Overlord II Review

zaterdag, 04 juli 2009 om 17:04
Alweer twee jaar terug konden we aan de gang met Overlord, een game waarin jij totale chaos kon aanrichten met je Minions. Deel twee ligt nu ook in de schappen, maar is de serie nog steeds lachwekkend of moeten we de Overlord en zijn Minions een flinke trap onder hun niet-zo-heilige kont geven?
Twee jaar geleden mocht Rob aan de gang in de game Overlord. Hij gaf de game toen een 8,5. Met deel twee probeert Thriump Studios het nog eens, maar nu beter. Ditmaal mocht ik eens flink de bad-guy uithangen maar of dit beviel, dat is nog maar de vraag.
Witch-boy!
Aan het begin van Overlord II word jij, als kleine Overlord, gepest door veel van je dorpsbewoners. Zij gooien sneeuwballen naar je, schelden je uit voor Witch-boy en sluiten je buiten. Gelukkig hebben de Minions andere plannen dan jou pesten en zij willen je helpen om wraak te nemen op je dorp. De Minions willen je tijdens hun hulp direct uittesten of jij geschikt bent als Overlord, een Overlord moet namelijk sterk zijn, goed leiding kunnen geven en magie kunnen gebruiken. En laat het nu precies zo zijn dat jij dat allemaal kunt. Helaas ben je veel te klein en zul je moeten wachten tot je opgegroeid bent.
Overlord II Screenshot 98420 Overlord II Screenshot 90536 Overlord II Screenshot 69902
Controls… For the Master!
Nadat je opgegroeid bent onder de Minions, mag jij ze leiding gaan geven en zo het hele land, Netherworld, gaan terroriseren. Uiteraard is de besturing van groot belang als je complete legers moet aansturen en dit is gelijk een goed punt. Want door met je rechterstick naar voren te drukken en deze vervolgens in elke willekeurige richten te bewegen, kun je je Minions laten rondrennen in elke gewenste richting. Komen je Minions langs een vijand of obstakel, dan zullen ze direct korte metten hiermee maken.
Ook kun je de Minions een bepaalde vijand laten aanvallen, dit doe je door de linker trigger in te drukken (je richt je dan op één vijand) en dan de rechter trigger in te drukken. De rechter trigger zorgt ervoor dat je Minions recht vooruit sprinten. Wil je weer dat je Minions je volgen dan druk je simpelweg op de B-knop.
De controls zullen in het begin misschien een beetje lastig zijn maar na een tijdje zul je merken dat de controls soepel werken. Hiermee bewijst Thriump Studios dat ook RTS-games goed te spelen zijn op een console.
It feels good to be bad
In Overlord II krijg je echt het gevoel dat je slecht bezig bent. Dit komt omdat je in het tweede level de opdracht krijgt om een flink aantal zeehondjes eens flink de grond in te stampen en hun zieltjes te gebruiken om nieuwe Minions te kunnen oproepen. Het gepiep van de zeehondjes klinkt in het begin misschien zielig maar als je ziet hoe vrolijk je Minions erop los rammen, verschijnt er al snel een grote glimlach op je gezicht. En zou zijn er nog zat andere momenten waarin je jezelf betrapt op het lachen om dingen die in het echte leven eigenlijk niet kunnen.
Overlord II Screenshot 64410 Overlord II Screenshot 98422 Overlord II Screenshot 111717
Strategisch of brute kracht
Wat erg vet is in Overlord II is dat je de keuze hebt uit twee verschillende soorten manieren om chaos aan te richten. Dit kun je doen door strategisch een dorp of stadje binnen te vallen of samen met je Minions alles met brute kracht helemaal kort en klein slaan tot de laatste beetjes aan toe. Dit is een Overlord II leuk uitgewerkt, je kunt namelijk slecht of nog slechter zijn. Een leuke verandering binnen de serie, want in het eerste deel had je alleen de keuze om goed of slecht te worden.
Deze keuzes nemen ook met zich mee dat bewoners van dorpen samen met je Minions vechten tegen andere dorpen en ander gespuis dat je onderweg tegen komt.
Vier soorten Minions en rijden op beesten
Als Overlord zijnde heb je controle over vier soorten Minions. De bruine, groene, rode en blauwe Minions hebben allemaal hun eigen specialiteiten. Zo zijn de bruine Minions de echte mêleevechters, kunnen de blauwe Minions in het water rond banjeren, de rode bestendig tegen vuur en kunnen de groene tegen verschillende soorten gassen. Wat ook gemeld moet worden is dat de Artificial Intelligence van je Minions net wat beter is dan in deeltje één. Zo verlies je minder snel onnodig Minions omdat ze hun weg naar jou niet kunnen terug vinden.
Overlord II Screenshot 120932 Overlord II Screenshot 120930 Overlord II Screenshot 111709
In Overlord II kun je ook controle krijgen over beesten. Hiervoor heb je wel Minions nodig, deze berijden deze beesten namelijk. De beesten waarop je kan rijden zijn onder andere wolven, spinnen en salamanders. Op de wolven zijn je Minions net wat sneller, sterker en kunnen ze over gaten heen sprinten en op de spinnen kunnen je Minions op muren lopen. Dit is allemaal erg leuk uitgewerkt.
Spreuken uitspreken
Eerder kon je al lezen dat een Overlord magie moet kunnen gebruiken en in de game heb je genoeg spreuken. Zo kun je Minions afvuren naar vijanden, Minions opofferen voor eigen levenskracht en vijanden vertragen. Maar ook zijn er spreuken waarmee je je Minions een tijdelijke boost kan geven en zo zijn er nog tal van spreuken.
Humor!
De game bevat net als het eerste deel een overdosis humor. Zo zijn de animaties, zinnetjes en geluidjes van je Minions erg grappig en toveren ze maar al te vaak een glimlach op je gezicht. Ook zijn de Minions niet vies van een verkleedpartijtje. Zo mag je in het eerste level al je Minions verkleden als kerstmannetjes en neuriën en zingen ze volmondig een kerstliedje mee.
Ook zetten de Minions van alles op hun hoofd tijdens hun rooftocht. Zo zie je in het eerste level al Minions rondlopen met een sneeuwbal op hun hoofd, in het tweede level met een zeehondenpels en ga zo maar door.
Multiplayer
Overlord II bevat naast een uitgebreid singleplayer avontuur ook vier verschillende multiplayer varianten. Zo kun je het tegen een vriend of vriendin opnemen in Survival, Invasion, Dominate en Pillage. In de modus Invasion mag jij samen met een andere speler een aantal vijanden verslaan in een zo kort mogelijke tijd. In de Survival modus word je samen met nog een speler in de arena gegooid en moet je samen werken om zo lang mogelijk overeind te blijven staan.
Overlord II Screenshot 111715 Overlord II Screenshot 112808 Overlord II Screenshot 112820
In Dominate moet je elkaar juist afslachten. Dit doe je door zoveel mogelijk punten op de map te veroveren (dit zijn er in elke map vijf). Je hebt in deze modus maar een bepaald aantal Minions en de balans vinden tussen aanvallen en verdedigen is essentieel. Als laatste hebben we nog de Pillage modus. Je krijgt hierin een stukje eiland waarop goud wordt opgeslagen. Ook is er goud in het water rondom de eilanden. Mocht je vijand veel goud hebben, geen probleem, stuur je Minions erop af en zij doen de rest.
Grafisch erg leuk
Op grafisch gebied is Overlord II meer dan geslaagd. Zo ziet de game er lekker vrolijk, kleurrijk en sprookjesachtig uit. Ook de NPC’s, je Minions en jij, de Overlord, hebben allemaal grappig animaties en zien er goed verzorgd uit. Wel zijn er af en toe wat glitches, zoals voorwerpen die door elkaar heen lopen. Verder is hier weinig over te vertellen.
Geluid
Het geluid is ook leuk maar niet van een erg hoog niveau. De muziek gaat dan ook je linker oor in en je rechter oor uit. De voice-acting maakt dit dan weer meer dan goed. De geluidjes van Minions en verschillende NPC's, de Overlord zelf is maar een zwijgzaam mannetje, toveren ongetwijfeld iedere keer aan lach op je gezicht. Want “Die, Smelly Furball” voordat een Minion een zeehondje helemaal de grond in trapt, werkt op je lachspieren. Daarnaast is de voice-acting niet krakerig en kunnen verschillende games hier nog van leren.
Kleine frustraties
Wel zijn er een aantal kleine frustraties in Overlord II. Bijvoorbeeld de Minimap. Deze map is handig om snel te kunnen zien waar je heen moet maar uitzoomen of naar een eerder ontdekt gebied gaan is er niet bij. Ook kan de game behoorlijk frustrerend worden op bepaalde punten. Zo moet je ‘life-source’ vinden door veel onschuldige beesten te doden. Met de life-source kun je Minions tot leven wekken. Elke Minion heeft een eigen soort kleur life-source en als je veel Minions van een bepaalde kleur hebt verloren moet je terug naar bepaalde gebieden om daar weer die specifieke kleur te vinden. Ook is er niet altijd duidelijk wat je precies moet doen bij een opdracht.
Overlord II is een game waarin humor centraal staat en lachwekkend blijft het dan ook. Gelukkig moet de game het niet alleen van de humor hebben want de gameplay, beelden en het geluid zijn erg leuk uitgewerkt. De Minions zijn weer terug van weggeweest en toveren keer op keer een glimlach op je gezicht. De controls zullen in het begin misschien wat frustrerend zijn maar al snel zul je je Minions besturen als een echte Overlord. De game bevat ook genoeg modi om lang genoeg interessant te blijven.
Cijfer: 7.8