New Super Mario Bros. 2 Review

Review
maandag, 20 augustus 2012 om 13:00
xgn google image
Mario is beroemd geworden met het verzamelen van muntjes, iets wat door veel ontwikkelaars goed gejat en in andere games gestopt is. Mario wil zijn troon terug en daarom luidt het thema van New Super Mario Bros. 2: Verzamel een miljoen muntjes.
Dat dit het thema is van de nieuwe Mario 3DS-titel blijkt uit alles. Het doosje van de game is geel gekleurd - gouden doosjes in de winkels leggen is logischerwijs onmogelijk voor Nintendo. En ook in de gameplay blijkt alles te draaien om het verzamelen van zoveel mogelijk muntjes.
Paar nieuwe toffe elementen
Met het verzamelen van die muntjes duiken de nieuwe spelelementen al snel op. De tofste nieuwe optie is Gouden Mario, zodra je hem wordt, schiet je gouden vuurballen. En dat is tof, want alles verandert onderweg in muntjes. Dus vuur je gouden vuurballen af op vijanden, blokjes, kortom alles wat je maar tegenkomt. Om Mario te zien als een golddigger is puur genieten geblazen en de nieuwe optie is dan ook erg tof. Een ander nieuw aspect is dat Mario een gouden blokje kan oppakken; voor een korte tijd zal hij de hele tijd overal muntjes zien. Dus ren op en neer en spring de lucht in om al die munten te pakken. Ook kent het spel een gouden ring, als je hierdoor gaat, zullen alle vijanden tijdelijk een gouden kleur kennen en daardoor veel munten achterlaten. Verder zul je geregeld een blok zien dat verspringt van 5, 10 naar 50. Time je op het juiste moment, dan haal je meer goud binnen. Let ook goed op andere dingen in het spel. Je kunt bijvoorbeeld vaak een vuurbal tegen een buis aanschieten waardoor uit een andere buis een regenval aan munten komt. Erg tof gedaan. Al kleeft er één klein nadeel aan het behalen van al deze munten. Nog altijd geldt de formule: honderd munten is één extra leven. Je zult dus al snel zwemmen in het aantal levens.
Leunt te veel op oude Mario games
Belangrijker nog is het gegeven dat de nieuwe elementen te schaars zijn om een gloednieuwe Mario game neer te zetten die compleet nieuw en fris aanvoelt. De vorige Mario titel op de 3DS, Super Mario 3D Land, wist nog een 'wauw'-effect te bewerkstelligen doordat het de eerste Mario game was die speelbaar was in 3D en daar bovendien ook nog goed gebruik van wist te maken. New Super Mario Bros. 2 is daarentegen een 2D-platformspel, één die je al snel de indruk geeft een soort 'best of'-game te zijn. Het is alsof allerlei oude Mario titels in een blender zijn gestopt, er door iemand even goed geschud is, en het resultaat daarvan is New Super Mario Bros. 2 geworden.
'New' mag daarom absoluut uit de naam gehaald worden, want zo nieuw is het allemaal niet meer. Wederom is de prinses ontvoerd en reis je af naar diverse werelden met een bepaalde thematiek, ga je per wereld twee keer naar een kasteel om een baas te verslaan en na dat, in dit geval zes keer, gedaan te hebben rolt de aftiteling over het scherm. Nintendo denkt vast: dit is de kern van Mario, zo doen we het al meer dan 25 jaar en zo gaat het goed. Neen Nintendo, het is tijd voor vernieuwing! Straks met de Wii U-versie wordt ongetwijfeld voortgeborduurd op hetzelfde concept en ook dan zal 'New' in de naam niet correct zijn. Het zou pas onvoorspelbaar zijn als Nintendo later dit jaar een nieuwe console lanceert, met een nieuwe New Super Mario Bros. game en daar dan bijvoorbeeld een nieuw verhaal in stopt.
Dezelfde kern als altijd
Enfin, terug naar deze 3DS-titel, want dit spel borduurt verder op veel meer bestaande elementen. Zo heb je bij bijna ieder level het gevoel het eerder gespeeld te hebben. En eigenlijk is dat ook zo, want de kernelementen van andere Mario games zijn gepakt en daar is iets anders mee gedaan. Zo zijn de levels met spookjes aanwezig, waarbij je op zoek moet gaan naar het openen van de juiste deur, en ook gekleurde levels met muzieknootjes zijn weer van de partij. We hebben het allemaal weleens eerder gezien. Daarnaast vechten we weer tegen precies dezelfde vijanden. Versla de Hammar Bros, Lakitu, Bullet Bill, noem ze allemaal maar op. Ook hier geldt weer: Nintendo, kom eens met wat nieuws!
Zoals in elke Mario game heb je bepaalde geheimen, bijvoorbeeld: spring op een vlak omhoog en ontvang gratis een nieuw leven. Het is zelfs zo erg dat we zo langzamerhand precies kunnen aanvoelen waar de 'verborgen schatten' liggen in New Super Mario Bros. 2 en dat gaat toch iets te ver. Meer nog dan dat de game te veel leunt op oude (toch goede!) Mario games, is het feit dat de gameplay té makkelijk is. Natuurlijk zijn de Mario games nooit de moeilijkere titels en dat hoeft ook helemaal niet. Maar na het spelen van Super Mario 3D Land op de 3DS, ga je met New Super Mario Bros. 2 een stapje terug. In Super Mario 3D Land had je een hoeveelheid aan sterren nodig, waarvan je er drie per level kunt bemachtigen, om de volgende wereld vrij te spelen. In New Super Mario Bros. 2 heb je toegang tot de zes werelden. Dit gebeurt niet meteen, maar als je gewoon doorspeelt, speel je de volgende levels vrij. Er wordt dus niet gekeken naar de hoeveelheid sterren die je in de levels hebt bemachtigd. Dit is een gemis, want dat aspect zorgde juist voor uitdaging.
Een ander minpunt is het verslaan van de eindbazen in de kasteeltjes. Ook dit is veel te makkelijk. Als je op de helft van een wereld bent, moet je opeens vechten tegen de Reznors, ofwel de vier kleine dino's uit Super Mario World. In voorgaande Mario games was het al te makkelijk om dit eerste kasteeltje voorbij te komen, maar nu kun je het bijna met je ogen dicht doen. Als klap op de vuurpijl is het verslaan van Bowser aan het einde van wereld zes helemaal een teleurstelling. In Super Mario 3D Land moest je nog enigszins je best doen om de aftiteling te bereiken. Maar in dit geval geldt dat er duidelijk inspiratie miste tijdens de ontwikkelfase. Steeds moet je hetzelfde doen en erger nog: het klusje is zo geklaard. Nu is het wel zo dat je na het uitspelen nog drie extra werelden vrijspeelt, dus dat is tof. Daar geldt dat je dan opeens wel weer genoeg sterren verdiend moet hebben, waardoor spelers absoluut levels opnieuw moeten spelen. Goed gedaan Nintendo, maar de logica ontgaat, waarom dit pas na het uitspelen ingevoerd wordt. Ook zetten we vraagtekens bij het eeuwenoude opslagsysteem. Wanneer komt er eens de mogelijkheid om op te kunnen slaan na elk level in plaats van na een aantal?
Wel leuk?
Na dit harde, doch gegronde, commentaar vraag je je misschien af wat de game zo leuk maakt. Belangrijker nog: is de game wel leuk? Zeker wel. Nintendo weet hoe het goede games moet maken met een afwisselende gameplay en perfecte besturing. New Super Mario Bros. 2 speelt dan ook, zoals alle Mario games, heerlijk weg. Daar valt niets op aan te merken. Bovendien is het ook leuk om in alle werelden alle drie sterren proberen te verzamelen en natuurlijk zoveel mogelijk muntjes te verzamelen. Het stoere is bovendien dat de gehele game lokale co-op ondersteunt, zodat jij in de huid van Mario kruipt en iemand anders in die van Luigi. Dat maakt de game om van te genieten. Daarbij ontstaat wel de vraag: wanneer zorgt Nintendo ervoor dat we een New Super Mario Bros. game eens online co-op kunnen spelen? Het zou de serie alleen maar goed doen.
Verder is het leuk dat er een multiplayer inzit, waarvoor later ook nog betaalde downloadbare content zal worden aangeboden. De multiplayer heet Coin Rush, wat inhoudt dat je in drie levels zoveel mogelijk munten moet verzamelen. Dit alles moet met maar één leven en in een zeer korte tijd. Waar de hoofdgame geen echte uitdaging biedt, biedt Coin Rush dat wel. Via Streetpass kunnen scores gedeeld worden, alleen blijft Nintendo ook hier weer een beetje in het verleden hangen. Een algemene ranglijst ontbreekt namelijk. Maar laten we dat door de vingers zien, de multiplayer voegt echt wel wat toe aan de hoofdgame. Eindelijk weet Nintendo met iets onverwachts op de proppen te komen.
Teleurstelling kan niet voorkomen worden
Maar ondanks die multiplayer en ondanks dat New Super Mario Bros. 2 zeker een heerlijke titel is om te spelen, is er voor de doorgewinterde Mario fan wel teleurstelling na de aftiteling. Als je een gloednieuw avontuur verwacht, zul je van een koude kermis thuiskomen. New Super Mario Bros. 2 is eerder een soort 'best of' geworden. De paar nieuwe elementen wegen niet op tegen oude welbekende elementen. Het is tijd voor Nintendo om in de hoofdgame vernieuwing door te voeren. Introduceer een nieuw verhaal, gooi er eens een nieuwe vijand in, maar probeer niet de formule van vroeger steeds opnieuw te gebruiken. Eens was dat goud waard, nu niet meer. Mensen die weinig Mario games gespeeld hebben en een solide platformgame willen kunnen gerust New Super Mario Bros. 2 aanschaffen, hoewel het vorige Super Mario 3D Land dan de sterkere titel is. Een gouden score verdient de game dan ook niet, hoe graag het ook zou willen.
Cijfer: 7

Populair Nieuws