PlayStation VR2 Review - Revolutie of evolutie?

donderdag, 16 februari 2023 om 14:00
ps vr2 main 2f1676540019
Het is waarschijnlijk de grootste hardware lancering van Sony dit jaar. Zes jaar na de eerste versie komt Sony nu met de opvolger voor haar VR-bril. De PSVR 2 kent veel verbeteringen ten opzichte van de voorganger, maar is het voldoende om VR eindelijk echt door te laten breken bij het grote publiek? Dat lees je nu in onze PlayStation VR2 review.
Toen Sony in 2016 de eerste PSVR-bril uitbracht werd dat gezien als een revolutie in de VR-wereld. Een betaalbare VR-bril die ook nog eens aan bestaande hardware (de PS4) gekoppeld kon worden, bracht VR ineens binnen handbereik van het grote publiek. Toch bleek VR niet écht door te breken. Daarvoor kende de techniek nog te veel gebreken en belemmeringen. Nu komt Sony met de opvolger, de PlayStation VR2. Kan deze headset opnieuw voor een revolutie zorgen, of moeten we dit meer zien als een welkome evolutie? Wij hebben de VR-bril aan de tand gevoeld om daar een antwoord op te geven.

Uitpakken maar!

De PSVR 2 verschijnt in een stevige doos van zo'n zeven kilo met de standaard Sony kleuren: wit en blauw. Op de doos prijkt uiteraard de bril en twee nieuwe controllers. Wat opvalt is dat de doos 'naar je toe' opengaat. Als je de tekst op de doos kan lezen, opent de klep van de achterkant naar voren, waardoor je dus niet meteen in de doos kan kijken. In de doos zit een tweede, hardkartonnen doos.
Als ook die open is, verschijnt de goed verpakte headset met de twee controllers. De doos is compact en stevig, wij kunnen ons dus goed voorstellen dat veel gebruikers deze doos bewaren om hun VR bril op te slaan als hij niet in gebruik is.
20230213 130852f1676541289
20230213 130931f1676541336
20230213 131001f1676541384

Aansluiten en... opladen

Eenmaal uitgepakt wil je natuurlijk je VR-bril zo snel mogelijk aansluiten en uitproberen. De PSVR 2 is nog steeds bedraad en heeft dus een kabel van bijna 4,5 meter. De kabel zit aan één kant vast aan de headset en is aan de andere kant voorzien van een USB-C aansluiting. Waar de originele PSVR nog uitgerust was met een kastje en een wirwar van kabels waar een hogere opleiding voor nodig was om alles correct aan te sluiten, is dat nu echt een fluitje van een cent. USB-plug aan de voorkant in de PS5 plaatsen en je bent klaar.
Toch nog even over die kabel. Het is bijzonder jammer dat het Sony niet gelukt is de headset helemaal draadloos te maken. Dat zal alles te maken hebben met de overdrachtssnelheid, de benodigde bandbreedte en de verhoogde resolutie die de VR bril biedt. Dat het tussen-kastje nu verdwenen is, is wel echt een verademing. Ook is het handig dat de VR-bril niet meer als pass-through werkt voor het reguliere TV beeld. De aansluiting loopt nu helemaal los van de HDMI poort.
Wel opvallend is dat de kabel van de PSVR 2 duidelijk dikker is dan die van de PSVR. Ook is het bedieningspaneeltje dat de kabel van de PSVR nog had verdwenen. De dikkere kabel heeft wel één belangrijk voordeel: de kabel is steviger en heeft daarmee minder kans op draadbreuk, een euvel dat de PSVR nog wel eens volledig onbruikbaar maakte. Mocht er toch draadbreuk optreden, dan is de kabel eenvoudiger te vervangen doordat deze bij de PSVR 2 ook aan de headset-kant voorzien is van een plug.
Goed, terug naar het aansluiten. Is de headset eenmaal aangesloten, dan kan je de headset aanzetten met een knop midden onderaan de voorkant, onder de bril. De PS5 herkent de bril en start een korte installatie. Hierbij liepen we wel tegen een probleem aan: om het 'speelveld' te kunnen markeren moeten de nieuwe VR Sense controllers gebruikt worden. Deze bleken vers uit de doos compleet leeg te zijn en dus eerst opgeladen te moeten worden. Dat betekende dus bijna een uur naar een onbruikbare headset kijken, terwijl de controllers aan het opladen waren.
20230213 131144f1676541421

En doorrrr...

Eenmaal opgeladen kunnen we dan eindelijk de installatie afronden. Meteen vallen een paar dingen op. Sony heeft goed nagedacht over hoe spelers starten. Zodra je je headset opzet zie je niks meer van je omgeving en dus ook niet waar je controllers liggen. Dit was een drama met de PSVR, want waar lagen die Move-controllers ook alweer? Bij de PSVR 2 schakelt de headset meteen over op de inside-out camera en kan je met bril op 'gewoon' je omgeving zien. Verwacht overigens geen mooi kleurenbeeld, het beeld wat je ziet lijkt sterk op CCTV-kwaliteit. Wie hoopte dat dit de opstap naar een AR-bril zou zijn: daar is het camerabeeld totaal niet geschikt voor.
Wat wel fraai is, is dat de headset je directe omgeving kan scannen en daar je speelveld op aanpast. Staat er een stoel in de weg, dan zal dat stuk van het speelveld vervallen. Ook als je eenmaal aan het spelen bent en je komt in de buurt van de rand, dan zal dit ingame getoond worden met een raster. Je zal dus niet snel over de bank struikelen. Een fraaie oplossing!
Ook als je snel even om je heen wil kijken is het altijd mogelijk om even snel over te schakelen naar het inside-out beeld. Dat doe je met een knop die rechts onder het schermgedeelte zit. Helaas is dat niet (eenvoudig) met de controllers zelf te doen.
Al met al was alles - behoudens het tussendoor moeten opladen - binnen vijf minuten ingesteld en waren we speelklaar. Een hele verbetering ten opzichte van de oude PSVR!
20230216 100803f1676543664

De PSVR 2 games

Het plezier van VR moet voorlopig vooral komen van de games. Het afspelen van VR-content hebben we helaas nog niet kunnen uitproberen. We richten ons dus nu even op de spellen. Hierbij moeten we wel de aantekening maken dat we de spellen slechts een drietal dagen hebben kunnen spelen. Een diepgravende review van de games zelf kunnen we dan ook nog niet geven, die volgt later. Wel kijken we uiteraard naar de spelervaring die de PSVR 2 hierbij biedt.
De eerste game die we opstarten is meteen het vlaggenschip van de PSVR 2: Horizon: Call of the Mountain. De game biedt een groot aantal aanpassingsmogelijkheden, zodat je de game kan spelen op de manier die je het prettigst vindt. Zitten of staan, beide zijn mogelijk. Ook kan je kiezen om de wandelbewegingen met de controllers te maken, maar wij kozen voor de meer traditionele joystick controllers, al was dat alleen al omdat dat tegelijkertijd lopen en draaien mogelijk maakte. Handig is dat de game ook je ogen kan volgen. Dat is niet alleen handig in menuschermen, maar ook in de game zelf. Je kan de richting waarin je wil lopen aangeven door daar naar te kijken. Bijzonder handig!
Wat verder meteen opvalt is de beeldscherpte. Waar het beeld van de PSVR nog wel eens wat vaag overkwam is dat hier absoluut niet het geval. Alles ziet er bijzonder scherp uit. Dat is niet alleen prettig voor de ogen, het helpt ook tegen een ander bekend fenomeen: wagenziekte. Veel VR-gamers voelden al snel een duizelig gevoel na een speelsessie met VR. Dat lijkt met de PSVR 2 in ieder geval een stuk minder, wij hadden daar ook na speelsessies van diverse uren geen last van.
Horizon: Call of the Mountain opent met het bekende vaartochtje dat we al in de trailer hebben kunnen zien. In VR is dit ritje nog een stuk imposanter en en heerlijke binnenkomer. Al snel worden we (letterlijk) in het diepe gegooid en kunnen we zelf aan de slag. Al snel komen we een bekende tegen (en ze is een stuk slanker geworden!) en worden we op pad gestuurd om diverse bergen te gaan beklimmen. Dit klimmen werkt bijzonder goed en is vrij overtuigend. Je moet regelmatig je richting aanpassen omdat je anders tegen balken of takken aankomt en dat laat de game uiteraard niet toe. Wie hoogtevrees heeft kijkt maar beter niet te veel naar beneden, je zit al snel op grote hoogte! Naast het klimmen mag je onderweg ook machines bevechten, collectables verzamelen en mikken op soms goed verborgen schilden. Horizon: Call of the Mountain is uitstekend geschikt om nieuwe gamers te introduceren in de wondere wereld van de VR.
Moss I en II: Ons favoriete muisje is terug! Moss I was al schattig en geweldig op de PSVR, maar nu kunnen we zowel het eerste als tweede deel in nog hogere kwaliteit spelen! Als 'lezer' van het boek Moss zie je de diverse taferelen voor je en help je het schattige muisje Moss hindernissen te overwinnen en kan je hem high-fives geven.
De laatste titel, Star Wars: Tales from the Galaxy's Edge, hebben we simpelweg nog niet voldoende tijd aan kunnen besteden om hier iets zinvols over te kunnen zeggen, behalve dat we bijna niet kunnen wachten om die galaxy far, far away in VR te gaan bekijken.
20230216 101303f1676545656
20230216 101350f1676545695

Plat gamen en streamen

VR-gamers refereren aan ouderwets gamen als 'plat' gamen. Het tv-scherm mist immers een derde dimensie. Wie de VR-bril op heeft, kan nog steeds plat gamen. De PSVR 2 heeft immers, net als zijn voorganger, een modus genaamd Cinema View. Hierbij verschijnt een grote rechthoek in een zwarte omgeving waarop het standaard tv-scherm geprojecteerd wordt. Bij de PSVR kende dit scherm drie standen, die de grootte van het scherm bepaalden. Met de PSVR 2 is dat een stuk uitgebreider. Het scherm kan zo groot gemaakt worden, dat het lijkt of je naar een 110 inch groot scherm zit te kijken op een meter afstand. Voor de meesten zal dat te groot zijn, maar dit scherm kan in stapjes kleiner gemaakt worden, waardoor er voor iedereen wel een comfortabele afstand te vinden is.
Heb je eenmaal de perfecte beeldgrootte gevonden, dan wijst alles zich eigenlijk vanzelf. Gamen werkt net als voorheen, maar dan met een headset op en oortjes in. Dit is een ideale opstelling als een partner of kinderen de gezamenlijke tv opeisen. Cinema Mode biedt een beeldkwaliteit van maximaal 1080p met HDR en een refresh rate van 24Hz tot 60Hz, en zelfs 120Hz bij PS5 games. Wel jammer is dat dit niet te combineren valt met het inside-out beeld. Wij hadden graag de optie gezien om het cinema mode scherm ergens in de kamer te laten verschijnen. Gemiste kans.
Wie geen zin in gamen heeft, kan één van de diverse streamingdiensten opstarten. Netflix, Disney+, HBO Max en Amazon Prime Video zijn allemaal standaard beschikbaar. Het streamen van een film of serie benadert inderdaad de bioscoop-ervaring en is dan ook zeker een aanrader.
20230216 100626f1676545819
20230216 100634f1676545858
20230216 100652f1676545940

PlayStation VR2 Review - Een enorme stap voorwaarts

Aan het begin van deze review vroegen we ons af of de PSVR 2 nu een revolutie of een evolutie zou zijn. De PSVR 2 is op elk vlak een verbetering ten opzichte van zijn voorganger. De headset werkt nauw samen met de PS5, biedt sterk verbeterd beeld en kent een waslijst aan grote en kleine verbeteringen. Door de sterk verbeterde resolutie is het beeld een heel stuk scherper en met de nieuwe Sense controllers is de besturing veel nauwkeuriger geworden. De hele installatie is veel eenvoudiger geworden, waardoor je nu sneller geneigd bent de VR-bril uit de kast te pakken. Een aantal functies hebben we nog niet kunnen testen, waaronder het afspelen van streaming content in VR, simpelweg omdat dat nog niet beschikbaar is.
De PSVR 2 is een sterk verbeterde versie van de PSVR, maar toch komt alles enorm vertrouwd over voor bestaande VR-gebruikers. Daarom is de PSVR 2 eerder een evolutie dan een revolutie, maar wel met een enorme sprong voorwaarts. De PSVR 2 is een geweldig accessoire voor zowel wie de overstap moet maken van PSVR naar de PSVR 2, als wie nog zijn eerste stappen wil zetten in de wondere wereld van VR.
Cijfer: 9.3