Samsung LE-32S81B Review

zaterdag, 26 mei 2007 om 11:29
Samsung heeft alweer een nieuwe reeks van HDTV's ontwikkeld, namelijk de S81 serie. Maar voor deze nieuwe serie gaat de oude S71 serie uit de productie. De voorgangers van deze nieuwe HDTV waren kwalitatief prima in orde en hadden een goede prijs/kwaliteit verhouding, zullen we dit ook terugzien in hun nieuwe serie?
Er zijn heel veel eigenschappen verbeterd ten opzichte van de oude serie. Het contrast ratio is behoorlijk gestegen, maar wordt nog altijd dynamisch gemeten door Samsung. Daarnaast zit er ook een extra HDMI poort op. Natuurlijk heeft Samsung wel weer voor hetzelfde design gekozen, wat er behoorlijk slick uitziet.
We hebben de tv uiteraard even getest met Sonyâs nieuwste speeltje; de Playstation 3. Het aansluiten gaat simpel en snel. Let er wel op dat wanneer je van SD naar HD gaat, je even de Playstation 3 op HDMI zet, anders zal de tv alleen maar zwart beeld weergeven. Eenmaal aangesloten met HDMI ziet het beeld er subliem uit. De games waren zeer scherp evenals de XMB (Xross Media Bar).
Features
De nieuwe verbeterde Samsung LE-32S81B brengt natuurlijk heel veel extra features met zich mee, zoals dus bijvoorbeeld de al besproken extra HDMI poort, wat erg handig is als je veel multimedia apparaten in huis hebt. Gezien de groei van de HDMI industrie is dit een logische keuze geweest van Samsung.
Zoals al eerder gezegd is, is het contrast ratio een flinke stap omhoog gegaan. De meeste S71 HDTV's ondersteunden een dynamische contrast ratio van ongeveer 3000:1 wat neer komt op ongeveer 1200:1 normaal contrast. Het dynamische contrast stelt je in staat donkere of erg felle tinten te onderscheiden van elkaar. De nieuwe S81 biedt een veel hoger contrast, namelijk een dynamisch contrast van maar liefst 7000:1 (normaal gemeten ongeveer 3000:1). Dit zorgt voor uiterst precieze kleuren.Ook ondersteunt deze HDTV een Game Mode. Deze modus zat ook al in de S71 variant ingebouwd. Het zorgt voor een snellere responsetijd wanneer je games speelt.
PiP (Picture in Picture) zul je steeds vaker zien in HDTV's. Het is erg handig als je twee dingen tegelijkertijd wilt aanschouwen. Zo kun je bijvoorbeeld teletekst doorlezen terwijl je naar een televisie programma aan het kijken bent. Dit gebeurt in 2 vakken, waar je links het televisie programma ziet en rechts het andere 'plaatje', zoals bijvoorbeeld teletekst.
De resolutie is niet maximaal, maar is nog altijd stukken beter dan de gewone SD televisies. Voor games ondersteunt de HDTV een 720p en 1080i resolutie. Ook al is het niet het maximum, het is goed genoeg voor de huidige generatie, aangezien 1080p nog lang niet door alles ondersteund wordt. Uiteraard is het in combinatie met de Playstation 3 en dus ook de Blu-Ray speler wel een teleurstelling. Daartegenover staat dan weer dat je in een geheel andere prijsklasse zit dan wanneer je voor een 1080p resolutie kiest.
Uiterlijk
Zoals ik al eerder zei, het toestel ziet er 'slick' uit. Ik bedoel hiermee dat hij vergeleken met andere HDTV's er bijzonder goed uit ziet. De voorkant van het toestel bestaat geheel uit een glanzend zwarte laag, helaas is dit niet doorgetrokken op de achterkant. Een ander nadeel van de mooie glanzende lak is natuurlijk stof. Je ziet erg snel stof zitten en ook al denk je: âach zo erg kan dat toch niet zijn?â, het viel ons direct op hoe snel je geïrriteerd raakt van het stof tijdens het kijken van een film.
Naast de tv zelf, krijg je er natuurlijk een afstandsbediening bij. Als eerste moet ik zeggen dat het een erg overzichtelijke afstandsbediening is, ondanks de vele knoppen. Het instellen van de televisie was verrassend makkelijk. De knoppen zijn duidelijk beschreven en het ziet er netjes uit. Meer kun je toch niet vragen van een afstandsbediening?
De Samsung LE-32S81B is goedkoop, ziet er goed uit, heeft leuke features en een mooi helder beeld. Natuurlijk blijft de resolutie een nadeel, maar je kunt gewoon geen 1080p resolutie verwachten in deze prijsklasse. Wanneer je niet te veel geld uit wilt geven, en toch mooi beeld wilt met sterke prestaties, dan is de Samsung LE-32S81B een echte aanrader. Overigens is de S81 serie ook verkrijgbaar in een 27" en 37" variant.
Cijfer: 7.6