NHL 12 Review

door Timo
zaterdag, 08 oktober 2011 om 17:30
FIFA, Madden, NBA, en NHL zijn de vier grootste EA sport franchises die al jaren lang de intrede doen. Nadat FIFA 12 en Madden NFL 12 eerder onder de loep genomen zijn, is het nu tijd om het ijs op te stappen en te kijken of de puck nog altijd over het ijs wil glijden.
Net als vorig jaar bevat deze NHL-game weer verschillende verberingen en vernieuwingen. Er zijn veel kleine verbeteringen als helmen die na harde klappen er af vliegen en banken die vol zitten met echte spelers die automatisch ook daadwerkelijk wisselen. Maar er zijn ook enkele grotere vernieuwingen.
Wees een legende en speel een potje kaarten
Eén daarvan is de mogelijkheid om een legende als Wayne Gretzky of Mario Lemiuex te besturen in de nieuwe ‘Be a Legend’ modus. Echter klinkt dit interessanter dan het daadwerkelijk is. Het steekt precies hetzelfde in elkaar als de succesvolle ‘Be a Pro’ modus, bekend gemaakt door FIFA, maar dan zonder de aspecten die deze modus juist zo interessant maken. Zo is jouw legende gelijk op zijn hoogste niveau, in plaats van dat je jezelf omhoog moet werken naar de top.
Ook nieuw in NHL 12 is de ‘24/7 Ultimate Hockey League’. Hierin stel je een fantasie team geheel zelf samen uit een dek van verschillende spelerskaarten. Jouw team wordt vervolgens geüpload naar de EA-server en is nu een officieel team dat andere spelers kunnen kiezen als ze deze modus gaan spelen. Vervolgens neem je het, online of offline, op tegen andere teams. Zo verzamel je, hopelijk, veel EA pucks. Hiermee kun je namelijk weer betere spelers(kaarten) kopen om zo een beter team samen te stellen. Als je er echt veel tijd in steekt en een zeer sterk team in elkaar zet, kun je misschien zelfs kans maken om in de top 100 te komen.
De nieuwe ‘Be a GM’ modus is een modus die we al eerder terug zagen in andere EA Sports games, echter gaat deze modus in NHL 12 een stuk dieper. Zo zul je bepaalde resultaten te zien krijgen na het opleiden van scouts, coaches en spelers die daadwerkelijk effect hebben op de verdere prestaties van je team. De modus steekt erg goed in elkaar en gaat zo diep als geen enkel andere modus.
Ontzettend veel modi en goede presentatie
Tot slot heb je naast deze drie nieuwe modi, genoeg andere mogelijkheden om mee uit de voeten te kunnen. Gehele seizoenen, de ‘Winter Classic’, play-offs, shootouts, training, noem maar op. NHL 12 puilt uit van de vele verschillende modi. Geweldig, dit zorgt voor heel wat uren plezier op het ijs en biedt voor ieder wat wils. Er kleeft alleen een klein nadeel aan. Het menu wordt er namelijk niet overzichtelijker op. Er zijn zoveel opties, modi en sub-menu’s dat je soms bijna verdwaald raakt in de verschillende keuzes. Misschien is het dan ook een idee voor volgend jaar om het menu op de schop te nemen, aangezien er dan wellicht nóg meer modi in zullen zitten.
De rest van de presentatie van het spel is subliem. NHL 12 ziet er erg goed uit. Animaties kunnen soms een beetje houterig en stotterend overkomen op sommige momenten (vaak na het maken van een goal). Het fysieke contact tussen twee spelers is realistischer dan ooit, dankzij de nieuwe ‘Full Contact Physics Engine’, vergelijkbaar met FIFA 12’s ‘Player Impact Engine’.
Gameplay zeer dichtbij perfectie
Door deze nieuwe engine ziet de game er niet alleen net weer wat beter uit, maar speelt het ook weer net wat beter. Het fysieke contact op het ijs voelt wat beter aan. Het contact lijkt preciezer te zijn en ook een leuke toevoeging is dat bij een flinke duw je de tegenstander over de boarding kunt rammen. Maar snel zal dit niet gebeuren.

De AI is namelijk ook onder handen genomen en dus een stuk slimmer geworden. Zo spelen je teamgenoten beter in op aanvallen die je wilt inzetten, maar de tegenstander reageert ook goed op het zo snel mogelijk willen terug veroveren van de puck. Dit laatste zie je vooral terug in de slimme manier waarop het andere team passes probeert te onderscheppen. Bedenk wel dat dit kleine veranderingen zijn. Na het spelen van een paar potjes zul je deze veranderingen niet gelijk doorhebben. De gameplay van NHL 11 was al bijna perfect, dus heel veel beter kan dat binnen een jaar ook niet worden.
Allesomvattend
Kortom, NHL 12 blinkt in heel veel aspecten uit. Maar niet in veel aspecten ten op zichte van zijn voorganger. Zo is de gameplay zeer dichtbij perfectie, maar dit gold ook al voor NHL 11. De modi in de game zijn van een ongekend aantal en zorgen dan ook voor enorm veel uren speelplezier. Wel zal de ontwikkelaar het menu voor volgend jaar onderhanden moeten nemen, wil het deze modi (en meer) nog overzichtelijk willen in delen. De nieuwe toevoegingen zijn allemaal zeer welkom. Enkel de Be a Legend modus valt tegen. NHL 12 is dan ook dé game om te kopen, wil je altijd al de wereld van ijshockey verkkennen. Ben je echter al wat bekender met dit wereldje en bezit je NHL 11 al, dan zijn de veranderingen en vernieuwingen dusdanig klein dat het spel nu niet het aanschaffen waard is.