Rock of Ages Review

vrijdag, 16 september 2011 om 18:40
Sinds kort is Rock of Ages niet enkel meer een geweldig nummer van Def Leppard, het is ook een game die beschikbaar is voor de Xbox 360 en de PC. Wij gingen aan de slag met de meest bizarre game sinds tijden.
Ontwikkelaar Ace Team is zeker niet bang om met een uniek en vreemd concept te werken. Eerder bracht het bedrijf al Zeno Clash op de markt en nu rolt Rock of Ages onze kant op. Beeld je een mix in tussen een tower defence game, Super Monkey Ball en Monthy Python. Het klinkt bizar, en dat is het ook. Rock of Ages hoort dan ook niet in één enkele categorie thuis. Zeno Clash toonde ons dat bizarre games best leuk kunnen zijn. Zal het zo ook gaan met Rock of Ages?
Bizarre steen
Dat dit spel bizar is, wordt al snel duidelijk vanaf de eerste cutscene. Je ziet hoe Sisyphus, een bekend figuur uit de Griekse mythologie, een grote steen naar de top van een berg aan het duwen is. Dit is zijn taak in de hel van Hades, die ervoor zorgt dat de steen steeds weer naar beneden rolt, waardoor Sisyphus opnieuw moet beginnen. Op een dag wordt het echter te veel voor arme Sisyphus en besluit hij om samen met zijn grote steen de God van de Dood te verslaan. Al snel heeft hij de smaak te pakken en besluit hij ook om andere historisch bekende figuren uit te dagen voor een duel. Zo maken onder andere Napoleon, Koning Leonidas en Louis XIV hun opwachting in de twintig levels die je moet doorkruisen.
Aan elk level gaat een cutscene vooraf die doet denken aan de animatiestukjes uit Monthy Python’s Flying Circus. Alle bekende figuren lijken wel geknipt uit een historisch boek en zijn zo als 2D-figuurtje in de game gestopt. In plaats van een gigantische voet die bij Monthy Python alles verplettert, is het ditmaal de gigantische steen die op de meest onverwachte momenten alles komt pletten. Denk bijvoorbeeld maar even aan het Paard van Troje. Dit zorgt voor flink wat vreemde humor en die is wel te waarderen.
Koeien als verdedigingsmechanisme
Maar genoeg gelachen, tijd voor het serieuze werk. In Rock of Ages moet je namelijk erg strategisch nadenken. Zowel jij als je tegenstander hebben een kasteel. Wie als eerste de poort van de andere ramt en zijn aartsrivaal plet met de steen, heeft gewonnen. Beide partijen hebben dezelfde lange weg af te leggen naar het kasteel van de tegenstander en voordat je begint met rollen, moet je een stevige verdediging op je pad bouwen. Op bepaalde plekken kun je torens en katapulten bouwen die de andere steen moeten vertragen. Wil je echt vervelend doen? Plaats dan een koe of een olifant. Deze kunnen stenen van de baan duwen, in de afgrond. De verdedigingen zijn niet altijd even effectief, enkel de best doordachte opstelling zal je naar de overwinning brengen.
Massa
Nadat je verdedigingen zijn opgesteld, kun je met je bal rollen naar het kasteel van je tegenstander. Je rolt vaak door smalle paden en dus is het extra goed opletten voor torens, dynamiet en andere hindernissen. Je bal heeft namelijk een bepaalde massa en die massa wordt steeds kleiner naarmate je vaker geraakt wordt. Om veel schade te doen aan een poort, moet je super snel rollen met een zo zwaar mogelijke bal. Maar erg vaak zul je niet met een zware bal aan de poort staan. De AI is namelijk zeer goed en weet precies waar je moeilijkheden zult ondervinden. Sommige levels zul je dan ook meermaals opnieuw moeten doen.
Hindernissen
Is je bal stuk of heb je de poort van de vijand geramd? Dan krijg je even tijd om nieuwe hindernissen te plaatsen of om je bal uit te rusten met wat extra massa of zelfs vleugeltjes zodat je twee keer kunt springen. Deze verdedigingen en uitbreidingen koop je met het geld dat je verdient door zoveel mogelijk torens, huisjes en mensen omver te rollen. Besteed hier echter niet te veel tijd aan, want alles draait om snelheid. Daarom moet je de juiste mix vinden tussen geld verzamelen en kasteelpoorten rammen. Helaas zijn niet alle hindernissen even effectief en de meesten kun je zo voorbij rollen of stuk rammen. Dit is uiteraard niet goed en het is dan ook pas tijdens de laatste levels, wanneer je over alle verdedigingsmechanismes beschikt, dat je de andere steen kunt stukmaken.
Stenen kloten
Wanneer je aan het rollen bent, kan het zijn dat je sleutels vindt. Als je er genoeg hebt, mag je door naar de volgende eindbaas. Eindbazen zijn niet zo lastig om te verslaan en zijn vooral erg grappig. Een van onze favoriete eindbazen is het standbeeld David, gemaakt door Michelangelo. Om dit standbeeld te verslaan, moet je drie keer volop in zijn familiejuwelen knallen. Het enige vervelende aan de eindbaasgevechten is de logge camera, die niet altijd even snel draait als jij wilt. Dit valt niet op tijdens de gewone levels, maar bij eindbaasgevechten moet je vaak snel kunnen draaien en als de camera niet volgt, krijg je problemen.
Acht uur gameplay
Naast de eindbaasgevechten heb je nog enkele andere modi die voor wat afwisseling moeten zorgen. Zo is er Time Trial, waarbij je zo snel mogelijk een parcours moet afleggen met je steen. Vervolgens zijn er nog enkele multiplayer modi, waarbij de standaard modus eigenlijk gewoon hetzelfde is als de campaign, en daar is overigens niets mis mee. Ten slotte is er nog SkeeBoulder, waarbij je zoveel mogelijk punten moet scoren door doelwitten te raken en op het einde van een schans te springen en in een van de beschikbare gaten moet vallen om een bonus te scoren. Leuke extra modi, maar veel voegen ze niet toe. Na de singleplayer, die je zo’n zeven tot acht uur in bedwang zal houden, heb je het wel gehad met Rock of Ages.
Unieke stijl
De graphics van Rock of Ages zijn niet de meest indrukwekkende of de meest gedetailleerde die we al hebben mogen beschouwen. Maar de stijl is erg uniek en knap op zijn eigen wijze. De gebouwen, de platformpjes en je steen zijn gemaakt in 3D, maar de mensjes die rondlopen en de achtergrond bestaan uit 2D-beelden die net lijken te zijn uitgeknipt uit een boek. Het geluid klinkt goed maar is voor verbetering vatbaar. Je hoort te vaak hetzelfde geluid terugkeren. Bijvoorbeeld de angstkreet die je hoort wanneer je door de poort van een tegenstander breekt. Deze is steeds hetzelfde. Meer afwisseling zou zeker geen overbodige luxe zijn.
Steengoed
Rock of Ages is een zeer leuke game die je zal verrassen met een unieke stijl, gameplay en bizarre humor. Het concept klinkt vreemd maar in realiteit werkt alles beter dan we ooit hadden kunnen hopen. De camera is soms wel wat log en het geluid kon beter, maar deze zaken worden nooit frustrerend. Grafisch moet je geen wonderen verwachten, maar de unieke, charmerende stijl maakt veel goed. Voor 7,99 euro of 800 Microsoft Points kun je deze game al in huis halen, en dat is Rock of Ages zeker waard. Het is gewoon een steengoede game!