Rocket Riot Review

maandag, 22 juni 2009 om 17:02
We hebben het allemaal wel eens gezien: piraten, zombies, ninja's en robots. De Nederlandse ontwikkelaar Codeglue heeft al deze elementen in een blender gestopt met Rocket Riot als resultaat. Is dit een positief of negatief resultaat geworden?
Simpel, maar geniaal
De beruchte piraat Blockbeard is uit zijn gevangenis in een amusementpark ontsnapt en heeft ervoor gezorgd dat iedereen voortaan zonder benen door het leven moet. Een professor heeft echter al snel het antwoord op het recent ontstane mobiliteitsprobleem. Iedereen krijgt gewoon een jet pack onder hun kont geschroefd, waardoor ze zich ineens weer kunnen verplaatsen.
Doordat de personages in de game geen benen meer hebben, lijken ze op een soort wormpjes die met een raketwerper door het level vliegen. De opzet van de personages is, afgezien van de eindbazen, dan ook vrijwel steeds hetzelfde. Codeglue heeft daarentegen wel ieder personage een eigen identiteit gegeven door ze andere kleding te geven en afwisselend een baardje of een muts.
De speler kan ook zelf een personage kiezen om mee te spelen. In het begin is er nog geen keus, maar zodra er vijanden verslagen zijn, kunnen deze gekozen worden. De speler kan er dan nog voor kiezen om de kleuren van de kleding aan te passen, zodat er een klein persoonlijk tintje aan het personage gegeven wordt.
Rocket Riot Screenshot 51865 Rocket Riot Screenshot 51864 Rocket Riot Screenshot 108975
Retro levels met een thema
Als de speler dan een personage heeft gekozen, is het aan hem om de ontsnapte piraat weer terug in zijn cel te gooien en iedereen zijn benen terug te geven. Hiervoor gaat de speler op pad in maar liefst 80 verschillende levels, die weer onderverdeeld zijn in een aantal hoofdstukken met hun eigen thema. Zo komt de speler helemaal in het begin in een piratenthema terecht, waar de levels voornamelijk uit schatkisten en piratenschepen bestaan. Verderop in de game zal de speler zich onder andere nog in spookhuizen en de binnenkant van een computer bevinden.
Al deze levels hebben een aantal dingen gemeen. Zo zijn ze allemaal compleet te verwoesten door simpelweg met je raketwerper in de rondte te schieten en zijn ze compleet in een retrostijl vormgegeven. Dit wil zeggen dat iedere vorm in het level bestaat uit een aantal gigantische pixels, waarmee de Nederlandse ontwikkelaar een duidelijke ode aan het 8-bit tijdperk maakt. De levels geven dan ook een erg retro gevoel af tijdens het spelen.
Om toch enigszins diepte aan de platte levels te geven is de camera steeds in een kleine hoek op het speelveld gericht, waardoor de tweedimensionale lijkende omgevingen toch bewijzen driedimensionaal te zijn. Iedere gigantische pixel is namelijk stiekem een kubus welke simpelweg tegen een andere kubus aan ligt. Dit zorgt voor een unieke stijl die perfect bij de game past.
Rocket Riot Screenshot 63345 Rocket Riot Screenshot 63344 Rocket Riot Screenshot 63338
Genoeg actie
Deze gigantische pixelvoorwerpen kunnen dus helemaal afgebroken worden en dit is niet de eerste keer dat dit kan. In de Worms games kon dit namelijk ook al. Hier vlogen dan niet duizenden pixels over het scherm, maar er ontstond dan gewoon een blijvend gat in het level. In Rocket Riot zal het level na een tijdje weer herstellen, zodat de speler weer aan de slag kan met zijn raketwerper.
De soundtrack van Rocket Riot herinnert je er regelmatig aan welke game je aan het spelen bent. Zo zal er in ieder level een lekker muziekje te horen zijn, waarin regelmatig de titel van de game voorbij komt. Aan het einde van ieder level zal de titel dan ook nog eens gezegd worden. Dit is in het begin wel leuk, maar gaat op den duur een beetje vervelend worden. Gelukkig is er genoeg actie in de game, waardoor dit mindere punt eigenlijk helemaal in het niet valt.
Als de speler dan in de actie op gaat en dus lekker om zich heen knalt, zullen de pixels om hem heen vliegen. De verslagen vijanden knallen namelijk, net als de achtergronden in pixels uit elkaar en er ontstaat af en toe een waar kleurenfeest.
Rocket Riot Screenshot 108984 Rocket Riot Screenshot 63352 Rocket Riot Screenshot 63347
Upgrades en downgrades
Dit geeft in sommige gevallen een redelijke chaos, maar niet dusdanig dat de speler het overzicht kwijtraakt. De karakters zijn namelijk bijzonder wendbaar en de bediening hiervan is dan ook erg soepel. De speler schiet door te richten met het rechterpookje, terwijl hij met het linkerpookje zijn personage bestuurt. Als het rechterpookje langer in de gewenste richting gehouden wordt, zal het raketje verder vliegen.
Om het schieten met een enkel raketje wat af te wisselen, heeft Codeglue een aantal upgrades in de levels verstopt. Deze zitten meestal in de omgeving verstopt en wanneer deze dus kapotgeschoten wordt kan de speler de upgrades oprapen. Er zijn een heel aantal upgrades beschikbaar, waardoor de speler bijvoorbeeld sneller schiet of ineens gigantische raketten af vuurt.
Er zijn echter ook downgrades in de game verstopt. Deze zitten in rode blokjes en zorgen ervoor dat de speler ineens raketten in de buurt aantrekt of zelfs helemaal niet meer kan schieten. In plaats van een raketje zal er dan een vlaggetje uit zijn wapen komen met de toepasselijke tekst "Bang" erop.
Naast deze twee items die aangeduid, kan de speler ook nog een blauw blokje vinden welke verschillende soorten bescherming biedt, en een geel blokje, wat veelal een grappige effect heeft.
Plezier voor acht
Naast de singleplayer modus, waarin de speler het verhaal volgt, kan de speler ook kiezen om online zijn kunstje te doen. De speler kan online uit meerder spelmodi kiezen. Zo is er de Deathmatch modus, waarbij de spelers elkaar natuurlijk het leven zuur moeten maken, en een variant op Capture the Flag met een rugbybal. De spelers moeten hierbij een doelpunt zien te maken met een rugbybal die ze eerst op moeten halen. Naast deze twee modi is er een modus waarbij spelers met zijn allen op een andere speler jagen, die een gouden pakje aan heeft.
Alle modi die de speler online kan spelen, zijn ook offline met maximaal vier vrienden te spelen. Er zal dan geen gebruik gemaakt worden van een gescheiden scherm, maar iedereen is op hetzelfde scherm aanwezig. Als de spelers dus ver van elkaar vandaan gaan, wordt alles wel erg klein en dat is een beetje jammer. Rocket Riot biedt de speler dus voldoende modi om een heel aantal uur zoet mee te zijn.
Lekker gemixt
Codeglue heeft de Nederlandse gamers iets gegeven waar we wederom trots op kunnen zijn. Rocket Riot is een simpel, maar geniaal spel. De bediening van de game is erg eenvoudig en alles is erg overzichtelijk, ondanks de chaos die er soms op het scherm te zien is. Het feit dat er gekozen is voor een retrostijl wat betreft de achtergronden is uniek en geeft een goede sfeer af. Codeglue heeft dan ook een mooie mix neergezet om gamers van jong en oud voor vele uren stil te houden.