SingStar ABBA Review

vrijdag, 05 december 2008 om 20:56
24 november lag SingStar Vol 3. in de winkels: een deel uit de franchise waarbij wat meer nadruk is gelegd op moderne muziek, althans in vergelijking met SingStar Vol 2. Sony wil nu ook een andere doelgroep aanspreken met Singstar ABBA die sinds diezelfde dag te koop is.
Iedereen heeft vast wel eens gehoord van ABBA, de beroemde Zweedse popgroep bestaand aan twee mannen en twee vrouwen. In 1974 deden deze vier vocalisten mee aan het Eurovisie Songfestival met het nummer Waterloo en sindsdien is hun populariteit niet meer te stoppen. Ook nu nog zorgt deze popgroep voor een bron van inspiratie. Zo was er onlangs nog de ABBA musical en werd de film Mama Mia! The Movie een ware bioscoophit. Sony denkt hierop in te kunnen spelen door een SingStar ABBA game uit te brengen maar wordt dit niet een beetje teveel van het goede?
SingStar Abba Screenshot 71647 SingStar Abba Screenshot 71652 SingStar Abba Screenshot 71653
Tracklist
Ja om eerlijk te zijn wordt dat het wel. Want SingStar ABBA heeft niets anders te bieden dan een Blu-ray disc met 20 ABBA nummers die je kunt meezingen. De tracklist ziet er als volgt uit:
  • Chiquitita
  • Dancing Queen
  • Does Your Mother Know
  • Fernando
  • Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight)
  • I Do, I Do, I Do, I Do, I Do
  • Knowing Me, Knowing You
  • Mamma Mia
  • Money, Money, Money
  • One of Us
  • Ring Ring
  • SOS
  • Summer Night City
  • Super Trouper
  • Take a Chance on Me
  • Thank You for the Music
  • The Name of the Game
  • The Winner Takes It All
  • Voulez-Vous
  • Waterloo
Waarom een aparte game uitbrengen?
ABBA fans kunnen helemaal losgaan met deze tracklist van wereldberoemde ABBA nummers, dus dat is goed. Bovendien is het leuk om tijdens het karaoke de oude videoclips eens terug te kunnen zien. De vraag is echter wel welke PlayStation 3 eigenaar nu daadwerkelijk dit zal kopen. Er zullen genoeg ABBA fans in de wereld zijn en er zullen ook meer dan genoeg mensen zijn die wel een bekend liedje willen meezingen maar lang niet al deze mensen zullen een PlayStation 3 in huis hebben staan. Mijn moeder is gek van ABBA maar ze is geen gamer, zal zij speciaal voor dit spelletje een PlayStation 3 aanschaffen? Duidelijk: nee dus.

Wat dat betreft had Sony er verstandiger aan gedaan om gewoon nummers los te verkopen in de PlayStation Store want er zitten niet veel mensen te wachten op een volledige ABBA game en het is dan ook spijtig om te zien dat er hier echt sprake is van uitmelking. Want SingStar ABBA weet absoluut niets maar dan ook niets nieuws toe te voegen.
SingStar Abba Screenshot 71642 SingStar Abba Screenshot 71655 SingStar Abba Screenshot 71641
Het oude liedje
Het is qua opzet precies een SingStar game zoals anders. Het menu ziet er exact hetzelfde uit en de mogelijkheden zijn dan ook precies hetzelfde als wat SingStar Vol. 3 te bieden heeft. Voor een compleet overzicht hiervan, kun je het beste die recensie dan ook even doorlezen. Positief is uiteraard dat de SingStar franchises heel solide zijn en als je lekker wilt zingen, kun je er dan ook prima mee uit de voeten. Je selecteert dus een liedje, de videoclip van het nummer zie en de tekst die jij moet meezingen rolt over je scherm. Op de juiste toonhoogte en op het juiste moment moet jij dan meezingen om punten in de wacht te slepen. Dit werkt, zoals altijd, gewoon goed. Hetzelfde nadeel als bij SingStar Vol 3 geldt ook hier weer: ABBA is alleen te koop zonder microfoons en Sony gaat er dus wederom vanuit dat mensen die ABBA kopen al een andere SingStar game in huis hebben liggen. En dat is nu net het twistpunt gezien deze game zich op zo'n specifieke doelgroep richt dat je je kunt afvragen of dit wel klopt.

Uitmelking!
Enfin, SingStar ABBA is een leuke game voor mensen die zijn opgegroeid met ABBA of na de musical of film dit jaar hun ABBA kennis eens willen verhogen. De liedjes van ABBA zijn vrolijk en SingStar staat altijd garant voor een hoop plezier. Toch is Sony hier aan het uitmelken, want niet veel gamers zitten te wachten op een SingStar game met enkel ABBA nummers wat verder ook niets extra's weet toe te voegen. De game krijgt dan ook daarom een onvoldoende, Sony had gewoon losse nummers moeten aanbieden in de PlayStation Store en het enkel bij SingStar Vol. 3 moeten laten op dit moment. Want SingStar ABBA is echt een beetje teveel van het goede.
Cijfer: 5.1