SkyDrift Review

door Wouter
maandag, 05 december 2011 om 14:00
Met de release van Mario Kart 7 net achter de rug verruilen wij onze kart voor een vliegtuig om de strijd in de lucht voort te zetten. Weg met bananen en rode schilden en hallo tegen raketten en geweren. Niet meer netjes het parcours volgen, want voortaan bepalen we zelf onze route. Doe de gordels om en start de motoren voor SkyDrift.
Tegenwoordig willen mensen steeds meer actie en geweld zien. Het was dan ook geen gekke gedachte van Digital Reality om een stevige portie geweld te combineren met stuntvliegen. In SkyDrift moet je namelijk de wildste capriolen in de ruigste landschappen uithalen. En probeer dat maar eens terwijl je geteisterd wordt door allerlei wapens van mede-vliegeniers.
Klein maar fijn
De meeste mensen zullen een game starten en wel kijken hoe het uitpakt. Maar ook aan diegene die liever eerst even willen oefenen heeft ontwikkelaar Digital Reality gedacht. De game beschikt namelijk over een uitgebreide tutorial die je haarfijn alle kneepjes van het spel uitlegt. Het is voor iedereen aan te raden om te beginnen met deze tutorial, want je wordt bij je eerste race direct in het diepe gegooid. In SkyDrift bestaat namelijk niet zoiets als een simpel parcours. Welke omgeving je ook kiest, je zult altijd te maken hebben met tunnels, vallende rotsblokken, dichtbebouwde gebieden en nog veel meer. Hier is dan ook meteen de grootste uitdaging in terug te vinden.
Ben je niet zo van het stuntvliegen en wil je liever van een wat hogere afstand het slachtveld gadeslaan kan dat ook. Er zijn namelijk verschillende types vliegtuigjes, met elk hun specialiteiten. Waar de een heel klein en wendbaar is, is de ander lomp en snel. Waarom zou je dan in hemelsnaam een klein vliegtuigje kiezen? Nou dat is heel simpel. Hoe lager je vliegt hoe sneller je gaat. Daar staat dan wel tegenover dat je veel meer moet manoeuvreren en meer vijanden van je af moet slaan. Na een paar races gespeeld te hebben zul je weten op welke gebieden je sterkste punten liggen. Aan de hand daarvan zul je automatisch een vliegtuig kiezen die het beste bij je speelstijl past.
Raketten en bommen
Net als zoveel andere games beschikt ook SkyDrift over power ups. Vijf om precies te zijn. Je eerste reactie zal waarschijnlijk zijn: maar vijf power ups? Ja, maar meer heb je er ook niet nodig. Je komt ze zo frequent tegen dat de actie gewoonweg nooit stopt. Je hebt de ene raket nog niet afgevuurd of je krijgt weer een bom power up binnen. Gelukkig kun je twee power ups tegelijk bij je dragen. In plaats van alles gelijk af te vuren is het soms slimmer om even te wachten. Wanneer je namelijk twee van dezelfde power ups verzamelt, worden ze gebundeld tot één super wapen. Dan begint de lol pas echt. Wanneer je dus wat achter loopt op de rest, kun je heel gemakkelijk een regen aan raketten loslaten om zo weer de toppositie te bereiken. Iedereen wisselt dan ook steeds tussen alle plaatsen, waardoor een race heel actief verloopt. Je moet er daarom ook constant je hoofd bij houden.
Bij alle explosies van bommen die ontploffen en vliegtuigen die neerstorten wil je natuurlijk dat het beeld en geluid ook van de hoogste plank komt. Wat betreft geluid doet SkyDrift het redelijk. Maar met name het geluid van de motoren en explosies had een stuk beter gemogen. Als we vervolgens kijken naar de graphics dan zien we dat deze vrij goed zijn voor een downloadbare game. Alle verschillende omgevingen, of het nu sneeuw of zand is, verschijnen mooi op het beeldscherm.
Online luchtruim
Tegenwoordig kan een multiplayer modus niet meer ontbreken in een game, dus klinkt het niet meer dan logisch dat ook SkyDrift je tegen andere spelers laat strijden. De multiplayer hier is eigenlijk gewoon een kopie van de singleplayer modus. Bovendien biedt de A.I. van het spel een meer dan genoeg uitdaging voor je. Ben je dus geen fan van het spelen met andere spelers, dan hoef je niet bang te zijn dat je hier veel mist. Verder beschikt het spel over een aantal verschillende type races, maar de meeste lol zul je met de standaard race beleven. Daar geldt het recht van de sterkste en is het als eerste bereiken van de eindstreep je enige doel. Wanneer je bijvoorbeeld een speed race doet, waar je geen power ups krijgt, merk je dat de magie van het spel gelijk verloren gaat.
Verder is een vliegtuig besturen geen makkie. Het is daarom jammer om te zien dat SkyDrift op de PC niet zo soepel bestuurt als op de console. Het werkt allemaal wel, maar met een analoog pookje kun je nou eenmaal net wat preciezer door alle poortjes en grotten vliegen. Voor een spel dat grotendeels om wilde capriolen draait, kan dit een heel verschil maken. Gelukkig is dit wel op te lossen. De game kan namelijk met de Xbox 360 controller gespeelt worden op de PC, al moet je die dan natuurlijk wel in huis hebben.
Spectaculaire luchtshow
Je vraagt je natuurlijk af of iets als SkyDrift tegenwoordig nog een kans maakt. Het antwoord daarop is een grote 'JA'! SkyDrift weet op een succesvolle manier het ‘race en vecht’ principe naar de lucht te verplaatsen. Met over de top actie in mooie en gevarieerde omgevingen zul je je met dit spel nooit vervelen. De besturing werkt je misschien af en toe een beetje tegen op de PC, maar door het snelle respawnen bevind je je direct weer in de actie mocht er iets fout gaan. Verder biedt de singleplayer genoeg uitdaging, maar mocht je toch de kick van het spelen tegen echte mensen willen dan is er ook een multiplayer. Al met al heb je voor die paar euro’s een erg leuke game in huis, die je talloze uren aan zinloos geweld te bieden heeft.