PokéPark 2: Wonders Beyond Review

Review
maandag, 16 april 2012 om 13:30
xgn google image
Al dertien jaar kunnen we in Europa games spelen rondom Pokémon. In die tijd zijn er meer dan veertig games verschenen met de pocket monsters in de hoofdrol. PokéPark 2: Wonders Beyond is de meest recente titel in deze indrukwekkende lijst. Ditmaal geen game uit de hoofdserie, maar een spin-off waarin we enkel met de Pokémon zelf spelen. Een geslaagd concept of kunnen we beter wachten op Pokémon Black 2 en White 2?
Twee jaar geleden verscheen er ook al een PokéPark game: PokéPark Wii: Pikachu’s Adventure. In deze game nam je de controle over Pikachu en trok je eropuit om alle stukjes van het Sky Prisma te verzamelen. Op je zoektocht kwam je in verschillende zones terecht, ieder met andere Pokémon. Met al die Pokémon kon je vriendjes worden zodat ze jou konden helpen als je ze nodig had. Het principe van dit vervolg is precies hetzelfde. Je speelt als Pikachu en door verschillende zones af te gaan kun je vriendjes maken om zo een nieuw mysterie op te lossen. We zullen maar bij het begin beginnen.
Piplup in de problemen
Pikachu en zijn maatje Piplup hebben lang gereisd op zoek naar een nieuw PokéPark om in te spelen. In de openingsscène komen Pikachu en Piplup aan in Cove Area. Een waar paradijs voor Pokémon waar iedereen naar hartenlust kan spelen en rondrennen. Maar het is er stil, te stil. Iedereen heeft het over het mysterieuze Wish Park en daar lijkt iedere Pokémon naar te zijn vertrokken. Nieuwsgierig naar deze onbekende locatie gaan Pikachu en Piplup op avontuur. Al snel komen ze in Wish Park terecht. Ze hebben door dat er iets niet klopt en de hel breekt los. Pikachu weet nog net te ontsnappen maar Piplup blijft achter. Hier begint de game pas echt. Pikachu wil zijn vriendje terug en de enige manier om dat voor elkaar te krijgen is om het raadsel rondom Wish Park op te lossen.
Vriendjes maken
Ondanks dat je dus heel wat op je bord hebt, is dat niet waar je het meest mee bezig bent. De meeste tijd spendeer je aan het maken van nieuwe vriendjes. Zoals iedereen wel weet die ooit Pokémon heeft gekeken, is Pikachu een allemansvriend en hij doet er alles aan om die beschrijving te behouden. Terwijl je door de werelden in PokéPark 2 loopt, kun je iedere Pokémon die je maar kunt vinden aanspreken om een babbeltje te maken. In de meeste gevallen draait een gesprek al snel uit op een uitdaging in de vorm van een potje tikkertje. Tackle de Pokémon binnen de tijd en hij of zij en al zijn of haar soortgenoten worden je vriendjes. Faal je in die opdracht, dan ben je een loser en wil niemand iets met je te maken hebben. Zo simpel is dat.
Nieuw in dit tweede deel is dat er ook enkele Pokémon zijn die jou willen helpen om Piplup en de andere Pokémon die vastzitten in Wish Park te redden. Dat zijn de drie Pokémon die naast Pikachu op de boxart staan. Oshawott is de eerste die aan je zijde komt te staan. Met de A-knop kun je tussen de speelbare personages kiezen. Sta je op het punt om met een vuur- of grondtype Pokémon te vechten dan is het dus verstandig om Pikachu aan de kant te zetten en met Oshawott te spelen. De voordelen die je hebt als een bepaald type Pokémon zijn mooi overgebracht in de game en kloppen precies met wat je zou verwachten.
Gotta catch ‘em all!
De andere twee Pokémon die je te hulp komen in dit avontuur zijn Snivy en Tepig. Dat zijn samen met Oshawott de Starter Pokémon van de vijfde generatie. Dat is de generatie waarin ook Pokémon Black en White zich afspelen. Het zal dan ook geen verrassing zijn dat de legendarische Pokémon Reshiram en Zekrom een rol hebben binnen het verhaal van PokéPark 2: Wonders Beyond. Zij komen in een droom naar Pikachu en helpen hem op pad naar de ontknoping van het avontuur. Behalve generatie vijf zitten er ook genoeg Pokémon in de game uit eerdere generaties. Heb je dus niet zoveel met de 156 nieuwe Pokémon, dan zijn er nog genoeg oude bekenden om van te genieten.
Weinig uitdaging
Uiteraard wordt er ook heel wat afgevochten in PokéPark 2. In deze gevechten heb je volledige controle over de Pokémon. Je kunt wat rondrennen, aanvallen en vergeet ook zeker niet de aanvallen van de tegenstander te ontwijken. Helaas wordt hier meteen iets duidelijk wat de hele game negatief beïnvloedt: er zit nauwelijks uitdaging in het spel. Het is allemaal wel erg simpel. Natuurlijk is de doelgroep van PokéPark 2 heel wat jaartjes jonger dan de gemiddelde leeftijd hier, maar op deze manier zal de echte Pokémon-fan zich ook niet optimaal kunnen vermaken met de game. Ongeacht de leeftijd.
Schattig en onhandig
Op visueel niveau heeft PokéPark 2: Wonders Beyond het wel goed voor elkaar. De schittert in vrolijke kleuren en alles ziet er ongelooflijk knuffelbaar uit. De Pokémon zijn om op te vreten zo schattig. Het zit dan ook helemaal goed met de sfeer. Je waant je in een echte Pokémon-wereld en dat is heerlijk. Als laatste minpuntje is het wel jammer dat je de game per se met de Wiimote moeten spelen en daarbij geen Nunchuk mag gebruiken. Rondlopen in een 3D-wereld met de D-pad is gewoonweg niet ideaal. Het is ons dan ook niet duidelijk waarom de Nunchuk niet ondersteund wordt.
Alleen voor de kleintjes
Met die onhandige besturing en de weinige uitdaging wordt de hele ervaring van PokéPark 2: Wonder Beyond een beetje verpest. Iedereen mag in de game dan vrolijk en blij zijn, voor je dat zelf ook kunt zijn moet je simpelweg beseffen dat PokéPark 2 echt bedoeld is voor de kleintjes. Zelfs de echte Pokémon-fan zal moeite hebben om met volle teugen te genieten en dat is uiteraard erg jammer. Ben je juist op zoek naar een simpelere game voor een jong publiek dan is PokéPark 2 wel aan te raden. De Pokémon komen tot leven en het vriendjes maken zendt de juiste boodschap uit. Wij wachten ondertussen liever op Pokémon Black 2 en White 2.
Cijfer: 6