PixelJunk Shooter 2 Review

Review
woensdag, 16 maart 2011 om 12:00
xgn google image
Nog nooit eerder maakte ontwikkelaar Q-Games een rechtstreeks vervolg op een van de PixelJunk games. Maar na de eerste PixelJunk Shooter had de ontwikkelaar nog zoveel leuke ideeën over dat het bedrijf besloot om die traditie te doorbreken en daardoor kunnen we nu aan de slag met PixelJunk Shooter 2.
De eerste PixelJunk Shooter werd erg goed ontvangen in onze recensie en eigenlijk waren wij alleen teleurgesteld dat de game al zo snel voorbij was. Met PixelJunk Shooter 2 hopen we dan ook op een iets langer avontuur dat natuurlijk wel nog even leuk, of leuker, is dan zijn voorganger. In dit opzicht hebben we geluk, want Q-Games heeft ervoor gezorgd dat PixelJunk Shooter 2 alles bevat dat je van een goed vervolg verwacht. De game is langer en uitgebreider, maar is de game ook beter?
Zoals gezegd is PixelJunk Shooter 2 een rechtstreeks vervolg. De game begint met de laatste scène van de eerste game: Je wordt opgegeten door een gigantische worm. Het eerste doel van dit vervolg is dan ook om uit deze worm te ontsnappen. De eerste levels speel je in de ingewanden van deze worm terwijl je je een weg vecht naar de uitgang. Daarna kom je weer in de planeet terecht die het jou in het eerste deel ook al zo moeilijk maakte. Het wordt dus hoog tijd om eens te ontkomen aan al deze gevaren.
PixelJunk Shooter 2 Screenshot 167511 PixelJunk Shooter 2 Screenshot 167507 PixelJunk Shooter 2 Screenshot 167506
Vertrouwde gameplay met genoeg vernieuwing
PixelJunk Shooter 2 steekt hetzelfde in elkaar als deel één. Je vliegt met een klein ruimteschip door allerlei gangetjes en moet de mijnwerkers die her en der verspreid zijn redden. Tussendoor moet je wel puzzels oplossen, schatten zoeken en alle vijanden kapot schieten. Ten slotte zijn er ook weer verschillende vloeistoffen en gassen die alles net even een beetje extra moeilijk maken. Dit concept werkte in het eerste deel perfect en ook in deel twee is er niets op aan te merken.
Om zich toch van het origineel te onderscheiden zijn er een hoop nieuwe dingen toegevoegd. Zo ontdek je in de eerste levels al een vloeibaar gif. Hier kun je gewoon doorheen vliegen, maar je moet het erna wel afspoelen met water anders vreet het gif zich door het schip heen. Meng je het gif met water dan ontstaat er een gas waardoor het schip ongecontroleerd rond blijft draaien. Naast dit gif is er ook een nieuwe sneldelend groen goedje toegevoegd. Hier kom je niet zomaar doorheen. Je kunt je er een weg doorheen schieten of je moet het oplossen in water.
Behalve stoffen zijn er ook nieuwe ‘suits’ aan de game toegevoegd. Al snel wordt het Hungry Suit geïntroduceerd. Door dit pak beweeg je als Pac-Man en kun je je een weg happen door harder gesteente. Ook kun je hiermee extra hard gesteente wegduwen en zo bijvoorbeeld vijanden verpletteren of een doorgang afsluiten. Een andere nieuwe suit is het Light Suit waarmee je licht de duisternis in kunt schieten.
PixelJunk Shooter 2 Screenshot 167498 PixelJunk Shooter 2 Screenshot 167503 PixelJunk Shooter 2 Screenshot 167502
Meer afwisseling
Genoeg nieuwe dingen dus. Door deze dingen wordt de afwisseling ook een stuk groter en ben je sneller geneigd om de game nog een keer op te pakken. Je begint zoals gezegd binnenin een worm. Hier zijn de gangetjes erg smal en de bestaan de muren voornamelijk uit levend materiaal. Ben je uit de worm dan kom je in de planeet en speel je levels die lijken op de levels uit het eerste deel. De levels zijn wat ruimer en de bekende vloeistoffen en suits komen hier terug. Ben je klaar met deze levels, dan wordt er vooral gericht op licht en donker.
Deze laatste levels zijn het meest vernieuwend omdat de uitdagingen hier anders zijn. Je kunt in het donker niets zien, dus de puzzels worden een stuk moeilijker. Natuurlijk zijn er wel manieren om voor licht te zorgen, zoals het Light Suit of het kapot schieten van een blokkade die licht tegenhoudt. In het donker zitten ook nieuwe vijanden. Deze zijn niet zomaar dood te schieten, je kunt ze alleen van je afschudden in het licht. Het voegt net even wat meer diepgang toe aan de game.
PixelJunk Shooter 2 Screenshot 167499 PixelJunk Shooter 2 Screenshot 167500 PixelJunk Shooter 2 Screenshot 167509
Graphics en geluid zijn goed
Die diepgang zie je op een andere manier ook terug in de grafische kanten van het spel. De achtergronden hebben soms wel drie verschillende lagen, en dat is heel wat voor een 2D-shooter. De game ziet er verder ook net wat beter en scherper uit dan in het vorige deel. De vijanden zien er beter uit en de vloeistoffen en gassen lijken nog net iets echter. Het is een stap voorwaarts van het vorige deel, maar het is nog steeds simpel gehouden. Dit past ook wel bij de game, maar van een PixelJunk game verwacht je stiekem toch meer.
Met het geluid zit het wel weer helemaal goed. Het geluid was in het eerste deel al uitstekend en het is er niet minder op geworden in PixelJunk Shooter 2. Het galmen van de grotten, het in en uit een vloeistof vliegen en het schieten, het klinkt gewoon allemaal erg goed. Je moet van een dergelijke game natuurlijk geen effecten verwachten zoals in de Battlefield games, maar voor een downloadbare 2D-shooter is dit erg hoge kwaliteit.
PixelJunk Shooter 2 Screenshot 167505 PixelJunk Shooter 2 Screenshot 167504 PixelJunk Shooter 2 Screenshot 167510
Nieuwe multiplayer modus
Nu we alles gehad hebben blijft er nog één compleet nieuwe functie over. Ontwikkelaar Q-Games heeft namelijk een online competitieve multiplayer modus toegevoegd aan PixelJunk Shooter 2. In deze multiplayer speel je een kat- en muis spelletje met twee spelers. Eén speler probeert mijnwerkers naar zijn basis te brengen terwijl de tweede speler jacht maakt op de eerste speler. De eerste speler is tijdens het redden onzichtbaar tenzij speler twee dicht in de buurt komt. Je ziet wel gewoon poppetjes opgepakt worden en de kogels van speler één. Dit geeft het net even het extraatje zodat beide spelers kans hebben op slagen.
Wordt een van de spelers kapot geschoten dan wissel je van kant. Dit doe je een aantal rondes en wie daarna het meeste aantal mijnwerkers in zijn basis heeft wint. Je kunt levels stijgen en je kunt je schip aanpassen met nieuwe wapens en dergelijke. Het is eigenlijk een heel vermakelijk multiplayer spelletje geworden. Het is alleen de vraag hoelang men dit blijft spelen. Er is maar één echte modus en er zijn nu al weinig tegenstanders online te vinden.
Meer en beter
PixelJunk Shooter 2 geeft ons alles wat we zo geweldig vonden in deel één en doet daar nog een gigantische schep bovenop. De game is veel uitgebreider en doet alles nog even iets beter dan in het vorige deel. Het spel kent meer afwisseling dan ooit tevoren met als hoogtepunt de online multiplayer. Het is alleen even afwachten hoelang de multiplayer in trek blijft, maar het hoofd avontuur speel je met gemak nog een extra keer uit. PixelJunk Shooter 2 doet meer en doet dit beter.
Cijfer: 8.5