SEGA Ages Virtua Racing Review - Racen met polygonen

zondag, 30 juni 2019 om 14:43
Tegenwoordig scheuren we rond in de meest realistische F1 wagens op consoles, maar het begon allemaal met een arcadegame in de hoogtijdagen van SEGA: Virtua Racing. De grootvader der F1-games krijgt nu een remake inclusief een flinke grafische opknapbeurt, een verhoogde framerate én multiplayer. Of het genoeg is voor pole position lees je in deze SEGA Ages Virtua Racing Review!
Sommige games dragen een berg nostalgie met zich mee voor oudere gamers. Virtua Racing is zo’n titel. De game kwam in 1992 in de arcadehallen terecht en liet spelers voor het eerst driedimensionaal racen in een echte racingseat. In tegenstelling tot de echte F1 van tegenwoordig, waarbij Max Verstappen nog even een nieuwe Honda motor fikst en bij iedere race de nodige bandjes gewisseld worden, was het in deze game simpelweg kwestie van gaan zitten achter de kast en scheuren maar! In kwam de game naar de SEGA Megadrive en werd daarmee meteen de eerste driedimensionale racegame op consoles. Jammer genoeg werkte deze versie niet zo soepel als de arcadehal-versie.

Eindelijk een soepele port

SEGA heeft nog jaren geprobeerd om een nieuwe versie van Virtua Racing uit te brengen, maar helaas is dit nooit echt goed gelukt. Tot nu dan, want Virtua Racing speelt heerlijk weg op de Nintendo Switch. De SEGA Ages-versie van de klassieke racegame is door de pitstop gegaan bij ontwikkelaar M2, die al vaker aan de slag ging met ports voor SEGA. De ontwikkelaar is onder andere verantwoordelijk voor de SEGA Ages titels Alex Kidd en OutRun. Voor deze game heeft M2 de originele Virtua Racing aangepast naar een wat modernere standaard.
Zo heeft de game net even wat strakkere graphics gekregen, hoewel alles nog steeds uit polygonenblokjes bestaat. De framerate is daarbij verhoogd naar 60 frames per seconde en de resolutie is opgekrikt naar 1080p in de tv modus van de Switch. Het resultaat mag er zijn, want Virtua Racing heeft er nog nooit zo gelikt uitgezien. Geen wazige texturen meer, geen vervelende framedrops als je net iemand inhaalt en geen vreemde grafische glitches meer.
SEGA Ages Virtua Racing review

Zijn ziel behouden

Terwijl al deze dingen uit deze versie van Virtua Racing gehaald zijn, heeft de game zijn ruim 30 jaar oude ziel behouden. De essentie van Virtua Racing is nog steeds die game die jaren geleden de kwartjes uit je broekzak haalde. Je stapt achter het stuur van een razendsnelle wagen en moet in de arcademodus binnen vijf rondes de beste zien te worden van tien coureurs. In de Grand Prix modus mag je dit doen in 20 rondes. Daarbij moet je binnen een beperkte tijd checkpoints halen om verder te mogen scheuren. Haal je je checkpoint niet, dan stopt de race en ben je je kwartje kwijt. Althans, dat was ooit zo, want deze versie werkt natuurlijk niet met kwartjes.
De race is naast de tijdsdruk van de checkpoints als vanouds meestal beslecht binnen drie rondes, gezien daarna de voorste racers de achterblijvers al honderden meters achter zich gelaten hebben. Als jij dan bijvoorbeeld op de vierde plek rijdt, heb je pech en kun je de bovenste trede van het podium vergeten. Hoppa, weer een spreekwoordelijk kwartje lichter. Virtua Racing is een uitdagende game, waarin de AI-racers onverbiddelijk goed zijn. Je moet van goeden huize komen wil je in alle racers als eerste eindigen. De game ademt op dit gebied nog bij iedere teug de sfeer van de speelhal uit.SEGA Ages Virtua Racing review

Samen scheuren

Zelfs wanneer je samen met je vrienden speelt blijft Virtua Racing dat gevoel uitademen, al is het dan maar ten dele. De game is in deze release te spelen met maximaal acht spelers op één Switch. In de handheldmodus is dat wat lastig omdat de schermpje wel heel klein worden, maar op de grote televisies van tegenwoordig is split screen racing in deze game prima te doen.
Daarmee is het multiplayer gevoel offline toch anders bij Virtua Racing op de Switch, maar het is leuk dat de optie om offline tegen elkaar te racen erin zit. Online is het speelhalgevoel wat beter aanwezig, want dan speel je in een random lobby, zelf gekozen lobby of in je eigen lobby tegen andere spelers over de hele wereld. In de speelhal had iedereen een eigen kast en dus een volledig scherm. Dat is bij het online racen ook het geval, alleen scheurt iedere digitale coureur voor zijn eigen tv of met de Switch in de hand.
SEGA Ages Virtua Racing review

Beknopt

In diezelfde speelhal was het destijds niet zo erg dat Virtua Racing slechts drie banen had om uit te kiezen. In deze versie, die diezelfde drie tracks heeft, ligt dat anders. De tracks in kwestie zijn Big Forest (Beginner), Bay Bridge (Intermediate) en Acropolis (Expert). Alle drie bieden ze eigen unieke features die het tot afwisselende banen maken. Big Forest, de makkelijkste race, heeft bijvoorbeeld een amusementspark en Acropolis, de moeilijkste race, kent een hairpin bocht die je het zweet op je voorhoofd geeft.
Het is leuk om op deze banen rond te mogen scheuren, maar als je ze alle drie een paar keer gespeeld hebt, ben je er wel klaar mee, zelfs als je de verschillende transmission types gebruikt hebt. Het zijn tenslotte maar drie banen en dat is tegenwoordig wat aan de lage kant, al kost deze port in de eShop slechts zeven euro.
Het was toffer geweest als in deze remaster ook de banen Highland en Sand Park uit de 32x-versie toegevoegd waren of zelfs de zeven extra tracks uit de SEGA Saturn-versie. Maar we mogen niet vergeten dat dit een port van de arcadehal-versie is en dat die games simpelweg niet uitgebreid waren in 1994. Je hing destijds niet urenlang in dezelfde game rond, maar liep van de ene na de arcadekast om je zakgeld te besteden met je vrienden.
SEGA Ages Virtua Racing review

SEGA Ages Virtua Racing Review – geweldige port van een icoon

Virtua Racing kost je dit keer niet je zuurverdiende zakgeld, maar kost slechts 7 euro. De game ademt misschien op sommige vlakken wat minder het arcadegevoel, maar is absoluut de beste port van de game ooit. De game met zijn drie banen voor de huidige standaard wat beknopt, maar het is tenslotte een klassieker uit de speelhal die vanuit de pitstop naar de Switch scheurt.
Het offline en online tegen elkaar racen is een leuke toevoeging, maar de essentie van de speelhalracer blijft behouden. Grafisch is de game daarbij fantastisch uit die pitstop gekomen, terwijl de nostalgie er vanaf druipt. Virtua Racing is daarmee een geweldige remaster voor iedereen vóór het Max Verstappen tijdperk, maar ook voor alle digitale Verstappens die eens een oude iconische game willen proeven.