Söldner-X 2: Final Prototype Review

Review
dinsdag, 08 juni 2010 om 18:00
xgn google image
Al sinds Space Invaders in 1978 knallen we regelmatig aliens af in games. Zo ook in Söldner-X 2: Final Prototype, maar dan uiteraard met flink wat meer actie, snelheid en spektakel. Maar is dat genoeg?
Op een verveelde doordeweekse avond heeft niemand zin in uitgebreide instructieboekjes, diepgaande verhaallijnen, en een game die nog moeilijker is dan de sudokupuzzels uit de wekelijkse spelletjesbijlage van de krant. Nee, op zo’n avond gaan wij liever hersenloos aan de slag met Söldner-X. En gelukkig stelt deze game ons niet teleur.
Söldner-X 2: Final Prototype Screenshot 143334 Söldner-X 2: Final Prototype Screenshot 143333 Söldner-X 2: Final Prototype Screenshot 143332
Spetterend begin
In Söldner-X 2: Final Prototype wordt je meteen al op je gemak gesteld met oogstrelende graphics die boven het niveau van een gemiddelde PSN-game uitsteken. Felle kleuren, strak afgewerkte vormen en scherpe beelden maken al meteen indruk op je, en je bent benieuwd naar de rest van de game.
Met een spetterende, vermakelijke, gepaste futuristische soundtrack begin je het eerste van de totaal zeven levels. Vrijwel direct komen de eerste vreemde ruimteschepen op je afgevlogen en zonder enige uitleg is het wel duidelijk dat die vuurballen die ze uitstoten geen onderdeel zijn van het welkomstcomité.
Met een goed uitgewerkte, maar vooral erg flexibele besturing is het een plezier om door het eerste level heen te vliegen, en zo veel mogelijke vijandige voertuigen neer te halen. Je leert je eigen massavernietingswapen een stuk beter kennen. En als het je allemaal even te snel gaat, kijk je op je dooie gemak nog even naar de tutorial, die gelukkig erg gebruiksvriendelijk is.
Söldner-X 2: Final Prototype Screenshot 143316 Söldner-X 2: Final Prototype Screenshot 143315 Söldner-X 2: Final Prototype Screenshot 143314
Steeds grotere uitdaging
Als je je nu zorgen begint te maken over de moeilijkheidsgraad van de game, kunnen we je geruststellen. Het is namelijk zo dat de game opbouwend moeilijker wordt. Dit wil zeggen dat niemand echt problemen met de eerste twee à drie levels zal hebben, maar dat er toch wel wat vaardigheden nodig zijn om de allerlaatste bossfight te overwinnen. Sterker nog, de game kan soms zelf te moeilijk worden als je scherm volgepakt zit met kwalijke laserstralen, zwevende mijnen en ander dodelijk materiaal.
Nu we het toch over opbouwende elementen hebben, je eigen ruimteschip wordt ook stukje bij beetje sterker. Pas bij het laatste level kun je over maximale vuurkracht beschikken. Iets dat je zeker goed van pas zal komen. Het is slim dat de ontwikkelaars van deze game hiervoor hebben gekozen, omdat je op deze manier langzaam in de game wordt gezogen, en steeds sterker en beter wilt worden. Je blijft de game spelen, en voordat je het weet is je relaxte avondje alweer voorbij.
Söldner-X 2: Final Prototype Screenshot 143310 Söldner-X 2: Final Prototype Screenshot 143309 Söldner-X 2: Final Prototype Screenshot 143308
Eentonig
Toch zijn er ook dingen die je nog meer van je avond hadden kunnen laten genieten, als ze beter uitgewerkt waren. Mensen gamen namelijk graag samen. Het is welliswaar mogelijk om ook in Söldner-X 2 in een co-op modus samen te gamen, maar deze modus heeft geen extra aandacht gekregen, en het biedt dus niet iets bijzonders.
Wat ook niet iets bijzonders biedt, is de manier waarop de levels zijn opgebouwd. Dit is steeds meer van hetzelfde. Daarmee wordt niet gezegd dat elk level er precies hetzelfde uitziet, en dat slechts de vijanden sterker worden, maar de gameplay blijft gewoon eentonig. Dit omdat je in het laatste level in principe nog steeds niets anders doet dan aanvallen ontwijken en zelf proberen de tegenstanders een kopje kleiner te maken. Of liever gezegd, te doen verkolen nadat je hun schip hebt opgeblazen.
Söldner-X 2 probeert dit goed te maken door elk level anders in te richten, en challenges aan de game toe te voegen. Deze challenges zijn zo nu en dan de moeite waard, maar het ontbreekt deze game toch aan de nodige variatie. Daarbij komt dus nog dat de game af en toe wat te moeilijk is, maar na enige oefening kun je de vijanden vaak al snel te slim af zijn waardoor je die benarde situaties kunt verkomen.
Söldner-X 2: Final Prototype Screenshot 137931 Söldner-X 2: Final Prototype Screenshot 137926 Söldner-X 2: Final Prototype Screenshot 137925
Verstand op nul en gaan!
Al met al is Söldner-X 2 een vermakelijke game voor iedereen die er van kan genieten om een avondje lekker met het verstand op nul proberen de highscore te halen. Mocht je op zoek zijn naar een diepgaande game die van top tot teen aandacht van je vraagt, dan is dit niet de juiste titel voor jou. Söldner-X 2 brengt precies wat we ervan verwachten; een degelijke oldschool 2d-shooter, maar dan gelukkig toch wat moderner een een heel stuk mooier dan Space Invaders.
Cijfer: 8