Reisspel: Anti-monopoly Review

zondag, 12 september 2010 om 16:30
Onlangs kwamen we al op de proppen met een recensie van Monopoly, wie kent het niet? Iets minder bekend is wellicht Anti-monopoly, maar dat mag geen reden zijn dit spel niet onder de loep te nemen.
Monpoly kent iedereen, maar niets is zo vervelend als mensen die een monopoly positie bekleden. Als tegenhanger op het wereldberoemde spel is er nu Anti-Monopoly. Nog steeds gaat het om kopen, verhuren en verkopen van bezittingen, maar plannen zijn altijd te dwarsbomen. Om nog een stap dichterbij de realiteit te komen dan Monopoly, biedt Anti-Monopoly namelijk concurrentie. Maar hoe pakt dit uit?
Anti-Monopoly
Type: reisspel
Aantal spelers: 2--6 spelers
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Duur: ca. 120 minuten
Uitgever: University Games
Uitbreiding: n.v.t.
Huidige adviesprijs: € 10,-
Anti-Monopoly
Maak je keuze
Zodra je begint met Anti-Monopoly wordt één ding al heel snel duidelijk als je het spel vergelijkt met Monopoly. Ditmaal worden er namelijk twee verschillende spelregels gevolgd in plaats van één. Je kiest ervoor of je monopolist wordt, je wint dan als je erin slaagt alle spelers failliet te laten gaan. Of je kiest ervoor om de rol te vervullen van concurrent. In dat geval kun je winnaar worden als je de rijkste concurrent wordt nadat alle monopolisten failliet zijn gespeeld. Deze keuze maakt het spel qua idee zeker interessant, maar helaas valt het toch wat tegen als je gaat spelen.
Iedereen is namelijk Monopoly gewend, en het is lastig om van dat idee af te stappen. Ook is het in Anti-Monopoly een stuk makkelijker om te winnen als je als monopolist speelt dan als concurrent. Daardoor klinkt het idee op papier leuker dan de daadwerkelijke uitvoering. Net als Monopoly is Anti-Monopoly wel een diepgaand spel waar je een paar uur mee zoet kunt zijn. Grotendeels lijkt het op zijn bekende broer, maar er zijn toch genoeg verschillen te ontdekken, waarvan de belangrijkste dus het onderscheid tussen de monopolist en concurrent is.
De monopolist
Monopolisten zijn anders dan de Monopoly variant. Waar je in Monopoly een complete stad moet hebben voordat je kunt bouwen, hoeft dat hier niet. De voorwaarde is dat je de meerderheid van de straten in een stad bezit, wat meestal dus twee straten zal zijn. Ook hoef je niet evenredig op de straten te bouwen en kun je op de één dus een hotel neerzetten terwijl de ander leeg is.
De concurrent
Een groot voordeel dat de concurrent heeft, is dat hij meteen huizen kan neerzetten wanneer hij wil. Je hoeft dus niet langer te wachten totdat je een hele stad hebt voordat je kunt bouwen. Het verschil is dat een concurrent minder geld zal vangen dan de monopolist die dus sneller zal cashen. Maar de concurrenten verdienen weer meer geld aan het begin van het spel, en dat is ook wel nodig, immers moet hij de monopolist uitschakelen. Helaas blijkt dat toch niet zo eenvoudig te zijn en hebben monopolisten al snel meer geld.
Anti-Monopoly
Geen aanrader
Grotendeels lijkt het dus op Monopoly met hier en daar een andere regel of aanpassing. Toch speelt Anti-Monopoly wel daadwerkelijk anders, je zult meer tactisch te werk moeten gaan om de tegenstander(s) te dwarsbomen en de vraag is of je daar wel zin in hebt bij zo'n spel. Want je zult dus flink wat geduld moet hebben om je einddoel te bereiken, want winnaar word je niet zomaar. Qua idee is het best grappig, maar waarom er nou een compleet aparte variant van moet komen, blijft bij ons de vraag. Want stiekem blijft Monopoly de nummer één.
Pluspunten:
+ origineel om een variant van een beroemd spel aan te bieden
Minpunten: