Vorige maand kreeg ik Monster Hunter Tri in mijn handen en ging aan de slag met deze Japanse topper. Vorige week kreeg ik wederom een Japanse game in de bus, maar worden we hier net zo blij van?
De wereld van de Samurai's
Als je bij onze krijgsmacht op zoek gaat naar de best getrainde militairen dan komen we uit bij de commando's en het korps mariniers. Deze mannen gaan vaak op speciale missies en er bestaat dan ook maar een select groepje van deze strijdkrachten. In Japan kennen ze ook een speciale groep soldaten en die bestaan al veel langer dan onze commando's. Al ruim voor de middeleeuwen werden in Japan speciale militairen tot Samurai getraind. Deze speciaal uitgekozen groep werd vaak ingezet in zeer lastige gevechten of om belangrijke personen te beschermen.
In Samurai Warriors 3 speel je, hoe kan het ook anders, ook als een Samurai, of beter gezegd, als Samurai's. Je hebt een aantal karakters tot je beschikking waaruit je kunt kiezen. De 35 karakters hebben ieder uiteraard een typisch Japanse naam, die we gewoon even overslaan. Je kunt je tong namelijk weleens breken over de lastige uitspraken.
In welke tijd je precies speelt is niet bekend, maar duidelijk is dat er oorlog gaande is in Azië en dat jij het gevecht in moet om onder andere de keizer te beschermen. De gevechten die je uitvoert zullen zich in een gevarieerd Azië afspelen. Het ene moment sta je in een kasteel, terwijl het volgende moment je midden in een berglandschap of weiland gezet wordt.
Honderden, misschien wel duizenden soldaten
Het grootste gedeelte van Samurai Warriors 3 bestaat uit het vechten tegen enorme groepen soldaten. Tijdens deze gevechten zul je bepaalde opdrachten moeten uitvoeren, zoals wegen vrij maken voor eigen troepen of commandanten van de vijand omleggen. Dit klinkt weliswaar leuk, maar dat valt eigenlijk best wel tegen als je aan het spelen bent. Dat komt door die enorme grote groep militairen die in het veld lopen. Het zijn er misschien maar honderd, maar soms lijken het er wel duizenden. Constant lopen ze je meer vervelend in de weg, dan dat ze echt een uitdaging vormen.
Als Samurai behoor je tot de hoogste klasse van het Japanse leger. Niet alleen je vecht vaardigheden zijn zeer goed, maar ook je tactisch inzicht is enorm. Daar worden de Samurai nou eenmaal op getraind. Als je aan de voorbereiding van een gevecht of missie begint, zul je dan ook een aantal tactische beslissingen moeten maken en neem je het aanvalsplan door. Je ziet van tevoren een kaart van de omgeving waarin je speelt en het spel vertelt je welke weg je het beste kunt nemen. Ook kun je een aantal items kiezen die je tijdens je missie wilt gebruiken. De beginnende speler zal vooral voor medicijnen gaan, terwijl de getrainde speler eerder voor extra wapens zal kiezen.
Toch geldt ook hier wederom dat het veel leuker klinkt en lijkt dan dat het daadwerkelijk is. Het spel wekt de indruk dat je echt op tactisch niveau moet bezig zijn, maar als je het veld inrent en de honderden krijgers je aanvallen, valt elk plannen direct in het water. Zeker de beginnende speler zal al snel door zijn medicijnen heen zijn, of te vaak weg moeten rennen waardoor opdrachten mislukken.
Mooie rondingen, maar niet alles verhullend
Op grafisch gebied vallen Wii spellen nogal eens tegen, maar spellen die in samenwerking met Nintendo zijn ontwikkeld doen het gelukkig vaak iets beter. Samurai Warriors 3 is ook zo'n spel dat tijdens de ontwikkelfase een aantal keer is bekeken door Nintendo.
Waar op de andere console tegenwoordig vooral wordt gekozen voor tussenfilmpjes gemaakt met de in-game engine, is dat op de Wii niet het geval. De grafische kracht van de console schiet wat tekort om dan mooie scènes in beeld te brengen, en ook bij Samurai Warriors had de ontwikkelaar dat door. De tussenfilmpjes zijn namelijk prachtig uitgewerkt.
Te zien is in alle filmpjes dat de scènes direct uit een animatiefilm lijken te komen. Een absoluut pluspunt dus in deze toch tegenvallende game. Alles lijkt geperfectioneerd te zijn en alles weg te hebben van echte mensen. Zo ook bijvoorbeeld de vrouwelijke Samurai Lady Kai. Al haar vrouwelijke rondingen die zichtbaar zijn in het zeer pikante pakje, zien er levensecht uit en bewegen als echt. Toch kunnen deze toch zeer mooie filmpjes de werkelijkheid niet verhullen.
De in-game graphics vallen namelijk enorm tegen. Games als Super Mario Galaxy 2 en Monster Hunter Tri hebben de afgelopen tijd aangetoond waar de Wii toe in staat is. Samurai Warriors 3 doet dat niet. Ondanks dat er veel gevarieerde omgevingen in het spel aanwezig zijn, lijken ze toch nogal saai en eentonig. En hoewel het spel op papier tal van verschillende vijanden kent, ogen ze in de praktijk allemaal hetzelfde. Niet alleen de honderden militairen zijn identiek, maar ook de commandanten zien er precies hetzelfde uit.
Dan nog liever Vuvuzela's
Niet alleen de graphics zijn in hedendaagse games steeds beter, maar ook aan de muziek wordt veel aandacht besteed. Deze kan namelijk de sfeer enorm goed doen. Als op de achtergrond irritante muziek wordt gespeeld ben je al snel geneigd om een spel neer te leggen of tijdelijk te stoppen. Tijdens het huidige wereldkampioenschap voetbal ergert iedereen zich bijvoorbeeld aan de constant toeterende Vuvuzela's in de achtergrond.
Precies dat gevoel krijg je ook tijdens het spelen van Samurai Warriors 3. Tijdens het spelen en uitvoeren van de opdrachten hoor je op de achtergrond steeds enorm irritante en zenuwachtige muziekjes. Al snel ben je geneigd het spel, dat al niet echt leuk was, uit te zetten. Je hebt dan nog liever 10.000 toeterende feestgangers in de achtergrond.
Veel keuze
Toch kent het spel wel een aantal kleine pluspunten. Om te beginnen is er een enorme keuze aan besturingsopties. Steeds vaker kiezen ontwikkelaars ervoor om games te laten spelen met de classic controller of GameCube controller. Ook Samurai Warriors 3 is hiermee te besturen en redelijk snel al weet je precies welke knop je moet drukken om iemand in elkaar te trappen of om jezelf wat medicijnen te geven. Hetzelfde geldt voor de besturing met Wiimote en Nunchuk. Goed is dat dit spel geen motion controls kent, want die waren zeker niet op hun plaats geweest.
Maar een echt pluspunt, en daarmee het beste aan dit spel, is de online multiplayer. Offline heb je nog wel eens wat moeite om de honderden soldaten neer te leggen, maar zodra je online samen met een vriend het gevecht aangaat is dit een stuk makkelijker. Mocht je dit spel vaker willen spelen dan is de co-op een aanrader. De replay van Samurai Warriors 3 wordt hierdoor een stuk hoger.
Japanse tegenvaller
Niet iedere game die mede door Nintendo ontwikkeld wordt, is per definitie goed en Samurai Warriors 3 is hiet het bewijs van. De gevechten zijn vaak tegen honderden soldaten en van tactische mogelijkheden is alleen op papier sprake. Als je het uiteindelijke gevecht in gaat blijkt dit toch zwaar tegen te vallen. Hetzelfde geldt voor de graphics. Zo mooi als de filmpjes zijn, zo lelijk zijn de in-game beelden. En dan hebben we het nog niet eens over de audio gehad. Een echt pluspunt aan dit spel is overigens wel de online co-op, waarin het in ieder geval wel leuk wordt om de grote groepen neer te hakken. Dat alleen ken Samurai Warriors 3 echter niet redden.
Cijfer: 4.5