Rogue Warrior Review

Review
dinsdag, 05 januari 2010 om 16:30
xgn google image
Tussen alle vette titels van de afgelopen maand is één game stiekem helemaal ondergesneeuwd. Ontwikkelaar Rebellion is namelijk met Rogue Warrior gekomen, waarin je je toepasselijk genoeg in de Koude Oorlog bevindt. Wij gingen de strijd aan met deze game en hoe dat uitpakte lees je in deze recensie.
Niets nieuws
In Rogue Warrior kruip je in de huid van Navy Seal Dick Marcinko. Hij is samen met zijn team op zoek naar een aantal gestolen raketten die vernietigd moeten worden. Hiermee zal het team van Navy Seals het moeten doen als deze in vijandelijk gebied terecht komt. Na de korte verklaring van dit zeer gammele en simplistische verhaal, zie je in een filmpje hoe je teamgenoten net even té gemakkelijk uit de weg geruimd worden door een vijandelijke granaat. Jij overleeft natuurlijk en mag direct daarna aan de slag.
Uit het verhaal en het begin van de game blijkt al meteen met wat voor game je hier te maken hebt. Deze is namelijk erg oppervlakkig opgezet en de game voegt dan wat betreft het verhaal helemaal niets nieuws aan het first-person shooter genre toe.
Rogue Warrior Screenshot 115131 Rogue Warrior Screenshot 107978 Rogue Warrior Screenshot 115127
Tegenvallers aan de lopende band
Wellicht dat de game dan met haar gameplay nog wat nieuws toevoegt zou je denken. Niets is minder waar. Het lijkt erop dat Rebellion helemaal niet heeft opgelet toen alle andere FPS-games in de schappen terechtkwamen, want ook hier is nergens diepte of iets nieuws te bekennen.
De levels zijn allemaal erg lineair en je kan dan ook nergens een andere route naar je doel nemen of zelfs een kleine omweg of afkorting vinden. Je begint simpelweg aan het begin van het level en baant je een weg tussen een handjevol vijanden naar het volgende level. Daarnaast zijn de texturen in de levels net zo plat en kaal als het verhaal van de game, waardoor je je al snel verveelt.
De besturing van de game is ook niet helemaal geweldig uitgewerkt, en je zal je dan ook regelmatig storen aan de trage reactie van je personage. Wat wel weer erg vet is, zijn de ‘Kill Moves’, waarbij je je mes op allerlei manieren nuttig kan maken om je vijand bruut om het leven te brengen.
Ook heeft de game een coversysteem, waarbij je je achter objecten in de omgeving kunt verbergen. Dit heeft echter helemaal geen nut. Je vijanden komen je namelijk niet zoeken als je je verstopt en als je ook maar een paar minuten wacht, kunt je ze alweer verrassen met een ‘Kill Move’.
Rogue Warrior Screenshot 15482 Rogue Warrior Screenshot 15481 Rogue Warrior Screenshot 15480
Oliedomme vijanden
De Artificiële Intelligentie (AI) in de game is dus ook al niet van al te hoge kwaliteit. Sterker nog, je vijanden smeken je bijna om vermoord te worden. Als ze hun eigen mensen niet afschieten of opblazen, staan ze wel doelloos met hun rug naar de muren te staren, wachtende op een mes in hun rug. Je vermoordt ze dan ook stuk voor stuk gemakkelijk, onder begeleiding van een flink aantal scheldwoorden.
Je personage houdt namelijk nogal van vies taalgebruik en hiervan mag je dan ook volop genieten in de game. De stem van de Navy Seal wordt dan ook vertolkt door niemand minder dan Mickey Rourke, bekend van films als The Wrestler en Sin City.
Het stemacteerwerk van je personage is dan ook een van de weinige dingen wat wel goed is aan de game. Dit blijft dan ook wel bij die ene stem, want de overige geluiden, zoals het geluid als je schiet klinkt niet zoals het hoort.
Rogue Warrior Screenshot 17689 Rogue Warrior Screenshot 17688 Rogue Warrior Screenshot 17687
Schokkende beelden
Je personage en de vijanden zelf zien er op zich niet eens zo heel slecht uit. Dit is het tweede punt waarmee Rebellion toch nog wat punten scoort bij deze game. Jammer genoeg merk je hier weinig van, omdat de game de helft van de tijd stottert als je een beetje doorloopt. Ook wordt het hele beeld wazig als je van links naar rechts beweegt, waardoor je al snel genoeg hebt van deze game.
Dat je er al snel genoeg van hebt is maar goed ook, want de game heb je al in een kleine anderhalf tot twee uur uitgespeeld. En dat is natuurlijk schandalig voor een game die voor de volle prijs van gemiddeld 60 euro verkocht wordt in de winkels.
Als je dan klaar bent met de singleplayer modus kun je ook nog aan de slag met de multiplayer modus van de game. Zoals je wellicht al verwacht is deze toevoeging ook compleet zinloos, daar niemand deze game online speelt.
Een koude bedoeling
Dat Rogue Warrior op alle fronten faalt is intussen natuurlijk wel duidelijk. Rebellion heeft duidelijk een verkeerde stap gemaakt met het uitbrengen van deze game. De levels zijn leeg, net als de hoofden van de vijanden. Het verhaal is erg oppervlakkig en met een totale gameplay van maximaal twee uur, is het pure diefstal om 60 euro voor deze game te vragen. Daarnaast biedt de multiplayer modus van de game niets extra’s, omdat niemand deze speelt. Grafisch zijn de personages op zich wel in orde, maar doordat de rest van de game nergens op slaat en de game steeds hapert, valt dit helemaal weg. Rogue Warrior is dan ook een tergend slechte game, die de budgetbak niet eens waard is.
Cijfer: 2

Populair Nieuws