One Piece: Unlimited Cruise 1 - The Treasure Beneath the Waves Review

door who
dinsdag, 30 juni 2009 om 17:02
Ondanks haar schaarse bekendheid in Nederland, is One Piece een enorm populaire franchise. Inmiddels zijn er meer dan vijftig manga’s verschenen en meer dan vierhonderd televisieafleveringen. Ook bestaat er een hele serie videogames gebaseerd op One Piece. Met One Piece: Unlimited Cruise 1 – The Treasure Beneath the Waves beleven we inmiddels het 27ste deel binnen de franchise.
Unlimited Cruise is uitgegeven door Bandai Namco Games, welke vooral games ontwikkelt voor de Japanse en Amerikaanse markt. Het gebeurt niet vaak dat we het werk van deze ontwikkelaar in Europa mogen bewonderen. Dat Unlimited Cruise de eerste One Piece game is die we in Nederland mogen verwelkomen, is dan ook niet heel verwonderlijk.
Amigo
Voor degenen die niet bekend zijn met One Piece, bij deze een korte introductie. One Piece draait om een bende piraten, genaamd de Straw Hat Pirates. Deze bende bestaat uit een divers gezelschap onder leiding van de kapitein, Monkey D. Luffy. Samen met zijn crew beleeft hij avontuur op avontuur. En in One Piece: Unlimited Cruise 1 – The Treasure Beneath the Waves, gaat Luffy dus weer op pad voor een nieuw avontuur.
One Piece: Unlimited Cruise 1 - The Treasure Beneath the Waves Screenshot 120393
One Piece: Unlimited Cruise 1 - The Treasure Beneath the Waves Screenshot 120395
One Piece: Unlimited Cruise 1 - The Treasure Beneath the Waves Screenshot 120326
In Unlimited Cruise komt Luffy een vreemd wezen tegen, genaamd Gabri. Deze doet qua uiterlijk betreft wat denken aan Amigo uit de Samba de Amigo games. Gabri belooft Luffy en zijn crew een cadeau als ze een aantal eilanden onderzoeken. Uiteraard is Luffy niet vies van een nieuw avontuur en accepteert de uitdaging.
Bekende personages
Unlimited Cruise is een action adventure RPG waar wij in de huid kunnen kruipen van Luffy en de rest van zijn manschappen. Elke personage heeft zijn of haar eigen vechtstijl. Waar Luffy zijn sterke en elastische armen als wapen kan gebruiken, heeft Zoro zijn bekwaamheid in het vechten met zijn zwaarden, is Usopp met zijn katapult de scherpschutter, en is Franky de man van brute kracht.

Naast deze personages is het mogelijk om met Nami, Sanji, Chopper, Robin en Brook de strijd aan te gaan. Op elk gewenst moment kan de speler van personage veranderen.
Met deze personages worden er een aantal eilanden verkend. Deze eilanden liggen bezaaid met een vijanden welke met redelijk veel gemak verslagen kunnen worden. In het begin zal dat vooral gebeuren door alleen de A-knop te gebruiken. Maar naarmate meer gevechten plaatsvinden, worden er extra moves vrijgespeeld, en worden vijanden met nog groter gemak verslagen.

Alleen de gevechten met de eindbazen zijn uitdagend te noemen. Sowieso zijn deze gevechten een groter genot omdat er dan wordt gevochten tegen bekende personages uit de serie, zoals Kuro, Don Krieg en Eneru.
One Piece: Unlimited Cruise 1 - The Treasure Beneath the Waves Screenshot 120322
One Piece: Unlimited Cruise 1 - The Treasure Beneath the Waves Screenshot 120280
One Piece: Unlimited Cruise 1 - The Treasure Beneath the Waves Screenshot 120298
Verzamelen van objecten
Het verzamelen van objecten is een belangrijk aspect in de game. Dit is noodzakelijk om ontoegankelijke paden te betreden, wapens en andere handige voorwerpen te produceren, maar ook om Gabri-punten binnen te krijgen. Met Gabri-punten worden namelijk bepaalde missies geactiveerd en weet je waar je naartoe moet. Toch is het hele concept van voorwerpen verzamelen niet duidelijk te noemen. Zo is het niet duidelijk waartoe bepaalde voorwerpen dienen, welke materialen je daarvoor nodig hebt, en waar je deze materialen kunt vinden. Onder elke steen en achter elk grassprietje moet gezocht worden. Op deze manier kan het voltooien van een missie bijzonder frustrerend zijn.
Glazen wand
Naast het hoofdavontuur is het mogelijk om voor het speltype Vs. te kiezen. Binnen deze speltype kan gekozen worden uit twee spelmodi. In de spelvariant Team Battle kun je tegen de computer of een vriend een teamgevecht aangaan. In het begin kun je uit een beperkt aantal personages kiezen, maar naarmate het spel vordert, worden er meerdere personages beschikbaar. Hoewel deze spelmodus redelijk uitdagend kan zijn, kun je dit niet vergelijken met de Tekkens, Street Fighters, Mortal Kombats en andere populaire fighters. Daarvoor ontbeert de game een diepgaande gameplay.
De presentatie van de game is goed te noemen. De personages zijn nauwelijks van hun anime gelijken te onderscheiden. Ook wat geluid betreft klinkt het zeer goed. Dat mag ook niet verwonderlijk zijn. De stemmen zijn namelijk ingesproken door de stemacteurs uit de serie. Ook de muziek is bekend van de serie. Dit alles zorgt voor een presentatie die vooral de fans zal aanspreken.
Desondanks is het level design enigszins ongelukkig te noemen. De omgevingen zien er weliswaar zeer kleurrijk en sfeervol uit, het zorgt toch voor enige frustraties. Zo is er bijvoorbeeld het zogenaamde 'glazen wand' aan de rand van kliffen waar de speler niet door kan gaan, wat op zich goed is. Maar er zijn ook plekken waar er geen 'glazen wand' is en jouw personage meters naar beneden dondert. De trip naar boven begint dus weer van voor af aan. En zo zijn er meerdere aspecten te noemen die niet echt kloppen. Nog een voorbeeld is het vastzitten in een soort gat waar niet uit te komen is. Zulke soort glitches komt iets te vaak voor.
One Piece: Unlimited Cruise 1 - The Treasure Beneath the Waves Screenshot 120223
One Piece: Unlimited Cruise 1 - The Treasure Beneath the Waves Screenshot 120208
Geen Street Fighter
Het tweede spelvariant binnen de Vs. speltype is Survival. Hierin wordt er met één personage gevochten tegen een groot aantal vijanden. Zodra het gegeven aantal vijanden is verslagen, is het gevecht afgelopen. Het is de bedoeling om zo snel mogelijk het gevecht te beëindigen. De tijd die daarvoor nodig is wordt opgeslagen.
One Piece: Unlimited Cruise 1 - The Treasure Beneath the Waves Screenshot 120163 One Piece: Unlimited Cruise 1 - The Treasure Beneath the Waves Screenshot 120159 One Piece: Unlimited Cruise 1 - The Treasure Beneath the Waves Screenshot 120154
Fans
Ondanks de eerste verschijning van de gamereeks in Europa, is Unlimited Cruise niet aangepast aan een nieuw publiek. Het verhaal mag dan wel om een nieuw avontuur draaien, toch wordt er frequent gerefereerd naar andere gebeurtenissen uit de serie. De game is dan ook vooral voor de fans gemaakt. Voor de fans van One Piece is het spel een feest van herkenning. Het spelen met vrijwel alle bekende hoofdpersonen uit de serie, het vechten tegen beruchte vijanden, de typische humor en conversaties, en de muziek en stemacteurs zorgt ervoor dat Unlimited Cruise een leuke game is voor de fans.
Geen aanrader
Voor gamers die niet bekend zijn met het universum van One Piece, daarentegen, is de game geen aanrader. Daarvoor heeft Unlimited Cruise te veel gebreken. One Piece: Unlimited Cruise 1 - Treasure Beneath the Waves ontbeert een uitdagende gameplay en ook de extra spelvarianten zijn magertjes te noemen. Het is het dan ook niet waard om voor de game de volle pond te betalen. Voor dezelfde prijs kan er met Zelda: The Twilight Princess een kwalitatief veel betere action adventure RPG voor de Wii in huis worden gehaald. Unlimited Cruise zou pas een optie kunnen zijn als het in de budgetbakken ligt.
Cijfer: 5.8