Skylanders SuperChargers Review - Te land, ter zee en in de lucht!

maandag, 05 oktober 2015 om 11:06
De Skylanders serie gaat mee sinds 2011 en na meerdere delen is één ding duidelijk geworden: dít is de role-playing game voor kinderen. In een vrolijke wereld gaan ze op avontuur, waarbij het universum in SuperChargers nog spannender is gemaakt met de invoering van boten, auto’s en vliegverkeer. Lees ons complete oordeel in deze Skylanders SuperChargers review.
Net zoals altijd is de ultieme schurk Kaos, waarmee spelers in vier eerdere delen het herhaaldelijk aan de stok kregen: in Spyro’s Adventure, Giants, Swap Force en Trap Team. Door op queeste te gaan waan je je in heel wat werelden, om hopelijk voor eens en altijd die kale knikker uit te schakelen.
Het is knap om te zien hoe de serie altijd innovatie weet te brengen. En deze editie innoveert nog meer dan anders. In alle Skylanders kon je met een starterspack aan de slag en het hoofdverhaal wel uitspelen, maar had je allerlei extra gebieden om te ontdekken. Daarvoor had je andere poppetjes nodig, die je erbij moest kopen.
De insteek is dit keer hetzelfde, alleen geheel anders van opzet waardoor de gameplay dit keer flink (positief) beïnvloed wordt. Er zijn nu in alle levels extra gebieden te ontdekken, als je een bootje of vliegtuig tot je beschikking hebt. Als je die niet hebt, ben je beperkt tot de gebieden met een auto. Want een starterspack geeft je twee poppetjes en een auto.
skylanders superchargers review

Slim geregeld

Voor deze review testten wij de starterpack op de Wii U met Donkey Kong. Het voordeel bij dat pakket is dat je bij Donkey Kong een auto krijgt die bij hem hoort waardoor je kan super chargen, wat ook een nieuw element is in de serie. Het juiste poppetje bij het juiste wagentje, bootje of vliegtuigje maakt je sterker.
Het is allemaal slim geregeld, want mensen die echt alles uit de game willen halen, moeten dus flink in de buidel tasten om er meer bij te kopen, iets wat ook blijkt in het nieuwe racegedeelte van de game. Naast het hoofdverhaal is er een racing modus waarbij drie opties standaard gespeeld kunnen worden (single race, time trial en online race), maar de andere drie niet. Om aan de slag te kunnen met boss pursuit, supervillain cup en morror cup heb je een land, sea of sky racing action pack nodig ter waarde van 35 euro. Die opties zijn helaas niet getest voor deze review.
skylanders superchargers review

Handmatig opslaan onmogelijk

Wat we wel getest hebben, zijn de rest van de racing modi en natuurlijk het hoofdverhaal. Wat opvalt is dat er nu meer hoofdstukken zijn dan in de vorige games en dat ze korter duren. Je zou denken dat dit handig is, zodat je snel even tussendoor een level kan spelen. Helaas gaat die pret niet helemaal op, want je kan niet na elk hoofdstuk opslaan en dat is toch wel een gemis.
De game slaat op bepaalde punten automatisch op, maar niet per se na elk hoofdstuk. En dus is het goed opletten wanneer de game links bovenin het scherm aangeeft dat er een save file wordt aangemaakt. Ondergetekende overkwam het om in hoofdstuk 4 even te stoppen, waarna er twee hoofdstukken compleet opnieuw gespeeld moesten worden. Handmatig ergens opslaan is er niet bij, en op dit vlak is Skylanders SuperChargers helaas een tikkeltje onvriendelijk.
skylanders superchargers review

Als vanouds fantastisch avontuur

Als je dit naast je neerlegt heb je als vanouds weer een fantastisch avontuur te pakken. Iedere Skylanders fan herkent de aanpak van de game. Er is een (compleet vernieuwd, uiteraard) mainhub aanwezig waar je van alles kunt doen, zoals upgrades aanschaffen voor je personage (je voertuig valt overigens ook te upgraden), minigames spelen en meer. Er wordt op de oude vertrouwde voet doorgegaan en dat is prettig.
Verder zitten ook in de levels zelf allerlei bekende elementen. Zo zijn er de momenten waar je moet puzzelen, met lichtstralen moet bewegen, platformen moet schuiven en meer van die vertrouwde elementen. Nog altijd geniaal blijft Skystone, de kaartgame die zo verslavend werkt. Na al die delen blijft dit nog even verslavend om te spelen en verlies je jezelf in de mainhub soms minutenlang voordat je pas doorgaat naar een volgend hoofdstuk.
Het is ook knap om te zien hoe elke Skylanders speelt met sloten die open moeten via een bepaalde minigame, een kleine puzzel. In geen één game was dit hetzelfde. In SuperChargers zit Live Wire Lock, waar je een klein ventje langs drie punten moet manoevreren en een slot moet openbreken. Het voelt aan alsof het de speler wat makkelijker is gemaakt in vergelijking met de puzzels in vorige games, wel speelt het lekker weg en is het toch weer geheel anders.
skylanders superchargers review

Gameplay zit helemaal goed

Het belangrijkste is natuurlijk de gameplay in de levels zelf en daarmee zit het 200 procent goed. De levels zijn kleurrijk, er valt genoeg loot te verzamelen en er zijn meer dan genoeg knotsgekke vijanden (ook eindbazen) om te verslaan. Dit kan je alleen doen of via (online!) co-op. Daarbij geldt voor de Wii U versie dat je niet met vreemden online speelt, maar enkel die uit je vriendenlijst, een geruststelling voor ouders wellicht dat er in een veilige omgeving online gegamed kan worden.
De loot verzamelen doe je door in levels omhoog te gaan, want dat maakt Skylanders altijd enorm verslavend. Elke keer heb je weer zin om er nieuwe vechtmoves bij te kopen. En eerlijk is eerlijk: Donkey Kong is om verliefd op te worden.
Hij kan op zijn tonntje trommelen, de barrel van zich vandaan gooien om vijanden op afstand een klap te verkopen. Maar ook kan hij zelf in een tonnetje veranderen om op die manier al rijdend vijanden te verpulveren. En dan zijn er ook nog eens allerlei extra moves die je erbij kan 'kopen' met je verzamelde items.
skylanders superchargers review

Startpakket met Donkey Kong is aanrader

Geloof ons als we zeggen dat het de beste keuze is om een Starter Pack aan te schaffen met daarin Donkey Kong! Iets wat overigens alleen kan op Nintendo platformen. Daarbij kan de Donkey met een simpele schuif onderaan ook nog dienen als amiibo. Win-win, toch?
Overigens zijn er twee Donkey Kong varianten, want er is ook een startpakket te koop met een duistere variant. En voor Nintendo fans is het goed om te weten dat er ook een starterpack is met Bowser.
Denk goed van te voren na welk startpakket je koopt, want hoewel je alle items los kan kopen, heeft Activision ons laten weten dat Bowser en de Donkey Kongs niet los te koop zullen zijn. Een vreemde zet, want elke (Nintendo) liefhebber wil juist die figurines hebben! Dat betekent dat als je een een duistere Donkey wil, de normale én Bowser drie keer een starter pack moet aanschaffen. We weten allemaal dat niemand dat gaat doen, zonde dus dat juist deze toffe poppetjes zo gelimiteerd worden aangeboden.
De nieuwe Skylanders poppetjes zijn best oké, maar na vier eerdere delen vallen ze dit jaar niet echt op en zijn het juist de Nintendo figurines die eruit schieten en de gameplay zoveel leuker maken dan de normale karakters. Wel valt het dus aan te raden om naast het starter pack in ieder geval een bootje en een vliegtuigje erbij te kopen om wat meer te kunnen met de hele game.
skylanders superchargers review

Online opties

Hoewel we voor deze review de online opties niet hebben kunnen testen, is ondergetekende met al die opties al eerder aan de slag geweest tijdens E3 en gamescom. En de gameplay wordt net even wat gevarieerder dankzij alle nieuwe opties. Al werkt het racen wel het prettigst en zijn de bootjes en vliegtuigjes meer voor de show dan dat je daar 24/7 mee wilt spelen.
Houd er overigens rekening mee als je online gaat racen, dat je wel een minuutje moet wachten tot er wat mensen online zijn, althans op de Wii U. De wachttijd is dus vrij lang, maar als je eenmaal kan racen zul je met een dikke glimlach rond tuffen en heb je het gevoel een soort Mario Kart te spelen, compleet met power-ups. Die invloed van Nintendo's top racer stuit totaal niet tegen de borst. Beter goed gejat, toch? Elders in het hoofdverhaal zien we ook nog zo'n Mario Kart 8 invloed als levels meer dynamiek krijgen en voor het eerst Donkey gekanteld wordt.
skylanders superchargers review

Uren aan speelplezier!

Eigenlijk komen woorden te kort om elk detail van Skylanders SuperChargers te beschrijven. Hoewel het een serie en game is die zich richt op kinderen, valt er zoveel over te vertellen en is dit zeker een deel waar enorm veel nieuw is en een hoop aanpassingen in zijn gemaakt. Het is alleen jammer dat je niet kan opslaan wanneer je zelf wil en dat je vaak dialogen niet kan skippen, maar verder is Skylanders SuperChargers een toppertje geworden.
Bovendien raak je door de toevoeging van Donkey Kong of Bowser niet uitgespeeld. Daardoor wil elke Nintendo fan nu ook aan de slag en geheel terecht. Hoewel je misschien wat extra in de buidel moet tasten is de starterpack van 60 euro het geld waard en krijg je urenlang speelplezier.