Sega Rally Review

vrijdag, 19 oktober 2007 om 14:20
Ik heb de spanning misschien een beetje uit mijn review gehaald, door al in de eerste zin zeer positief te zijn en eigenlijk al aan te geven dat de game tot een van de betere games van 2007 gerekend kan gaan worden. Maar daarentegen kun je dat ook altijd al zien aan het enorme cijfer dat (vermoedelijk, zo niet dan is het verstandig je browser eens te checken) aan de rechterkant van deze review staat. Zoals je nu wel begrepen hebt vind ik, en ik denk velen met mij, Sega Rally een game om je vingers bij af te likken en je vriendin een maandje, want dat is ongeveer de tijd die je nodig hebt om het spel flink onder handen te nemen, voor aan de kant te zetten. Maar nu vraag jij je natuurlijk af wat de game zo goed maakt.
Ontwerp
Sega Rally bezorgt je meer ‘quality-time’ dan dat het je ‘lange tijd’ zal geven. Hiermee bedoel ik dat de game niet zozeer gericht is op het vele uren gameplay, maar op het plezier dat je zult hebben in die uren die je wél speelt. Het feit dat de game geen enkele mogelijkheden biedt om je auto te tunen, upgraden en herstellen in een garage, zorgt ervoor dat de replay waarde laag is. Daarentegen bevat de game wel een aardige verscheidenheid aan omgevingen, die de bestuurder van de woestijn naar de Noordpool langs hoge bergpassen tot uiteindelijk de tropen voert. Desondanks zijn er slechts 24 circuits in totaal, waarvan er ook nog eens 9 omgekeerde zijn van al eerder gereden circuits. Officieel bekeken zijn er dus slechts 15 écht verschillende omgevingen. Maar geloof me, deze verschillen dan ook wel duidelijk van elkaar! Het in-game menu en de daarbij horende opties zijn zwaar gelimiteerd. Dit is voor de hardcore racefanaten die van tunen en tweaken houden misschien erg jammer. Maar voor de racefanaten die van snel, makkelijk en leuk racen houden, zoals ik, het ultieme genot.
Presentatie
Wat maakt de game dan zo goed? Een aantal dingen eigenlijk, waarvan de presentatie het belangrijkste aspect is. Het geluid van de motoren (en zelfs banden) van jezelf en omringende auto’s zijn zéér goed uitgewerkt, maar ook de verschillende oppervlaktes waar je op rijdt, creëren een uniek en authentiek effect. Daarnaast produceren alle omringende elementen, zoals vogels, olifanten, watervallen, koeien, treinen die langs scheuren en noem maar op, ook hun eigen realistische geluid. Dit alles zorgt ervoor dat je ervaring met Sega Rally flink veel intensiever en levendiger wordt.
Sega Rally ziet er ook, grafisch gezien, zeer netjes uit. Zo creëren je banden sporen in de sneeuw, modder of het zand, en blijven deze ook daadwerkelijk de volgende rondes staan. Niet alleen ziet dit er tof uit maar als je door voorgaande sporen rijdt, zul je ook harder kunnen rijden, beter kunnen sturen en dus meer controle over je auto hebben dan als je de sporen niet volgt. Maar ook buiten de banden sporen is de gehele omgeving extreem gedetailleerd, prachtig gekleurd, en op sommige momenten adembenemend. De auto’s zelfs zijn mooi gevormd en schoon, reflecteren alles dat gereflecteerd zou moeten worden en worden realistisch vies naarmate de race vordert, bijna net zoals dat in het echt zou zijn, misschien nog wel iets mooier zelfs. Je zult echter geen schade kunnen rijden zoals in DiRT, en dat is toch wel een flink minpuntje.
Controle
Een auto besturden in Sega Rally lijkt makkelijker dan het is. In het begin zul je met de veel te harde snelheid van de auto’s de track vol gas proberen te doorstaan. Dit resulteert echter in een het gevoel alsof je een idioot bent die een wagen probeert te besturen, je zult namelijk alle kanten van de weg zien en tegen de zijkanten aanbotsen bij het leven (die je dan wel meteen weer op de weg terugkaatsen, maar dat terzijde). Maar geen paniek, de meesten zullen er na een tijdje achterkomen dat er ook nog een rem op de auto zit, en het niet onverstandig is deze veelvuldig te gebruiken om zo goed mogelijk op de baan te blijven. Heb je het eenmaal onder de knie, dan zul je al snel veel plezier aan Sega Rally beleven. Toch is er een klein minpuntje aan de singleplayer; de A.I. van de tegenstanders. Deze is zo matig dat je al snel overgaat tot een Xbox Live of PSN potje. En dan leer je Sega Rally pas écht kennen!
Xbox Live/Playstation Network
Het is verstandig ook een Xbox Live Gold abonnement te kopen bij Sega Rally (De PS3-bezitters hoeven zich hier niet druk om te maken). Want online is de game fantastisch. Van mij hadden ze de tekst: ‘game experience WILL change during online play’, bij het opstarten van de game mogen plaatsen. Via Xbox Live kun je het tegen vijf andere levende bestuurders opnemen in een setting die geweldig en stevig aanvoelt, zelfs in te midden van het verkeer. Nu zul je denken dat zes auto’s nou niet echt druk verkeer is, nee dat klopt. Maar als je nagaat dat al deze auto’s zoveel effecten hebben en ook de omgeving audiovisueel enorm complex is, is het geheel uitblijven van schokken en lag een prestatie waar Sega trots op mag zijn!
Het grote minpunt van Sega Rally is de replaywaarde oftewel de tijd dat je met het spel aan de slag kunt. Je hebt totaal geen mogelijkheden tot het aanpassen van je auto, weinig extra opties en slechts 15 verschillende tracks. Daarentegen zul je bijna zeker verslaafd raken aan de online mogelijkheden van de game, en maakt het geheel aan details de game heerlijk intens. Sega Rally is een gewoon een super goede arcade-racer, die de oude Sega-magie weer in je naar boven haalt en zowel diehard Sega fans als nieuwkomers zal aanspreken.