Pullblox Review

zondag, 22 januari 2012 om 19:30
Pullbox; een titel die waarschijnlijk weinig lezers zullen kennen. Dat is bijzonder jammer, want het is een van de beste 3DS-games van het moment!
Pullblox is een downloadbare titel voor de 3DS die draait om het redden van kinderen die zijn verstrikt in puzzels, genaamd pullblox’. That’s it. Je hoeft verder geen verhaal te verwachten in deze game en dat is absoluut geen nadeel. Het draait namelijk allemaal om het oplossen van de puzzels. Tot dusver niets bijzonders. Dat verandert wellicht als we vertellen dat het spel afkomstig is van ontwikkelaar Intelligent System, dat al jaren grandioze kwaliteit levert. Denk bijvoorbeeld aan Advance Wars, Paper Mario, Fire Emblem en Super Metroid. Moeten we doorgaan? Om even samen te vatten; we hebben hier te maken met een van dé topstudio’s van Nintendo.
Blokken trekken
Nu we hopelijk jullie aandacht hebben, kunnen we het over Pullblox zelf hebben. In deze puzzelgame van het puurste soort is het zaak om de top van een soort muur te bereiken, waar steevast een kind vastzit. Dit doe je door blokken te grijpen en uit de muur te trekken. Op die manier kun je als het ware een trap creëren en naar boven springen. Het is een concept dat zich lastig op papier uit laat leggen, maar in praktijk binnen een paar seconden te snappen valt. Ons advies is dan ook om even naar de screenshots en de video onderaan deze recensie te kijken. Dan is in één klap duidelijk wat precies het verrassend simpele uitgangspunt is van deze inventieve puzzelgame.
Met dit grappige concept – het ‘bouwen’ van blokken om tot de top te komen – weet Intelligent Systems meer dan 250 levels te vullen. Ondanks dit grote aantal puzzels is elk level weer een heuse uitdaging en zul je keer op keer goed moeten nadenken over hoe je gaat handelen. Eén verkeerde actie kan namelijk al de oplossing onmogelijk maken. Gelukkig kun je dan altijd op een grote driehoek gaan staan die alle blokken weer inschuift om je opnieuw te laten beginnen en is er zelfs een terugspoelfunctie ingebouwd. Druk simpelweg op de linker schouderknop en je kunt grofweg een minuut terug in de tijd. Een goede toevoeging, want het stelt je in staat te experimenten en flink de mist in te gaan zonder helemaal opnieuw te moeten beginnen.
screenshot
Frustratie en geluk
Denk echter niet dat dit het te makkelijk maakt! Menig puzzel vereist een inventieve insteek en laat je eerst de haren uit het hoofd trekken, eer je de oplossing inziet en gillend van geluk een mollig kind bevrijdt. Toch is de oplossing nooit oneerlijk en kun je elke overwinning geheel aan jezelf toeschrijven. Je moet het dus helemaal zelf doen en dat maakt de game bijzonder verslavend. Ben je eenmaal in een puzzel verzeild geraakt, dan moet en zal je dat kind redden ook. Om 3DS kapot gooiende frustratie te voorkomen, stelt het spel je na een tijdje wel in staat naar het volgende level te gaan. Daarmee red je het kind echter niet.
Door de uitdaging in de puzzels, zul je al gauw zo’n zeven á acht uur met het spel bezig zijn. Een zeer lange duur, gezien het magere prijskaartje van ongeveer zes euro. Wel moeten we opmerken dat grofweg de eerste vijftig puzzels, die gezamenlijk het eerste uur beslaan, veel te makkelijk zijn. Het voelt alsof Intelligent System moeite had met het uitleggen van het concept en Pullblox daarom van een overdadige tutorial voorzien heeft. Speel je dat uurtje echter door, dan kom je de meest sterke en grappige levels tegen. Zo zul je Link uit The Legend of Zelda moeten beklimmen en passeren vele dieren de revue. Het is duidelijk dat de ontwikkelaar erg veel plezier heeft gehad met dit spel.
screenshot
Vrolijkheid alom
Dat zien we terug in het uiterlijk en geluid, dat een en al vrolijkheid uitstraalt. Zelf speel je als de koddige Mallo, een soort champignon in rode spandex. De rest van de wereld is voorzien van heldere, aangename kleuren en alles behalve de blokken zelf is rond. ‘Gemoedelijk’ lijkt hier het toverwoord te zijn. Hetzelfde geldt voor de muziek, hoewel de herhalende deuntjes hun magie na een tijdje wel verliezen. Het geluid kan hier echter prima uitgezet worden zonder charme te verliezen. Stiekem vinden wij het zelfs wel fijn dat de muziek niet essentieel is, want Pullblox is zo verslavend dat wij het spel al gauw overal speelden. In de trein, in bed, zelfs tijdens het werk, college en op de wc!
Sterker nog, dat doen we nog altijd, ook al hebben we alle kinderen allang gered. De game is namelijk voorzien van een belachelijk simpele level-editor waarmee je binnen een handomdraai je eigen puzzels in elkaar zet. Hoewel de editor zelf erg gebruiksvriendelijk is, blijkt het maken van goede levels een heuse uitdaging en onze vele pogingen hebben een dieper respect voor Intelligent Systems teweeggebracht. Dat het niet onmogelijk is om zelf sterke puzzels te creëren, bewijst het intypen van Pushmo (de Japanse titel van het spel) op YouTube. Tientallen gave levels komen je tegemoet, waarmee de levensduur nog eens aanzienlijk wordt verlengd. Het is daarom jammer dat deze levels enkel via QR-codes gedeeld kunnen worden en niet simpelweg via de eShop. Gelukkig zijn er op het internet zat codes te vinden en vallen onder andere Nyancat, Homer Simpson en Tales (van Sonic) nu al te scannen.
Absolute topper
Eenieder die zegt dat de 3DS geen aanschaf waard is, heeft Pullblox nog niet gespeeld. Wij gaan zelfs zo ver om die titel een van de allerbeste games van de hele 3DS-bibliotheek te noemen, een absolute must have en system seller. Het is voor ons enkel een mysterie dat deze game niet voor een volprijs in de winkel ligt en een game als Super Pokémon Rumble wel. Want Pullblox is een hoesje meer dan waard en kan zich met gemak naast toppers zoals Mario Kart 7 en Super Mario 3D Land scharen. Of misschien wel daarboven!