Pirates The King's Seal Review (DVD) - Koreaanse piratenhumor

maandag, 06 april 2015 om 11:00
Alle hens aan dek en hijs de zeilen, want wij gaan de zee op voor een piratenavontuur. Je moet alleen de gedachte van Johnny Depp als kapitein Jack Sparrow weghalen, want Pirates The King’s Seal is een Koreaanse film met dus ook Koreaanse piraten.
Pirates The King’s Seal speelt zich af tijdens de veertiende eeuw en centreert zich rondom de oprichting van de Joseondynastie. Zo heeft het land van de Chinese keizer de naam Joseon-Korea gekregen en ook een koninklijk zegel, om de gebeurtenis te eren. Helaas wordt tijdens het transport de koninklijke zegel opgeslokt door een walvis, waardoor de film naast een Pirates of the Caribbean thema, ook goed valt te vergelijken met Moby Dick. Wat volgt is een klopjacht door verschillende partijen, omdat het koninklijk zegel veel geld oplevert bij aflevering aan de heerser van Korea.

Wat zegt hij?

Als je nog nooit een Koreaanse film hebt gezien, dan moet je in eerste instantie wennen aan de manier waarop de film in elkaar zit en hoe het is opgenomen. Daarbij werkt de inleiding van Pirates The King’s Seal niet echt mee, omdat die heel erg lang en verwarrend is. Zo worden tijdens deze inleiding meerdere karakters geïntroduceerd, waar ook continue tussen wordt gewisseld. Door al deze zaken ben je eerst een uur bezig, voordat je alles een beetje op orde hebt qua karakters en verhaallijn.
Waar je ook meteen aan moet wennen is de Koreaanse humor, die toch echt anders is dan wij gewend zijn. Het valt het beste te vergelijken met clownshumor, aangezien er één karakter continue de kluns speelt van het hele verhaal. Aan het begin van de film moesten wij hier enorm aan wennen en kon er nauwelijks een lach vanaf. Toch weet de film zich gaandeweg te verbeteren, waardoor je niet alleen kan lachen om de film, maar er ook echt van kunt genieten.
Pirates The King's Seal <a href=Review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201504/t/pirates-the-kings-seal-review.jpg" />

Genoeg flauwe humor om te blijven lachen

Zodra de film in de tweede helft op gang komt, dan zijn er genoeg momenten geweest waarop wij hard moesten lachen. Dit is veelal door de enorm flauwe humor en ook door enkele ongeloofwaardigheden in de film, die zo slecht zijn dat je wel moet lachen. Aan de andere kant stuit je ook weleens op wat lange gesprekken, welke door de taalbarrière en bijbehorende vertaling niet helemaal lekker overkomen. Laat staan, tijdens hele snelle gesprekken moet je als een gek de ondertiteling lezen, want voor je het weet is het alweer weg.
Na genoeg tijd leer je uiteindelijk alle karakters herkennen, waardoor het een stuk makkelijker wordt om naar de film te kijken. Daarbij is ieder karakter een typetje op zich, wat onder andere voor de flauwe humor zorgt, maar ook een goede diversiteit creëert. Zo heb je in de film drie belangrijke partijen. Je hebt de marine, die in eerste instantie de koninklijk zegel is kwijtgeraakt, de marine is de wat meer serieuze partij van het verhaal.
Verder heb je de piraten, die geen verdere uitleg nodig hebben. En tot slot zijn er de struikrovers. De laatste groep verstopt zich in de bergen van Korea om vervolgens overvallen te plegen die bijna altijd mislukken. Zij kiest daarom voor het grote geld, door op zee naar de walvis te jagen. Tussen deze groepen ontstaat vervolgens een dynamiek die eigenlijk de belangrijkste drijfveer vormt van de film.
Pirates The King's Seal Review

Vechtende Koreaanse piraten zijn altijd goed

Nou is een Aziatische film, heel stereotyperend, niet compleet zonder actie- dan wel vechtscènes. In Pirates The King’s Seal zijn dit ook echte genietmomentjes, aangezien Aziatische vechtscènes door de toevoeging van martial arts toch net wat meer te bieden hebben in vergelijking met Westerse films. Daarbij zijn de scènes een fijne afwisseling van al het gepraat, maar wees ervan bewust dat de nadruk niet nadrukkelijk ligt bij deze actiescènes.
Wat betreft kostuums en aankleding van de sets doet deze Koreaanse film het niet onder voor Westerse films. Alleen wordt tijdens het kijken van de film wel pijnlijk duidelijk dat het budget voor de animatie toch wat lager lag. Op zich zijn de animaties helemaal niet zo slecht, maar bij het zien ervan weet je wel meteen dat het om animaties gaat. Maar ook hier wordt dat weer gebruikt om er een flauwe grap mee te maken.

Pirates The King’s Seal is een actiekomedie op zijn Koreaans

Pirates The King’s Seal wist ons te verrassen, doordat het gewoon een heel ander soort film is, in vergelijking met de Westerse films die wij gewend zijn. Daarbij zorgt de lekkere actie en met name de flauwe humor ervoor dat je ook gewoon goed kan genieten van deze film. Het is alleen zo jammer dat de film echt heel langzaam op gang komt, waardoor je de film bijna stopzet. Als laatste moet ook gezegd worden dat de film gebruikmaakt van echt zwakke animatie, die niet storend is, maar wel opvallend.