Sanctum Review

dinsdag, 30 augustus 2011 om 18:00
Bijna iedereen zal de bekende tower defense flashgames van het internet wel kennen, waarbij je torens moet plaatsen langs een weggetje die wordt afgelegd door de vijand. Met behulp van deze torens moet je de vijanden tegenhouden, wat voor tamelijk veel plezier zorgt. Indie ontwikkelaar Coffee Stain Studios durft het aan om dit concept naar een first-person shooter te brengen. Hebben zij hier goed aan gedaan of hadden ze beter van het begrip tower defense af kunnen blijven?
Er zijn verschillende soorten tower defense games op het internet te vinden, bij de één staat de route waarlangs de vijand moet vast, terwijl dat bij de ander zelf te bepalen is, dan maak je via de torens een eigen route. In Sanctum gaat het nog een stapje verder. Doordat de meeste levels meerdere verdiepingen en zijweggetjes hebben, leiden er meerdere wegen naar het eindpunt. Hierdoor moeten met behulp van grote vierkante blokken bepaalde routes worden afgesloten zodat de vijand gedwongen wordt een andere, als je het goed doet ook langere, route te nemen.
De vijand omleiden
Het plaatsen van deze blokken doe je door vanuit first-person view te richten op de plaats waar een blok neergezet kan worden, dit is de fase waarin je kunt bouwen. Er kunnen dus niet naar hartenlust overal blokken worden neergezet, je wordt wel gebonden aan de speciaal daarvoor aangewezen plekken. Het grote verschil tussen Sanctum en andere tower defense games is dan ook dat je in Sanctum zelf op het speelveld staat, zowel in de fase dat je blokken en torens kunt bouwen als in de fase dat de vijanden het door jouw gebouwde traject doorlopen.
De blokken koop je door middel van punten die je krijgt met het neerschieten van vijanden. Op deze blokken kunnen vervolgens kanonnen, lasers en soortgelijke torens gebouwd worden, waar de vijand mee bestrijd wordt. Deze torens hoeven niet alles alleen te doen, want jij hebt zelf ook de beschikking over enkele wapens zodra je de aanvalsfase in gaat. Door plaats te nemen op de blokken kan de vijand goed besproeit worden met kogels, maar dit wordt elke ronde natuurlijk wel lastiger. Gelukkig kunnen de torens en je wapens flink geüpgrade worden, zodat de strijd wel eerlijk blijft.
Via de lucht en de grond
De vijanden verschillen stuk van stuk, de één beweegt zich snel voort, maar is daardoor ook minder sterk, terwijl de ander langzaam loopt en moeilijker te doden is. Ook zijn er enkele die het proberen via de lucht. Deze vijanden volgen niet jouw gecreëerde route en zijn dus eigenlijk het gevaarlijkst van allemaal. Dit wil niet zeggen dat zij ook de torens ontwijken, al moet je hier wel torens voor bouwen die in de lucht kunnen schieten. Als je per ongeluk van een blok afvalt of je moet snel naar de andere kant van een level, dan kun je dit doen met behulp van de televators. Deze dienen als lift en spawnplaats en zijn een must op het speelveld.
Er zijn in totaal vijf speelvelden, die je eigenlijk één voor één unlockt zodra je een level voltooid. De levels en de omgevingen zien er mooi en afgewerkt uit en met tientallen vijanden in actie blijft alles soepel lopen. Dit valt in de meeste gevallen niet te zeggen wanneer we online gaan, dan treedt er lag op waardoor het beeld vaak een fractie achterloopt op het geluid wat de game er natuurlijk niet leuker op maakt, maar dit is meer afhankelijk van de connectie van het internet van je medespelers dan dat het echt met de game te maken heeft.
Een goede combinatie
Speel jij graag tower defense games? Dan zul je smullen van Sanctum. De mix van tower defense en first-person shooter werkt lekker en voor een prijs van slechts 9,99 euro op Steam kun je de game haast niet laten liggen. Het zou fantastisch zijn als de ontwikkelaar in de komende tijd nog wat extra levels aan de game toevoegt, waardoor je weer een aantal uur bovenop de circa vijf uur durende singleplayer kunt plakken.