PAC-MAN Championship Edition DX+ Review

door Wouter
vrijdag, 11 oktober 2013 om 11:00
Waka waka waka waka waka waka waka waka waka. Geluidseffecten na doen is niet ons sterkste punt, maar iedereen die dit leest begrijpt natuurlijk dat we hiermee doelen op de klassieke Pac-Man. Het gele mannetje met zijn karakteristieke geluid is uitgegroeid tot een van de meest iconische karakters in de geschiedenis van gaming en raad eens? Hij is weer terug in al zijn glorie!
Het aantal games waar Pac-Man een opkomst in maakt is niet op twee handen te tellen. Daarnaast variëren zijn avonturen van simpele arcade spelletjes tot aan heuse 3D-platformgames. Maar over één ding kunnen we het hopelijk allemaal eens zijn: er gaat niets boven de allereerste arcade-versie. En voor de mensen die deze mening delen, is er al een tijdje een leuke game beschikbaar, namelijk PAC-MAN Championship Edition DX. Een hele mond vol en de game blijkt zelf ook goed gevuld te zijn. Jammer genoeg konden alleen mensen met een Xbox 360 en PlayStation 3 van deze remake genieten, maar nu worden de PC-bezitters ook aan dat lijstje toegevoegd met PAC-MAN Championship Edition DX+. Met een plusje op het einde dat aangeeft dat je nog meer content staat te wachten dan bij het origineel het geval was.
Casper en zijn vrienden
Dit nieuwe avontuur van Pac-Man houdt vast aan de klassieke arcade gameplay van het gele ventje. Dat betekent dat je Pac-Man door een doolhof moet begeleiden en zo veel mogelijk gele bolletjes op moet schrokken. Dit gaat echter moeizamer dan je denkt, omdat Pac-Man het doolhof deelt samen met de vier spookjes Blinky, Pinky, Inky en Clyde (we horen jullie hersens kraken, ja de spookjes hebben alle vier een naam). Dit viertal probeert Pac-Man koste wat kost te stoppen en het enige wapen dat het gele mannetje heeft is een power-up die hem tijdelijk onoverwinnelijk maakt of een bom die alle spookjes tijdelijk uitschakelt.
Op deze manier kennen we Pac-Man al, maar PAC-MAN Championship Edition DX+ voegt daar nog een paar leuke twists aan toe. Zo hoeven de spookjes het nu bijvoorbeeld niet alleen te doen. Her en der in het level verschijnen er extra slapende spookjes die wakker worden wanneer Pac-Man er langs rent en hem dan tot in de eeuwigheid blijven volgen. De sliert met spookjes die achter je aan rennen, wordt dus steeds groter naarmate je je door het doolhof begeeft. Dit maakt de game een stuk uitdagender omdat je nu niet terug kunt lopen en je dus tactischer moet gaan denken over welke paden je gaat nemen. Het voordeel hiervan is dan weer dat de power-up heel bevredigend aanvoelt en je de punten zo gigantisch aan elkaar kan rijgen.
Een andere toevoeging is dat de snelheid verandert aan de hand van hoe goed je speelt. Met ieder bolletje dat Pac-Man opschrokt, stijgt de snelheid een beetje, wat de game steeds uitdagender maakt. Zodra je doodgaat wordt de snelheid weer een beetje omlaag gegooid. Ook met de plaatsing van de bolletjes wordt een beetje gespeeld. Er verschijnen nu kleine rijen met bolletjes in alle uithoeken van het doolhof en door fruit op te pakken laat je weer nieuwe rijen verschijnen. Ook dit maakt de game weer wat moeilijker, doordat je het hele speelveld over blijft kruisen.
Visueel overweldigend
Ongetwijfeld de grootste verandering is op visueel en muzikaal gebied. De game beschikt over bergen met skins en achtergrondnummers die je aan het begin van ieder level kunt uitkiezen. Zo heb je verschillende varianten op de klassieke stijl met allerlei neonkleuren, maar zijn er ook toffe 3D-versies toegevoegd. De DX+ versie voegt daarbij zelfs nog skins van de klassieke games Dig Dug en Rally X toe. Hetzelfde geldt voor de achtergrondmuziek waar eveneens erg in is gevarieerd. Hardcore fans van de game zullen deze leuke extra’s met open armen verwelkomen.
Helaas zien we deze variatie niet terug in het aantal modi. Je hebt het klassieke Score Attack waarin je binnen een bepaalde tijd zo veel mogelijk punten moet verdienen, maar daarnaast wordt er niet veel gedaan om de game vernieuwend te maken. Je hebt nog een Time Attack modus waarin je binnen een bepaalde tijd een bpeaald aantal stukken fruit moet pakken en een modus waarin je zo veel mogelijk spoken achter elkaar moet verslaan met een power-up, maar dat is ook alles. Het zou leuk zijn geweest, vooral vanwege de toegankelijkheid, als hier wat meer mee geëxperimenteerd zou zijn.
Heel select publiek
Pac-Man heeft zich dertig jaar geleden al bewezen als een van de meest verslavende games aller tijden en PAC-MAN Championship Edition DX+ houdt die reputatie vast. De kleine twists aan de gameplay geven DX+ net dat ene zetje om de game weer interessant te maken, samen met de bergen aan skins en achtergrondnummers. Het wordt echter al wel snel duidelijk dat deze remake alleen bestemd is voor de hardcore fans. Mensen die nooit wat hebben gehad met dit concept moeten hier ver vandaan blijven, want alleen een paar skins brengen daar geen verandering in. Het is daarom jammer dat er niet wat meer is geëxperimenteerd met verschillende gamemodi. Maar ja, de game kost nog niet eens een tientje. Dus als je nog twijfelt over een aankoop, haal hem dan gewoon lekker in huis.