Sonic Generations Review

Review
zaterdag, 03 december 2011 om 14:00
xgn google image
Eerder gingen we al aan de slag met Sonic Generations voor de consoles. Maar het kon natuurlijk niet uitblijven: ook de beroemde blauwe egel moest zijn opmars maken op Nintendo’s laatste handheld, de 3DS. Het is tijd voor Sonic Generations, wordt het een game om van te gaan houden of toch niet?
Het is het jaar 2011, dus 20 jaar geleden toen de eerste Sonic verscheen. Zoiets moois moet gevierd worden. Open de champagne maar en knal Sonic Generations je handheld in, want dit pareltje neemt je mee terug in de tijd en pakt je bij de hand om andere mooie dingen te beleven. Volg je het allemaal niet meer, dat geeft niet, we leggen je uit wat Sonic Generations voor game is.
Twee soorten missies
Sonic Generations is een platformgame, zo kennen we die egel nu eenmaal en zo blijft dat. In totaal zijn er 18 missies om te doorlopen waarbij je steeds een zone hebt die bestaat uit twee soorten stages: een classic stage en een modern stage. De oude klassieke levels draag je als een warme jas en ze spelen zoals je de levels kent. Lekker platformen, naar hoger geleden gebieden om weer terug te gaan naar lagere gebieden, snelheid maken, ringen verzamelen, springen enzovoorts. Het voelt vertrouwt en het is gewoon te gek.
Naast de klassieke stages, zijn er dus de moderne stages. Dit zijn nieuwe levels, die goed uitkomen op de 3DS. Sonic draaide natuurlijk altijd al om snelheid, maar in de moderne levels is het pas echt goed raak. Het tempo ligt nog hoger dankzij een speed boost die Sonic heeft en daardoor word je gedwongen nog beter te focussen, na te denken en sneller beslissingen te maken. Is dat lastig? Het valt mee, eerder een kwestie van gewenning. In het begin zul je misschien ergens in het water belanden en dus verzuipen. Maar zoals altijd geldt ook hier: oefening baart kunst.
Bekende omgevingen
Niet voor niets heet de titel Generations, want de game neemt je mee in diverse bekende Sonic levels. Zo kwam Sonic the Hedgehog uit in 1991 en met Sonic Generations begin je vanzelfsprekend dan ook in de bekende Green Hill Zone. Met een mooi voordeel: alles is grafisch verbeterd, op de 3DS ziet elk detail er tien keer mooier uit dan vroeger. Maar ook andere bekende zones zul je tegenkomen. Denk aan de Casino Night Zone uit Sonic 2, de Mushroom Hill Zone uit Sonic & Knuckles, en zelfs de Planet Wist uit Sonic Colours is meegenomen. Ja ,dat vinden wij leuk!
Het speelt heerlijk
Tristan had het in zijn recensie over de consoleversies er over dat de camera een ander standpunt inneemt dan bij de klassieke stages. Maar dit is absoluut niet storend. Sowieso qua besturing ondervonden wij op de 3DS geen onoverkomelijkheden en moet ik eerlijk zeggen dat ik Sonic niet ‘lame’vind in zijn moderne uitvoering.
Het is gewoon leuk om met een oude bekende nieuwe trucjes te doen, lekker speed boosts geven, van muur naar muur springen, op rails grinden en dat soort dingen. Het kan allemaal en het speelt fijn. Bovendien mag je soms nog een ‘racen’ tegen een Sonic vijand, denk aan bijvoorbeeld Metal of Shadow. Aan jou de taak om als eerste de finish te bereiken.
Complimeten voor het uiterlijk en het geluid
Wat dat betreft zijn we dan ook zeer te spreken over de 3DS-versie. Grote complimenten moeten we gewoon geven voor het leveldesign en ook hoe alles oogt in 3D. Zeker bij de moderne levels zul je je ogen uitkijken. Bijvoorbeeld: je racet ergens met Sonic op de voorgrond en ergens op de achtergrond zie je al iets waar je ook wel rondjes zou willen maken, een paar tellen later ben je daar. Hoe dit vorm krijgt met de 3D-functie is simpelweg genieten geblazen. Zo hoort het er gewoon uit te zien, iets waar menig 3DS-titel nog iets van kan leren.

Andere complimenten moeten we geven aan de soundtrack van Sonic Generations want mensen, wat klinkt dit heerlijk. Letterlijk als muziek in de oren. De bekende deuntjes van vroeger knallen je 3DS uit en alles kent een remix. We kunnen niet anders concluderen dat hier zorg en aandacht naar uit is gegaan. Tof gedaan!
Paar minpuntjes
Kent Sonic Generations dan helemaal geen minpunten? Jawel. Allereerst is de (eerste!) speelduur te kort. Er zijn slechts een aantal zones, twee per keer en een handjevol eindbazen en dat is simpelweg te weinig. Nu is het wel zo dat de missies bedoeld zijn om vaker te spelen en een zo goed mogelijke rating te halen, maar toch. Je vliegt er letterlijk en figuurlijk zo doorheen. Want een stage duurt niet meer dan een paar minuten.

Een ander minpunt is dat de eindbazen veel te makkelijk zijn. Ze zien er indrukwekkend en gevaarlijk uit, maar spring een paar keer in het rond, val ze aan en ze leggen al het loodje. Wat dat betreft zul je meer moeite hebben met sommige moderne stages, dan die eindbazen. Iets dat toch eigenlijk andersom zou moeten zijn. Tot slot hebben we niemand online kunnen vinden, een groot gemis. De online multiplayer houdt namelijk races in, maar die uitdaging blijft vooralsnog weg. Hopelijk dat Street Pass wel beter tot z’n recht komt, omdat je op die manier nog weer missies vrij kunt spelen. Maar als dit niet lukt kun je ze ook gewoon vrijspelen met ‘play coins’.
Sonic, gefeliciteerd
Lieve Sonic, gefeliciteerd met je twintigste verjaardag. Wij zien dat je volwassener bent geworden, je bent opgegroeid tot iets moois. Je staat in de bloei van je leven. Nooit zag je er zo mooi betoverend uit met grafische details om van te houden. Het is fijn dat we nog even mochten genieten van je oude jaren, die terugblikken, die vonden we leuk. Maar ook wat je nu bent, een moderne Sonic, vinden wij leuk. Je bent nog sneller en het dwingt ons nog meer na te denken. Wel vinden we het jammer dat je nog maar 20 bent, we zijn te snel klaar met je missies en ook je eindbazen zijn niet zo uitdagend. Maar wie weet wat de toekomst nog voor ons in petto heeft, nietwaar? Sonic, we weten het zeker, elke generatie houdt van je.
Cijfer: 8

Populair Nieuws

Laatste Reacties