Project Root Review - project gefaald

donderdag, 14 mei 2015 om 11:00
Hoewel je bij een huidige spelcomputer al gauw denkt aan triple A-titels, is er niets mis mee om ook eens open te staan voor wat kleinere titels. Een game die nu voor een tientje gedownload kan worden is Project Root, een arcade shooter in de ruimte. Hoe dat uitpakt lees je in deze Project Root Review.
Hoewel Project Root een verhaal heeft, draait het natuurlijk niet hierom. Het gaat maar om één ding: een knalfestijn. Om te weten hoe je de game bestuurt, doorloop je eerst een fijne tutorial. De besturing is erg simpel: je hebt twee soorten aanvallen en moet verder gewoon je vliegtuigje alle kanten opsturen.

Overal vijanden in Project Root

Na zo'n vijf minuten die tutorial doorlopen te hebben kan je dan los in de lucht. Knallen maar! Knallen in een open wereld wel te verstaan. Iets wat meteen een nadeel met zich meebrengt. Het punt is dat jij je vliegtuigje naar een target beweegt en daar op focust, maar ondertussen word je aan alle kanten beschoten. Van links, rechts, voor en achter. Zelfs als je dan van alles om je heen hebt afschoten en recht op je doel afstevent, kan er opeens random weer een vijand achter je opduiken en beginnen te schieten.
Enorm vervelend. Project Root toont daarbij geen medelijden. Zo simpel als de tutorial is, zo frustrerend is de uitvoering. Want Project Root is veel en veel te moeilijk. Het is een ouderwets principe, zo'n shmup. En wat heb je vaak met ouderwetse games? Die waren moeilijk!
Project Root Review

Te moeilijk

Het grootste probleem is dat je maar een paar levens meekrijgt en geen save points hebt. Ondertussen heb je bijna het gevoel alsof je letterlijk voor je leven aan het vechten bent in een oorlog, want geen genade. Al snel na wat kogels in je vliegtuigrompje, is je levensbalk zo goed als leeg en dan moet je keihard je best doen om ergens wat gezondheid bij elkaar te sprokkelen.
Iets wat wel kan, alleen die gezondheidsaanvullingen liggen niet voor het oprapen. Meestal betekent het vol geluk om op wat vijanden, op de grond, of om je heen afschieten en dan heb je opeens wat gezondheid erbij. Welke kant je op moet vliegen voor die aanvulling is niet duidelijk.

Dit is niet leuk meer

En je weegt dan ook per keer af of je wel voor een gezondsheidspoging moet gaan, of toch maar weer verder op je doel afvliegt. Want terug gaan, of te ver van je doel afwijken, is geen garantie op succes. Want letterlijk overal duikt wel iemand op die jou maar al te graag de lucht uitknalt. En met drie keer kastje wijlen is het game-over en kun je een compleet level weer opnieuw starten.
Project Root Review

Resogun was leuker

De ontiegelijk stijle leercurve zorgt er dan ook al snel voor dat je Project Root aan de kant legt. Want eerlijk is eerlijk: in dit genre zijn er betere alternatieven aanwezig. Denk op de PlayStation 4 bijvoorbeeld aan Resogun. Ook zo'n arcade shooter, maar tien keer leuker. Niet alleen ziet dat simpele spelletje er aantrekkelijker uit, ook kun je Resogun co-op spelen en is er meer variatie in de levels te vinden.
Zelfs als Project Root makkelijker zou zijn, is het namelijk niet de meest aantrekkelijke game doordat er veel op elkaar lijkt. Neem alleen al de wapens, waarbij je steeds maar twee opties hebt. Enkel af en toe kun je wat special powers op pakken, wat er niet voor zorgt dat je Project Root meer gaat waarderen.

Nee, dappere poging, maar niet ok!

Het is zeker een dappere poging van een ontwikkelaar om in deze tijd te proberen een oude shmup op de huidige generatie consoles te brengen. Maar de uitvoering van de game laat wensen over. Het vechtsysteem is simpel, maar kan door de beugel. Maar doordat Project Root te moeilijk is, kun je maar beter je geld hier niet op inzetten. Dan ga je één keer spelen en denk je daarna: eh, volgende game!
Cijfer: 5