NBA 08 Review

maandag, 11 februari 2008 om 13:03
Hoewel basketbal in Europa niet zo populair is als in de Verenigde Staten, zijn natuurlijk ook de basketbal games in ons land te verkrijgen. Wordt de –op Amerikaanse competities gebaseerde- game hier ook gewaardeerd? Lees het in de review.
Concept
NBA 08 is een basketbal game, eentje die op de Amerikaanse competitie gebaseerd is. Sterker nog, het officiële rooster is zelfs tot februari 2008 up-to-date. Europese, en dus ook Nederlandse, invloeden zijn niet echt te bekennen. Toch kan je een vleugje van je eigen nationaliteit erin stoppen: door je eigen speler te maken en die in je favoriete team te laten meespelen. De bedoeling is dan natuurlijk om de seizoenen te winnen en bepaalde doelen te behalen. Deze doelen kunnen bestaan uit meerdere dingen, bijvoorbeeld dat je tien driepunters moet scoren in één wedstrijd.
Naast de normale seizoen mode heeft NBA 08 ook nog een speciale NBA Replay mode. In NBA Replay ga je onderdelen uit eerdere seizoenen van de NBA proberen te evenaren. Je zou bijvoorbeeld een wedstrijd moeten spelen waarin je binnen een aantal minuten een bepaald aantal punten op een bijzondere manier moet maken.
Gameplay
De besturing is even wennen. Het lopen en schieten spreekt voor zich en vergt niet veel oefening, maar bepaalde trucs, die je met de beweging sensoren van je Sixaxis moet uitvoeren kunnen behoorlijk frustrerend zijn. Je kan bijvoorbeeld een schot van je directe tegenstander blokkeren door controller in de juiste richting te hellen (naar voren, achteren etc.). Sta je in de schoenen van de persoon die juist moet schieten, dan kan je deze bewegingen doen om de bal juist bij de verdediger weg te houden. Dit klinkt hartstikke goed, echter willen sommige moeilijkere bewegingen niet altijd even makkelijk lukken. Toch zijn de normale acties (zoals de bal afschermen of afpakken) wel goed uitgewerkt en is het spelen met de beweging sensoren niet veel moeilijker dan ‘normaal’.
Geluid
Het grote probleem van geluid bij veel sport games is meestal het commentaar. Dat is helaas ook bij deze game het geval. Het commentaar is namelijk af en toe behoorlijk flauw en na een uurtje speeltijd heb je alle zinnen wel een paar keer gehoord. Toch zonde, als je namelijk de rest van het geluid beluistert is dat allesbehalve verkeerd! Het geluid dat het publiek maakt dat door je achterste speakers te horen is (met een 5.1 surround set) geven je een zeer goed gevoel alsof je middenin de zaal zit.
Grafisch
De game is in zijn volle glorie te spelen in de hoogste HD resolutie van dit moment: 1080p. Het aantal details welke je dan kan zien is echt ongelooflijk. Spelers hebben scherpe, gedetailleerde modellen en in de bal kan je zelfs alle hobbeltjes zien zitten. Dit wordt ook nog eens mooi benadrukt als er een mooie dunk of ‘lay-up’ is gemaakt. Er is dan soms een korte herhaling vanuit een extra mooi camera standpunt te zien. Hoewel die herhalingen soms wat laat inspringen zijn ze geweldig om naar te kijken. Ook krijg je voor sommige van deze mooie acties een Showtime punt: er zal links onderin een lampje extra gaan branden. Wanneer je drie lampjes hebt branden, zit je in de Showtime-mode. Wanneer je team dat voor elkaar heeft gekregen zullen ze sneller, sterker en minder snel moe worden.
Om nog eens goed op de details te gaan letten kan je ook zelf een replay inschakelen in het start menu. Als je dit doet kan je de afgelopen seconden nog eens goed bekijken wie die laatste punten nou scoorde. Ook kan je dan de spelers van dichtbij bekijken, die vaak best goed lijken op de echte NBA-spelers, echter lijken de spelers in NBA Live 08 toch een stuk beter. Er zitten ook een paar vervelende minpuntjes aan het grafische gedeelte, zo zie je vaak, soms meerdere malen per wedstrijd, bijvoorbeeld een arm door een been gaan, wat toch best wel opvalt. Ook zijn de animaties (behalve die van het dunken) houterig en niet altijd natuurgetrouw: soms lijkt de zwaartekracht minder te worden naar mate je langzamer gaat lopen.
Helemaal als je de animaties vanuit een ander opzicht gaat bekijken in de replay zie je dat de bewegingen niet ongelooflijk realistisch zijn. Wanneer je de bal probeert af te schermen met je Sixaxis bewegingen is het helemaal raak, je speler gaat dan hele vreemde bewegingen maken en een vaag gezicht trekken (misschien om de tegenstander af te schrikken?).
Presentatie
Wat iets minder is aan de inhoud van de game is dat de doelgroep overduidelijk Amerika is. Alle spelers, clubs en competities zijn Amerikaans. Dat is natuurlijk wel logisch aangezien de NBA de competitie in Amerika is, maar wat meer internationaal (op wat voor manier dan ook) had het toch misschien ietsje aantrekkelijker gemaakt voor de Europese spelers onder ons. Echter valt er ook nog wat voor te zeggen om juist om deze reden de game te spelen. Met games als FIFA ‘ken je alles al’, en bij NBA 08 zullen de meesten onder ons een paar uren kennis moeten maken met de spelers, clubs, tactieken, om zo de wedstrijden zo voorspoedig mogelijk te laten verlopen. Echter is dat niet altijd even leuk om dat soort dingen alleen maar van een videogame te leren.
Replay
Doordat er niet heel veel spel modes zijn in NBA 08 is de replaywaarde niet heel groot. Behalve een speciale Exhibition match (een gewone oefenwedstrijd tegen een andere ploeg), kan je in de Season mode niks doen behalve spelen, spelers handelen en de opstelling bepalen. Je zou kunnen doorgaan in de NBA Replay mode om veel punten te scoren, die je in je zelf gecreëerde speler kan pompen om deze mooie kleren te geven, maar daar doe je het op het einde niet meer voor. Achteraf had deze game dus wel profijt gehad van wat extra spelmogelijkheden. Toch kan je wel met vrienden een leuk potje basketballen, aangezien de game een maximum aantal van vier controllers aan kan. Ook kan je met nog iemand online een wedstrijdje spelen, al zijn er niet altijd veel gamelobby's open.
Hoewel NBA 08 lekker weg speelt is het verschrikkelijk jammer dat er een gebrek aan game modi is. De NBA Replay is een leuke optie, maar voegt te weinig toe om de game ‘uitgebreid’ te noemen. Redelijk geluid met aardige graphics weten hier niet genoeg goed te maken om het een top game te noemen, maar voor basketbal- en sportfans is het zeker een leuke titel om te spelen.
Cijfer: 6.8