Sonic & SEGA All-Stars Racing Review

zondag, 07 maart 2010 om 15:38
Een klein jaar geleden kondigde SEGA een nieuwe Sonic game aan waar racen en de populaire personages van SEGA centraal in staan. De meeste gamers dachten direct aan Mario Kart 64, bekend van de Nintendo 64. Groot gelijk, want de game heeft er erg veel weg van. Kan Sonic & SEGA All-Stars Racing een betere indruk achter laten dan de succesvolle N64-game Mario Kart 64?
Meteen bij het opstarten word je verwelkomt door een kleurrijke wereld met vrolijke deuntjes op de achtergrond. De keuzes die je vervolgens kunt maken in het menu zijn beperkt tot een singleplayer avontuur, je kunt de circuits betreden in de multiplayer wereld, de opties zijn bij te stellen in het instellingen menu en je kunt je eigen rijbewijs bekijken waar de nodige informatie op staat van jouw behaalde resultaten. De singleplayer modus is onderverdeeld in verschillende soorten races, zo kun je een eenvoudige race starten, een goede tijd neerzetten in time trial, meedoen aan toernooien of racen in de vorm van missies. Hetgeen waar deze game om draait in singleplayer modus zijn de zes toernooien en de 64 tellende missies.
Racen tegen zeven computers
Elk toernooi bevat vier races op vier verschillende circuits, waar op elk circuit maximaal tien punten te verdienen zijn. In totaal kunnen er maximaal 40 punten worden behaald in één toernooi. Diegene met de meeste punten na het voltooien van vier races zal de eerste plek op het podium mogen betreden, waardoor je, ook met het behalen van een tweede en derde positie, het volgende toernooi vrijspeelt. Elk circuit is gelinkt aan één van de personages die speelbaar in de game zijn, waardoor elk circuit zijn eigen uitstraling en functies heeft. Zo zijn de circuits die gebaseerd zijn op Sonic ontworpen voor snelheid en zien de circuits van Amigo er erg kleurrijk en feestelijk uit.
Personages
Wanneer alle personages vrij gereden, of gekocht, zijn heb je de beschikking over 20 bestuurders met elk zijn eigen specialiteiten. Een kleine greep uit de personages zijn natuurlijk Sonic zelf, Shadow, AiAi uit Super Monkey Ball, Amigo, Banjo en Kazooie en Jacky Bryant uit de Virtua Fighter franchise. Ieder heeft zijn eigen vervoersmiddel die allemaal net weer wat anders van start gaan.
Tikkeltje kort
De zes toernooien, eigenlijk het grootste hoofdstuk van de singleplayer modus, zijn in ongeveer twee uur te voltooien, wat behoorlijk snel is. Met de missies ben je een tikkeltje langer zoet, want daar doe je zo ongeveer drie uur over, wat de singleplayer een speelduur van vijf uur geeft, zonder de time trial modus mee te rekenen. Met de punten die je haalt in iedere race in de single player, kun je, zoals eerder gezegd, personages kopen. Dit is niet het enige wat uit de "winkel" gekocht kan worden, zo kwamen we ook muziek en nieuwe varianten van circuits tegen. In de missies moet je taken uitvoeren die van je gevraagd worden aan het begin van de race. Zo moet je de ene keer als enige overblijven omdat er na elke vijftien seconden de laatste persoon afvalt. En de andere keer zul je voorzichtig aan het werk moeten om geen potten te breken, deze zul je dus moeten ontwijken. Deze missies zijn leuk om te doen, mede doordat het gevarieerd is.
Multiplayer
Heb je geen zin meer om tegen de computer te racen, dan kun je terecht in het multiplayer hoekje waar je de optie hebt om met iemand thuis op de bank, tegen vrienden online of tegen wildvreemden via het internet te spelen. Dit laatste ging vlekkeloos. Aangezien er behoorlijk wat mensen online spelen is de lobby zo gevuld en kun je het opnemen tegen maixmaal zeven andere spelers.
Snelheid maken
Het is wel leuk om te weten wat je allemaal kunt doen in deze game en met welke personages je te maken zult krijgen, maar is het racen eigenlijk wel leuk? Kort gezegd, ja en nee. Het leuke aan deze game is dat je in bochten kan driften waardoor je een turbo opspaart. Hoe langer je doorgaat met driften, hoe langer de turbo zijn werk zal doen nadat je de drift knop weer los laat. Het is dus zaak om goed de bochten in te sturen en op tijd de drift knop in te drukken en los te laten. De eerste paar keer dat je dit probeert zal het waarschijnlijk niet helemaal vlekkeloos gaan, maar naarmate de tijd vordert word je er steeds handiger in. Met deze handeling kun je ervoor zorgen dat je eerste wordt, in plaats van bijvoorbeeld derde.
Voordeel uit vlaggetjes halen
Net zoals bij Mario Kart zweven er ook hier vlaggetjes waaruit je objecten kan halen die nuttig kunnen zijn tijdens het racen. Voorbeelden van objecten zijn raketten, een veiligheidsbol, bokshandschoenen en een speciale aanval die bij elk personage weer anders is. Deze aanval krijg je voornamelijk wanneer je één van de laatste plekken bezit en het dus hard nodig is om jezelf naar voren te werken. Dit alles kan juist voor opluchting, maar ook voor frustatie zorgen.
Op het nippertje
Want op sommige momenten is het een grote rommel en vliegen de raketten en bommen recht op je af, terwijl je de andere keer fluitend over de finish racet. Een minpunt is dat je vrijwel nooit echt uit kan lopen op je tegenstanders. Om de één of andere reden haken je tegenstanders altijd wel weer bij, terwijl jijzelf perfecte bochten maakt en goed gebruik maakt van de turbo. Dit maakt het natuurlijk wel extra spannend, en druk, maar wanneer je goed speelt, moet je ook gewoon dik kunnen winnen en moet het niet op een milliseconde aan komen. Tevens wordt het racen na een tijdje te eentonig, wat mede komt door de speelduur die niet al te lang is.
Visueel en audio
Gelukkig zijn we wel tevreden over de graphics. Je kunt zeggen dat het spel behoorlijk kleurrijk is, zo is het dus zeker niet saai. Je kunt duidelijk zien dat deze game het niet hier van moet hebben, maar van de gameplay. De achtergrondgeluidjes zijn leuk om te horen, dit is verder netjes verzorgd.
Sonic & SEGA All-Stars Racing is voor een poosje een vermakelijke game. Een lang avontuur in je eentje zit er niet echt in. Met twee uur heb je de game uitgespeeld, dit is na het behalen van een podium plek in het laatste toernooi. Natuurlijk heb je dan nog de missies en de multiplayer opties, maar dit wil niet zeggen dat de twee uur durende toernooien door de beugel kunnen. Hierdoor kan deze game zeker niet tippen aan Mario Kart 64, al moet hier wel bijgezegd worden dat er hedendaags een tal van top titels in de winkels liggen welke deze game een beetje laat verbleken.