Redfall Review - Om je tanden in te zetten?

dinsdag, 02 mei 2023 om 2:01
2022 06 18 redfall pf1682940198
Het heeft even geduurd, maar Arkane Studios heeft eindelijk Redfall afgeleverd. Is de vampiergame de Xbox-exclusive waar Microsoft op heeft gehoopt? Dat lees je nu in onze Redfall review!
Arkane Studios is de laatste jarendruk bezig geweest. Van de geliefde Dishonored games is de ontwikkelaar gegaan van Prey en Deathloop naar nu Redfall. Qua ideeën is er flink wat creativiteit bij de studio, want elke keer komt Bethesda weer met een nieuwe wereld waarin de speler wordt losgelaten.
Deze keer is dat het fictieve eiland Redfall, in de staat Massachusetts. Het is normaal een eiland met een rustig stadje en een aantrekkelijke haven, maar van het idyllische karakter is weinig meer over aan het begin van het avontuur. Het eiland is namelijk overgenomen door vampiers, die dag en nacht de dienst uitmaken in Redfall. De zon wordt namelijk geblokkeerd, waardoor de bloedzuigers geen last hebben van brandende zonnestralen.
De enige redding voor het eiland is een viertal survivors, die stuk voor stuk op hun eigen manier op het eiland zijn beland. Het is aan de speler de taak om de oorsprong van de vampiers te achterhalen en een einde te brengen aan de eeuwige nacht. Dat is solo mogelijk of in co-op tot vier spelers.
2022 06 18 redfall 1f1682940190

Anders dan de concurrentie

De opzet voor Redfall klonk tijdens de aankondiging erg zoals andere co-op shooters, zoals Left 4 Dead en Warhammer 40,000: Darktide. Maar Arkane heeft juist gekozen voor een geheel eigen aanpak. Redfall is namelijk opgedeeld in twee open werelden, die je als speler vrij kan verkennen. Door middel van missies en sidequests word je naar bepaalde locaties gestuurd, waar de opdracht flink uiteen kan lopen.
Je krijgt dus niet te maken met losse levels en een vaag verhaal dat lastig te volgen is. Je kan met gemak tientallen uren in het avontuur steken en steeds meer kom je meer te weten over de bloedzuigers en andere duistere zaken op het eiland.
Vampiers zijn namelijk niet de enige dreiging. De meeste eilandbewoners hebben zich aangesloten bij sektes, die één van de grote vampiers aanbidden - in de hoop dat ze zelf niet worden leeggezogen. En dan schiet de private military company Bellwether ook nog eens op alles wat beweegt. Alleen bij safe houses en een hub kom je vriendelijke gezichten tegen en kan je wapens, health kits en andere nuttige voorwerpen kopen.
Die vriendelijke gezichten zal je alleen wel vrij snel vergeten. Arkane heeft ze nog een beetje proberen uit te diepen door sommige karakters te verbinden aan sidequests, maar de meesten komen erg tweedimensionaal over en je zal geen traan laten wanneer er eentje komt te overlijden. Daardoor voelt het verhaal wel erg eenzaam aan als je Redfall alleen speelt.
redfall co opf1682939667

UV-licht en houten staken

Over wapens gesproken, daar zit een flinke diversiteit in. Je kan gebruikelijke wapens als pistolen, shotguns en sniper rifles verwachten, maar die hebben allemaal een eigen rarity, perks en eigenschappen. Redfall kent ook een aantal unieke ‘schietijzers’, zoals een stake launcher en UV-beam.
Die laatste twee zijn voornamelijk bedoeld om te gebruiken tegen vampiers, die als sterkere tegenstanders verschijnen als het menselijke voetvolk. Wanneer je hun levenspunten naar nul hebt gebracht, moet je het afmaken met een houten staak voor het hart.
Vampiers hebben daarnaast ook speciale krachten. Denk daarbij aan teleportatie, het kunnen drainen van levenspunten en een mens gebruiken als schild. Het is dan ook verstandig om je loadout uit te rusten met wapens die nuttig zijn in verschillende situaties. Door de grote diversiteit aan wapens is dat gelukkig goed mogelijk en het zorgt ervoor dat het leuk blijft om loot te vinden in de game.
redfall umbrella powerf1682939515

Speciale krachten gebruiken

De vier verschillende survivors hebben zelf ook speciale krachten die ze kunnen gebruiken. Die verschillen sterk per karakter en kunnen goed gecombineerd worden wanneer je in co-op speelt. Dat laatste hebben wij alleen nog niet kunnen testen, aangezien Redfall geen matchmaking kent. Je kan dus alleen samen spelen met vrienden die de game ook hebben.
De gameplay zal in co-op sterk verschillen in vergelijking met de singleplayer. Op het eiland zijn namelijk overal vijanden te vinden, waar je met één of meerdere vrienden flink wat vuurkracht tegenover kan zetten. Ben je in je eentje, dan word je juist aangemoedigd om veelal stealth te gebruiken.
Wij hebben voor ons avontuur dan ook bewust gekozen voor Jacob, die tijdelijk onzichtbaar kan worden en met zijn raaf vijanden op afstand kan markeren. Op sommige momenten kan Redfall behoorlijk griezelig worden als je alleen speelt, helemaal als je weet dat er meerdere sterke vampiers vlakbij zweven. Op die manier biedt Redfall twee compleet verschillende manieren om de game te spelen.
redfall jacob ravenf1682939785

Niet zonder schoonheidsfoutjes

Dat Redfall zo angstaanjagend kan worden, zou je misschien niet op het eerste gezicht verwachten. De game maakt namelijk gebruik van dezelfde art style die we kennen uit Dishonored en Deathloop. Helaas missen we wel een beetje de afwerking die we van Arkane gewend zijn.
Sommige karakters zien er niet helemaal gedetailleerd uit en ook de diversiteit aan skins is niet heel groot. Zo kom je wel heel vaak dezelfde voetsoldaat of vampier tegen. En dat terwijl de wereld zelf juist enorm gedetailleerd is. Daarnaast zijn we ook wat bugs tegengekomen. Soms zijn de health bars van vijanden niet meer te zien, wat opgelost wordt door terug te gaan naar het hoofdmenu.
Gelukkig hebben we geen last gehad van crashes en is de performance op PC vrij goed. Met een RTX 3080 en Ryzen 7 5800X3D konden we de game in 4K (met DLSS Quality) draaien op gemiddeld 78 frames per seconde. Op momenten dat er plotseling veel data ingeladen moest worden, was er sprake van microstuttering, maar dat zijn zeldzame gevallen. De Xbox-versie van Redfall heeft bij lancering alleen een Quality Mode, de Performance Mode komt later.
redfallf1674723569

Redfall Review - Een duister en divers avontuur

Microsoft heeft behoefte aan een goede Xbox-exclusive en onder die noemer kunnen we Redfall zeker scharen. De nieuwe titel van Arkane doet iets anders dan de concurrentie op het gebied van co-op shooters en dat pakt goed uit. De gameplay is sterk, er is een enorme diversiteit aan wapens en met co-op en singleplayer heb je twee compleet verschillende manieren om Redfall te spelen.
Wel kan het avontuur nogal eenzaam worden als je alleen speelt, met name door de niet memorabele karakters. En hoewel de wereld sfeervol en griezelig kan zijn, missen we wel de afwerking die we van Arkane gewend zijn. Zoek je een game die plezier biedt alleen of samen met vrienden (maar geen vreemden) dan ben je bij Redfall aan het juiste adres.