Samurai Warriors 2: Empires Review

Review
vrijdag, 30 maart 2007 om 9:41
xgn google image
Vorig jaar verscheen Samurai Warriors 2, nu ongeveer een half jaar later is het tijd voor Samurai Warriors 2: Empires. Is dat niet een beetje teveel van het goede?
Vorig jaar was Hugo al helemaal niet te spreken over Samurai Warriors 2, hij beoordeelde het spel dan ook met een 2,5. Nu is Samurai Warriors 2: Empires verschenen, wat niet meer voorstelt dan een uitbreiding op Samurai Warriors waarbij het draait om de macht over een clan en de totale verovering van Japan. Maar waarom zou je in hemelsnaam een uitbreiding voor zo'n slechte game nog op de markt willen brengen? Je zou toch zeggen dat dat niet meer goed te maken valt, of wel?

Oersaai en herhalend
Helaas voor ontwikkelaar Koei, maar ook deze game is weer niet om over naar huis te schrijven. Zoals de meesten van jullie wel weten is de Samurai Warriors een hack and slash franchise, en net zoals in het vorige deel zijn ook nu de gevechten weer oersaai en herhalend, om nog maar niet te spreken over de vervelende cutscenes.
Samurai Warriors 2: Empires Screenshot 70308 Samurai Warriors 2: Empires Screenshot 70307 Samurai Warriors 2: Empires Screenshot 70306
Hetzelfde, hetzelfde, hetzelfde
Wat zo jammer is aan een titel als Samurai Warriors 2: Empires is dat alle delen op elkaar lijken en het verschil echt miniscuul is. De gevechten zijn hetzelfde, het op je knopjes rammen is hetzelfde, de idiote grote wapens zijn hetzelfde, de grafische beelden zijn hetzelfde, de geluiden klinken nauwelijks anders etc etc. Ook de spelmodi zijn hetzelde, dus je hebt weer de Empire Mode en de Free Mode zoals je dat gewend bent. Heeft Samurai Warriors 2 dank werkelijk niets nieuws toe te voegen? Nou vooruit, één ding is er nu toegevoegd, namelijk de New Officer.

Nieuwe modus
In deze modus kun je je eigen nieuwe originele karakter aanmaken. Het leuke hieraan is uiteraard dat je deze dan weer kunt gebruiken in de Empire Mode. Erg stoer is het ook dat dan maar liefst 15 nieuwe officieren in totaal kunt aanmaken en dat is niet niks. De mogelijkheden om een personage aan te maken zijn best breed. Wat je allemaal zult moeten bepalen: Model, Animation, Special Moves, Voice, Self Skill, Ability Type, War Ability, Crest en Musou Symbol.
Samurai Warriors 2: Empires Screenshot 70311 Samurai Warriors 2: Empires Screenshot 70310 Samurai Warriors 2: Empires Screenshot 70309
Vechten in twee modi
Je kunt dus vechten in de Emire Mode en in de Free Mode. In de Empire Mode selecteer je en clan om te vechten om op die manier Japan te verenigen. In de Free Mode vecht je op een door jouw gekozen veldslag om op die manier game karakters te upgraden. Zoals altijd geldt dat voor de Empire Mode je een scenario kunt kiezen en de moeilijheidsgraad kunt bepalen. Voor de Free Mode geldt, zoals altijd, dat je kiest voor de aanvallende kant of de verdedigende kant. Hierna is het hack and slash gebeuren begonnen wat dus niet meer inhoudt dan op de knoppen te rammen tot je vingers een andere kleur zullen krijgen van de pijn.

Slecht geluid en grafisch een PS2-titel
Niet alleen is de game saai en herhalend, op bepaalde punten is de game ook echt slecht. De voice-overs zijn niet om aan te horen, de muziek weet je niet in de game te slepen en grafisch kun je nu niet zeggen dat er een groot verschil is in vergelijking met een PS2-titel. Eigenlijk is het dan ook een groot mysterie waarom Samurai Warriors 2: Empires er als uitbreidingspakket is gekomen. Want er is geen uitbreiding, enkel de New Officer modus is toegevoegd, niet iets waarvan je zegt: wauw, daarvoor koop ik dit spel!

Fout, fout en nog eens fout
Het is dan ook zo klaar als een klontje, Samurai Warriors 2 was al een ramp en deze game weet die ellende niet uit het slop te halen. Er is een nieuwe modus toegevoegd maar dan is niet genoeg en het weegt dan ook niet op tegen alle slechte kanten van dit spel. Alles hebben we al eerder gezien, er is teveel herhaling. Het geluid is slecht en grafisch oogt het van geen kant. Dus aanschaffen? Nee, absoluut niet.
Cijfer: 3.3