Final Fantasy XIII Review

Review
vrijdag, 05 maart 2010 om 21:40
xgn google image
Final Fantasy is dé RPG-serie onder de RPG-series. De games staan al jaren bekend om haar schitterende graphics en boeiende verhaallijnen. Square Enix brengt ons nu Final Fantasy XIII. Wij gingen kopje onder in de wereld van Final Fantasy en kwamen verbaasd, maar overdonderd, weer boven.
Square Enix bracht ons in de jaren ’80 de eerste Final Fantasy, een RPG die voor zijn tijd erg goed was. Inmiddels zijn we al ruim 20 jaar verder en zijn er alweer twaalf volledige delen uit de serie uitgekomen en daar kunnen we nu nummer dertien aan toevoegen. Het goede nieuws is dat het spel zijn magie nog niet verloren heeft…
Massamoord
Final Fantasy XIII begint in een tram die door een prachtige vallei heen vliegt. In de tram zitten verschillende mensen waarvan de meeste gehuld zijn in een gewaad. Een bewaker loopt de kamer binnen en twee inzittenden van de tram beginnen te smoezen met elkaar. Als de bewaker dichtbij genoeg is, valt één van de personen de bewaker aan en sprint vervolgens naar een andere kamer waar nog meer bewakers een flink pak rammel krijgen.
De tram, inmiddels aangekomen op de binnenkant van de planeet Cocoon, komt tot stilstand en de camera laat je zien dat er een oorlog gaande is tussen een leger en de normale mensen. Al snel kom je erachter dat een organisatie, de PSICOM, veel mensen afslacht in opdracht van de Sanctum, het bestuur van de wereld uit Final Fantasy.
Final Fantasy XIII Screenshot 132975 Final Fantasy XIII Screenshot 133363 Final Fantasy XIII Screenshot 132969
Maar ook zijn er nog de Fal’cie. Dit zijn mechanische wezens met bovennatuurlijke krachten die bestaan uit kristallen. De Fal’cie kiezen mensen uit om een opdracht voor hun te voltooien en deze mensen worden gebrandmerkt en worden daardoor gezien als een vijand van Cocoon. De mensen die door de Fal’cie worden uitgekozen worden dan ook L’cie genoemd en krijgen van de Fal’cie een opdracht, de zogenoemde focus. Mochten de L’cie door een gevecht of door de verstreken tijd hun focus niet voltooien, veranderen ze in een monster genaamd de Cie’th en moeten ze andere L’cie beschermen. Mochten ze de focus wel voltooien, dan veranderen ze in een kristal en krijgen ze het eeuwige leven, in de vorm van een kristal.
Diverse personages gaan de strijd aan met de Sanctum en de mysterieuze Fal'cie en jij speelt als al deze personages. Een boeiend verhaal dat maar liefst goed is voor drie DVD’s op de Xbox 360.
Cocoon en Pulse
Gedurende de game zul je er ook achter komen dat er nog een andere wereld is, genaamd de Pulse. Eén Fal’cie, genaamd Orphan, heeft de wereld van Cocoon gemaakt, een planeet waar je niet aan de oppervlakte maar juist aan de binnenkant leeft. De twee werelden waar het verhaal zich op afspeelt zijn Cocoon en Pulse. Deze twee werelden hebben oorlog gehad en de mensen van Cocoon vrezen nog steeds het ergste.
Personages met veel karakter
Wat erg leuk is aan de vele personages in Final Fantasy is dat ze allemaal een hele diepe geschiedenis en ieder hun eigen karaktereigenschappen hebben. Zo is Lighting, een dame die haar zus wil redden, een beetje egoïstisch en denkt dat ze alles wel aankan en Shaz, een afro die een kleine Chocobo in zijn haar bewaart, de pechvogel uit de game. Shaz en Lighting leer je kennen in de tram maar als snel maak je ook kennis met Snow en vele andere personages, teveel om op te noemen in ieder geval.
Final Fantasy XIII Screenshot 132951 Final Fantasy XIII Screenshot 132470 Final Fantasy XIII Screenshot 130894
Goede besturing en gameplay
De wereld van Final Fantasy is gigantisch groot en het meeste van de tijd ben je bezig met het lopen en vechten. Het lopen doe je uiteraard door de controlstick naar de gewenste richting te drukken maar je komt ook veel objecten tegen die je kunt gebruiken. De meeste objecten kun je gebruiken door de actie-knop in te drukken.
Ook kun je krachten aan je personage toewijzen. Door de linker bumper in te drukken verschijnt er een menuutje waarin je kan kiezen welke buff, buffs zijn speciale krachten waarmee je tijdelijk een extra kracht krijgt, je wilt toewijzen aan je personage. Dit varieert van speciale krachten aan het begin van een gevecht of dat vijanden je een bepaalde tijd niet kunnen zien. Door deze laatste kracht kun je makkelijk een vijand van achteren benaderen. Dit levert soms flink wat voordeel op, waarover zometeen meer.
Het vechten gaat namelijk net wat anders. De game maakt gebruik van aparte kamers waar de gevechten gehouden worden. Mocht je in aanraking komen met een vijand, dan kom je terecht op een map. Hier verschijnen vervolgens jouw team en je vijanden.
Vechten
Het spel maakt gebruik van een actief turnbased systeem. Zo bewegen je personages en je vijanden constant maar moet je wachten tot je meter vol is om te kunnen aanvallen. Je kunt tijdens het wachten al wel aanvallen aan de meter toewijzen zodat je personage deze direct uitvoert als de meter vol is.
Daarbij kun je kiezen tussen auto-battle, waarbij je personage automatisch zijn/haar aanvallen kiest, of te kiezen voor het skills menu. In dit menuutje zitten allerlei skills verstopt die je kan toewijzen aan je meter. Mocht je een goede combinatie hebben gemaakt, dan kun je op het skills menu naar rechts drukken waardoor er ‘repeat’ verschijnt. Deze actie herhaalt je laatst gekozen aanvallen uiteraard.
Je teamleden vallen standaard de vijand aan die jij ook aanvalt maar je kunt dankzij de verschillende menuutjes ervoor zorgen dat ze meer hun eigen weg gaan. Dit is dan met name een grote verbetering.
Final Fantasy XIII Screenshot 130359 Final Fantasy XIII Screenshot 129103 Final Fantasy XIII Screenshot 129105
Stagger en de eerste klappen
Tijdens je gevechten heb je ook een zogenaamde Stagger meter voor elke vijand. Deze stagger loopt gedurende het gevecht voller naarmate je de vijanden meer schade toebrengt. Mocht deze meter helemaal vol raken, dan krijgt de vijand 200 procent schade bij iedere klap tot de balk weer leeg is.
Ook kun je, voordat je in gevecht gaat, proberen de vijand van achteren te benaderen. Hierdoor zal ieder personage uit je team de vijanden éénmaal kunnen aanvallen dat dus een voordeel oplevert binnen het gevecht, zeker bij eindbazen.
Rollen en uitbouwen
Net als in de meeste Final Fantasy games is het mogelijk om je personage uit te bouwen. Dit gebeurt door middel van het zogenaamde Crystarium systeem. Met dit systeem kun je tevens bepalen welke rol een personage binnen een team gaat spelen. Zet je in op de healing, of ga je liever voor een krachtpatser. Helaas is het systeem niet heel erg uitgebreid maar het kan zeker, mits je het goed gebruikt, in je voordeel werken.
Tijdens de gevechten is het namelijk van belang om een personage een bepaalde rol toe te wijzen. Bij grote gevechten met een baas is het natuurlijk niet slim om iedereen op de baas te laten in rammen. Hiervoor is het paradigm systeem. Dit systeem stelt je in staat om een bepaald personage alleen maar te laten healen, te laten aanvallen of om klappen te laten vangen.
Meer van hetzelfde, maar dat is niet altijd slecht
In alle Final Fantasy games vind je bekende elementen terug. Zo kan je in Final Fantasy XIII weer een hoop magie gebruiken, eidolons oproepen (ook wel bekend als summons), veel mensen tegenkomen en zijn er weer twee bad-guys die je mag verslaan. De enige echte grote verbetering is, naast de graphics, het gevechtssysteem.
Voor de rest is de gameplay eigenlijk hetzelfde gebleven. Je loopt rond, moet hier en daar een gevecht leveren en je doet je opdrachten. Gelukkig wordt het nooit saai want het verhaal is goed en alle goede en bekende elementen zitten in het spel verwerkt.
Grafisch wonderschoon
De Final Fantasy serie is grafisch altijd al een pareltje geweest en in Final Fantasy XIII is dat nog steeds zo. De game kan zich meten met de games van de laatste tijd. Zo zien de personages en de vijanden er realistisch uit en zien de animaties er vloeiend uit. Toch zijn er soms wat hoekerige dingetjes te bekennen maar daar zul je je geen moment aan ergeren als je gewoon geniet van het grafische schoon dat je in het spel zult zien.
De pre-rendered filmpjes gaan zelfs nog een stapje verder en zien er gewoon levensecht uit. Ieder grassprietje en elk haartje lijkt apart te bewegen en het is dan ook net alsof je naar een speelfilm zit te kijken. Wel duurt het soms erg lang na een filmpje voordat het laden voorbij is.
Final Fantasy XIII Screenshot 129075 Final Fantasy XIII Screenshot 123576 Final Fantasy XIII Screenshot 122912
Voice-acting van het hoogste niveau
Het geluid in Final Fantasy XIII is ook wederom van een hoog niveau. Vooral de voice-acting is erg netjes verzorgd. De stemmen passen goed bij de personages en komen overtuigend over. Wel zijn er de bekende Japanse geluiden aanwezig maar dit past wel een beetje bij de vormgeving bij de game. De muziek is helaas wat minder dan de voice-acting. Deze is namelijk wat wisselvallig. Zo is het ene nummer schitterend te noemen maar is het volgende nummer wat minder. De geluidseffecten zijn gelukkig wel weer erg goed gedaan.
Spelen, spelen, spelen!
Zoals eerder vermeld neemt Final Fantasy XIII drie DVD’s in beslag en dat brengt ook flink wat speeluurtjes met zich mee. Gelukkig zul je je dan ook geen moment vervelen want het verhaal en de gameplay zijn goed uitgewerkt en blijven je maar uitnodigen om terug te keren naar het spel. Helaas staat er, nadat je het verhaal hebt uitgespeeld, geen downloadbare content op het programma. Maar de kans is groot dat je het spel nog een keer wilt doorspelen, want de wereld van Final Fantasy is simpelweg magisch.
Conclusie
Square Enix heeft hard haar best gedaan om Final Fantasy XIII te maken. Nu het er eindelijk is kunnen we niet anders zeggen dat dit het wachten waard was. De game ziet er oogverblindend uit, het verhaal en de personages zijn stuk voor stuk boeiend en de voice-acting is op en top. De muziek is helaas wat minder maar dat kunnen we ditmaal wel vergeven met zoveel moois en interessants om mee te mogen maken.
Cijfer: 8.7