Sonic & All-Stars Racing Transformed Review

vrijdag, 07 december 2012 om 17:00
Sonic is een jeugdheld die in zijn volwassen leven moeilijk zijn draai heeft kunnen vinden. Zijn dagen als snelheidsracer te voet leken geteld. In 2010 stapte hij daarom in de racewagen, met verrassend positieve resultaten. Nu is hij toe aan zijn tweede race en is de grote vraag: scheurt Sonic nogmaals de verwachtingen voorbij?
Sonic & All-Stars Racing Transformed bouwt voort op voorganger Sonic & All-Stars Racing en laat ons dus weer plaatsnemen achter het stuur van een razendsnelle kart. De gameplay zal fans van het origineel bekend doen aanvoelen, al is er één grote verandering: de voertuigen transformeren nu. Jazeker, het ‘transformed’-gedeelte van de titel is meer dan een verplichte toevoeging. In dit spel scheur je niet enkel over wegen, maar maak je ook het water en zelfs het luchtruim onveilig. Dit alles gebeurt binnen een enkel parcours, aangezien elk voertuig moeiteloos en automatisch van een kart in een vliegtuig of boot kan transformeren.
Rennen, vliegen, rijden, varen, opstaan en weer doorgaan
De transformaties zijn een leuke toevoeging, al hoef je niet te verwachten dat het spel zich significant anders laat besturen op de verschillende terreinen. Het grootste verschil is dat je tijdens het vliegen ook rekening moet houden met je hoogte, maar elke gamer met een beetje ervaring zal hier moeiteloos mee omspringen. Een enorm belangrijke vernieuwing zijn de vlieg- en vaargedeelten dus niet. Dat neemt gelukkig niet weg dat deze game een absolute aanrader is, want de basis van het spel is simpelweg zeer solide en zal elke kartfan kunnen bekoren.
Easy to learn, hard to master
Zodra je aan een race begint, zal je merken dat Sonic & All-Stars Racing Transformed diepgaander is dan je aan de hand van de titel zou verwachten. Het principe ‘easy to learn, hard to master’ is hier duidelijk van toepassing: het is zeer simpel om een rondje te rijden, maar om te winnen – tenminste, als je niet op de allermakkelijkste stand speelt – zal je toch echt je best moeten doen. Je moet leren bochten goed in te sturen en power-ups te beheersen. Oefening baat kunst, zo blijkt duidelijk. Een goed voorbeeld hiervan is het gebruik van driften. Door dit op het juiste moment te doen, kun je ongelofelijk efficiënt een bocht doorkomen en verdien je bovendien een snelheidsboost. Het gevaar bestaat echter dat je te hard stuurt en tegen de kant knalt. Finesse is een vereiste.
Je zult duidelijk merken dat je automatisch beter wordt naarmate je speelt. Om je op weg te helpen, biedt de game een uitgebreide carrièremodus die je in arcade-achtige kartgames maar zelden tegenkomt. Tijdens deze modus dien je natuurlijk de nodige races tot een goed eind te brengen om verder te komen, maar krijg je af en toe ook andere uitdagingen voorgeschoteld. Zo zijn er opdrachten die je vragen zo veel mogelijk door bochten te driften. Doe je dit niet goed genoeg, dan tikt je tijd snel weg en haal je de finishlijn niet. Dit soort uitdagingen tussen de reguliere races houden je scherp en bieden een prettige afwisseling.
Sterk ontworpen parcoursen
Natuurlijk is een racegame pas echt geslaagd bij een aantal interessante banen om op te scheuren, en juist op dat punt blinkt dit spel uit. De game biedt in totaal 20 tracks – waarvan er vier uit de vorige game komen – die stuk voor stuk zijn geïnspireerd door een SEGA-game. Denk bijvoorbeeld aan parcoursen gebaseerd op Sonic & Knuckles en NiGHTS, maar ook minder bekende titels als Panzer Dragoon en Burning Rangers. Zelfs Golden Axe krijgt een track. SEGA-fans zullen absoluut genieten van de opvallend rijke selectie games waaruit ontwikkelaar Sumo Digital zijn banen heeft gehaald.
Dat is echter nog niet alles: de banen zijn niet alleen pure nostalgie, ze steken ook nog eens zeer sterk in elkaar en zien er erg goed uit. Elk parcours is weer een ware uitdaging vol driftbare bochten, schansen en shortcuts. Bovendien verandert een aantal banen ook nog eens per ronde, waardoor je tot op het laatste moment alert zult moeten zijn. Sumo Digital is nergens op gemakzucht te betrappen als het op de tracks aankomt. Mogelijk als gevolg hiervan zijn er wel de nodige schoonheidsfoutjes in de game te ontdekken. Zo is de framerate niet te allen tijde consistent en kun je nog wel eens tegen een klein bugje aanlopen.
Alle racers verzamelen
Naast kilometers nieuw wegdek zijn er ook aan aantal nieuwe racers om het asfalt mee te betreden. Het merendeel is afkomstig uit het origineel zodat we wederom Sonic The Hedgehog, Amy Rose en Beat mogen verwachten. Nieuwkomers zijn onder anderen Joe Musashi uit Shinobi en Reale uit de NiGHTS-reeks. Tevens duiken er een paar vreemde eenden in de bijt op, te weten Wreck-it-Ralph uit de gelijknamige Disneyfilm en professioneel racecoureur Danica Patrick. Al met al dus een flink collectie die hoogstwaarschijnlijk alle SEGA-fans – en met name de Sonic-liefhebbers – tevreden zal stellen. Zoals te verwachten heeft elk personage zijn eigen kart, die geüpgraded kan worden door races te winnen. Zelfs een RPG-elementje wordt in deze game niet geschuwd.
Hetzelfde geldt voor een onlinemodus, die je laat racen tegen tien andere spelers. In principe is dit natuurlijk de ultieme modus voor spelers die zichzelf willen bewijzen, maar in praktijk vermoeden wij dat maar weinig gamers de uitdaging online zullen aangaan. Dit heeft ermee te maken dat de wachttijden gewoon te lang zijn. Je zult merken dat je keer op keer wordt ingedeeld voor een race die al aan de gang is. Aangezien het niet mogelijk is om aan een actieve race deel te nemen, zal je dus moeten wachten. Lange wachttijden zijn het gevolg en dan is de immer toegankelijke singleplayer erg aanlokkelijk.
Verplichte kost voor de kartfan
Sonic & All-Stars Racing Transformed mag worden gezien als één van de aangename verrassingen van 2012. Het spel biedt een heerlijk diepe karterevaring die je weken zoet kan houden. De aantrekkelijke en slim ontworpen banen zijn hier hoofdverantwoordelijke voor, tezamen met de toegankelijke doch uitdagende gameplay die in de carrièremodus geheel tot zijn recht komt. Jammer is dat het spel de nodige afwerking mist en de multiplayer net niet druk genoeg, want daardoor mist het een herspeelbaarheid die een serie als Forza wel heeft. Desondanks is dit verplichte kost voor eenieder die houdt van kartgames.