MX vs. ATV Supercross Review

zondag, 09 november 2014 om 13:45
MX vs. ATV Supercross trekt volle stadions, om twaalf man op een motor of quad door modder te zien scheuren. Klinkt makkelijker dan gedacht, want achter de simpliciteit ligt een behoorlijke diepgang waar iedere racefan van opkijkt.
MX vs. ATV is geen onbekende naam voor de gemiddelde gamer, want in de afgelopen jaren zijn al meerdere games onder deze naam uitgegeven. De laatste game MX vs. ATV Alive dateert alweer uit 2011 en werd uitgegeven door THQ. In de tussentijd heeft Nordic Games de franchise overgenomen en het nieuw leven in geblazen. De originele ontwikkelaar Rainbow Studios is aangebleven, om ook deze MX vs. ATV game te ontwikkelen.
MX vs. ATV Supercross

Fan zijn van MX vs. ATV is een pre

Eerste wat opvalt bij het opstarten van MX vs. ATV Supercross is het gemis aan een tutorial, waardoor je zelf erachter moet komen hoe alles precies werkt. Een vervelende opdracht, want Supercross heeft veel te bieden als je er eenmaal achterkomt. Tot die tijd, ben je eigenlijk een beetje aan het klooien. Een tactiek die af en toe lijkt te werken, maar vaak genoeg voor enkel frustratie zorgt wanneer de computer opnieuw gigantisch sprongen maakt en snelheid weet te behouden.
Na veel geklooi kom je er uiteindelijk achter dat de rechterstick heel belangrijk is binnen MX vs. ATV. Deze functie wordt omschreven als de reflex-functie en werd geïntroduceerd bij MX vs. ATV Reflex. Wat je in principe kunt doen met de rechterstick is het gewicht van de bestuurder controleren, waardoor je makkelijker bochten kan maken en door middel van een flick-beweging sprongen maakt.

Heel veel spelen om goed te worden

Met deze kennis in de achterzak wordt het al iets makkelijker om door het parcours te gaan. Toch moet je nog steeds inschattingen maken per heuvel voor de kracht van je sprong, waardoor je echt vele uren in MX vs. ATV Supercross moet stoppen voor je daadwerkelijk een gevoel voor de gameplay krijgt. Sowieso kunnen wij aanbevelen om bij de quad te beginnen, want die is veel makkelijker in de omgang dan een motor.
Het moge duidelijk zijn dat MX vs. ATV Supercross is gericht op fans van de serie. Voor nieuwkomers is het gewoon moeilijk om zonder hulp de diepgaande gameplay te begrijpen en uiteindelijk op een juiste manier in te zetten. Niet alleen mist er een tutorial, maar op de laadschermen komt een heel beperkt aantal tips voorbij. Laat staan, er is één tip over springen die simpelweg blijft staan en niet wordt vervangen door een andere tip bij een volgend laadscherm.
MX vs. ATV Supercross Start

Lagere prijs betekent meer van hetzelfde

Het grootste probleem van MX vs. ATV Supercross is eigenlijk diversiteit, wat dat heeft het niet. In MX vs. ATV Reflex was de Supercross slechts een onderdeel van het geheel, nu is er niets anders. Zo bestaat de carrière uit series van acht races en championships van zeventien races. Deze worden allemaal gehouden in verschillende stadions door de Verenigde Staten, die maar nauwelijks van elkaar verschillen.
Het enige verschil binnen de carrière gaat over de kracht van de motor. Bij 450 is het heel makkelijk om over drie hobbels te vliegen, terwijl dat bij 150 een stuk moeilijker is. Naast de carrièremodus is het overigens mogelijk om zowel online als offline multiplayer te spelen, maar dit voegt in principe ook niets nieuws toe. Enige wat gezegd kan worden over de hoeveelheid content, is dat MX vs. ATV Supercross te koop is voor een zachter prijsje van dertig euro.

Auw, dat is mijn hoofd

Naast een gemis aan diversiteit zit MX vs. ATV Supercross vol met een aantal fouten dan wel onwerkelijkheden. Zo kan je met een quad of motor bovenop een tegenstander landen en het enige wat hij doet is ‘auw’ schreeuwen. Nou schreeuw je ook auw als je simpelweg tegen een blok aanrijdt die het parcours afscheidt. De definitie van auw is dus nogal breed in MX vs. ATV Supercross.
Als je vervolgens van je motorfiets afvalt, dan speel je de rol van een lappenpop zonder enig gevoel van anatomie of pijn. De valanimatie ziet er gewoon heel simpel uit en lijkt vaak niet te kloppen met de snelheid. Dit soort elementen zorgen ervoor dat het realisme uit de game wordt gehaald en dat is toch erg zonde.
MX vs. ATV Supercross

Grafisch geen verbetering, maar wel lekkere muziek

Bij het opstarten van MX vs. ATV Supercross wordt al snel duidelijk waarom deze game niet verkrijgbaar is op de huidige generatie consoles. Grafisch gezien is deze game erg ondermaats te noemen, want MX vs. ATV Alive van drie jaar geleden ziet er vrijwel hetzelfde uit als Supercross. Gelukkig zorgt de soundtrack voor wat troost met lekkere voortstuwende nummers om zo de snelheid van het racen vast te houden.

MX vs. ATV Supercross stelt teleur voor zowel fans als niet-fans

MX vs. ATV Supercross houdt zich vast aan de diepgaande gameplay waar de serie bekend om staat, plus een lekkere soundtrack om op los te gaan. Daartegenover staat een gemis aan een tutorial, waardoor het voor nieuwkomers moeilijk is om op een juiste manier van MX vs. ATV te genieten.
Verder is MX vs. ATV Supercross gewoon meer van hetzelfde en mist het duidelijk diversiteit in activiteiten om te doen. Tel daar nog de kleine fouten en de slechte grafische kwaliteit bij op en daarmee is MX vs. ATV Supercross niet de game geworden waar fans van de serie op zaten te wachten.
Cijfer: 4