Odin Sphere Review - Verrassend leuke gevechten

zaterdag, 23 juli 2016 om 11:00
Odin Sphere is een kleurrijke game die in 2007 uitkwam op de PlayStation 2. Sinds vorige maand ligt deze 2D role-playing actiegame in een nieuw jasje in de winkel voor de PlayStation 4 en PS Vita. Hoe dat uitpakt, lees je in deze Odin Sphere review.
Als je Odin Sphere opstart, kruip je in de huid van een klein meisje met een kat. Je bevindt je in een bibliotheek. In de kast staan allerlei boeken, waar je gaandeweg allemaal boeken bij vrij speelt. Dit, zodat je te allen tijde terug kan lezen wat je gaandeweg allemaal geleerd hebt. Dus is dat ene gerecht of iets over magie je niet duidelijk, kun je het hier rustig nalezen.
Ook zelf zal de kleine blonde dame lezen. Zodra je dat doet, ontvouwt zich het verhaal van de game Odin Sphere. Een beetje zoals Trine dus, maar dan anders. De game bevat een compleet verhaal met allerlei karakters en de echte fanatiekelingen kunnen zich dan ook heel wat uurtjes vermaken met al deze vreemde dialogen. Degenen die dat geduld niet hebben, kunnen al die dingen skippen en gewoon dat doen waar het grotendeels omdraait in Odin Sphere: kont schoppen.
Odin Sphere review

Soepel

Je begint Odin Sphere met het doorlopen van het eerste boek en kruipt daarbij in de huid van Gwendolyn. Met een speer stuurt zij heel wat vijanden naar het hiernamaals. De besturing is goed op de PlayStation 4, geheel soepel. Al is de besturing an sich wat te simpel. Want enkel op wat knoppen rammen is niet zo heel boeiend. Gelukkig komt Odin Sphere daar met de oplossing door eigenlijk in de real-time gevechten ruimte te maken voor turn-based tactieken.
Op elk willekeurig moment in een gevecht kun je op driehoekje drukken en dan opent zich een compleet menu. Je kan jezelf dan volvreten met items, maar het meest spannend zijn allerlei magische potjes die je kan gebruiken én tijdens gevechten zelfs ter plekke kan maken. Zo heb je health potions die zeker handig zijn om je gezondheidsbalk aan te vullen, maar het leukste zijn de potions waarmee je bij vijanden schade kan toebrengen.
Odin Sphere review

Van oorsprong een oude game

Het is tof om te zien hoe je een ware cycloon kan ontketenen en je vijanden voor een paar seconden het nakijken geeft. Ook geeft het een voldoening om vijanden in brand te steken. Het enige waaraan je wel merkt dat Odin Sphere een remake en dus van oorsprong oude game is, is dat je goed moet staan. Als je vijand zich links op het scherm bevindt en jij staat net met je kont de andere kant op, heeft het toepassen van een potion niet zoveel zin. Zorg er dus te allen tijde voor dat je met je gezicht naar de vijand kijkt voordat je magie uitoefent.
Een andere tip is om vooral de potions te gebruiken bij mini-bazen of eindbazen. Continu neem je het namelijk op tegen kolossale wezens die meerdere keren een nieuwe levensbalk krijgen en dan zijn de extra items wel erg lekker om te gebruiken. De kleine vijanden die je tussendoor tegenkomt kun je met je normale acties wel aan. En fijn is het om wat af te wisselen met je extra skills. Odin Sphere biedt namelijk niet alleen simpele actie, maar kent ook een complete skilltree. Dus gaandeweg level je steeds op en breid je je opties en je vaardigheden uit.
Daarmee biedt de game een interessante mix van alles. Dat moet ook, want anders zou Odin Sphere te weinig bieden om te spelen tussen al het grote geweld van games nu. Het feit is namelijk dat Odin Sphere duidelijk kampt met wat oude issues waar je nu eigenlijk geen zin meer in hebt.
Odin Sphere review

Uiterst vervelend backtracken

Het leveldesign kent namelijk niets anders dan dat je van rechts naar links moet lopen op een hele irritante map. Je loopt naar deurtjes, maar om naar nieuwe gebieden te komen, moet je eerst weer backtracken om verder te komen. Dat is uiterst vervelend en geen design meer van nu. Nu is het wel zo dat je op bepaalde momenten kan fast travelen, maar de structuur is nog altijd niet meer van deze tijd. En doordat het zo onoverzichtelijk is zul je continu op je map moeten kijken wat de vaart uit het spel haalt.
Ook moet je geduld hebben voor de gehele manier waarop gesprekken verlopen. Dialogen met praatvensters krijg je continu voorgeschoteld en daar moet je maar net zin in hebben. Gelukkig kun je vaak skippen. Odin Sphere zal qua verhaal niet voor iedereen even boeiend zijn, enkel voor de die-hards, maar de gameplay an sich is best de moeite waard.
De game heeft veel in zich, met een lange speelduur, omdat je na Gwendolyn nog allemaal andere boeken met personages vrijspeelt. En daar ben je wel de nodige uren zoet mee. En het is niet mis waar de game je mee naartoe neemt: steeds weer nieuwe omgevingen en nieuwe vijanden worden je op een vrolijk gekleurd dienblad aangeleverd. De game heeft dan ook zeker bestaansrecht.
Odin Sphere review

Vermakelijk tussendoortje

Liefhebbers kunnen bovendien nog aan de slag met de klassieke game van vroeger. Al is het natuurlijk een stuk leuker om met deze nieuwe versie aan de slag te gaan, omdat die nu eenmaal mooier oogt. Heb je interesse in Odin Sphere, houd er dan rekening mee dat niet alles meer van deze tijd is.
Maar eerlijk is eerlijk: de game doorstaat de tand des tijd en biedt verrassend leuke gevechten waarbij de mix tussen real-time, turn-based precies goed is en de magische opties het geheel als de spreekwoordelijke kers op de taart afmaken. Speel het alleen niet uren achter elkaar, daarvoor voelt het net te repetitief. Maar als tussendoortje tussen alle andere titels is Odin Sphere redelijk vermakelijk.