Mr.Mercedes Seizoen 3 Review – Een zenuwslopende thriller

maandag, 25 november 2019 om 13:00
maxresdefault 2f1574349972
Een koppige privédetective, een emotioneel instabiele moordenaar en een gestoorde tante. Alle ingrediënten lijken er te zijn voor een spannende thriller, maar is dit nieuwe seizoen van Mr.Mercedes net zo goed als de eerste twee? Dat lees je in deze review.
Het verhaal van het derde seizoen pakt je meteen. John Rothstein (een bekend Amerikaans schrijver) wordt op een avond overvallen en dood geschoten, waarbij de daders manuscripten hebben gestolen samen met een koffer vol geld. Bill Hodges zit dan ook meteen op de zaak om zijn grote idool gerechtigheid te geven. Naast de moord op de schrijver moet Lou Linklatter ook voor de rechter komen. Je weet wel, de persoon die Mr.Mercedes vermoord heeft?
De rechtszaak is op zichzelf staand al interessant om naar te kijken, want je weet simpelweg niet wat er gaat gebeuren. Zal Lou wel of niet vrij komen? Brady houdt nog altijd veel gemoederen bezig en de vraag is of hij nog terug zal komen. Als kijker weet je immers dat hij zelfs vanuit coma nog mensen kon overnemen, dus waarom zou hij dat niet kunnen als geest?

Een vastbesloten Bill Hodges

Iedereen die de eerste twee seizoenen van deze Stephen King adaptatie heeft gezien weet ondertussen wel wat voor persoon Bill Hodges is. Dat is in dit seizoen ook niet anders. Bill is net zo grof met z’n taal als altijd, maar ook koppig en vastbesloten zoals we van hem gewend zijn en dat zorgt voor momenten waarin we steeds meer van hem gaan houden. Ook de andere castleden zijn zoals we van ze gewend zijn, behalve Lou misschien.
Je merkt gauw dat er iets aan de hand is met Lou, want ze is niet helemaal haarzelf. Op sommige momenten lijkt ze alsof ze haarzelf is en op sommige momenten zie je karaktereigenschappen naar voren komen van Brady Hartsfield. Wat overigens voor top acteerwerk zorgt. Dat valt ook te zeggen voor de rest van de cast. Zelfs met de nieuwkomers van de serie krijg je gauw een band.

In het hoofd van een psychopaat

Een paar nieuwkomers die we in dit seizoen te zien krijgen zijn de Saubers familie, Roland Finkelstein, Judge Raines, Morris Bellamy en Alma Lane. Vooral de laatste twee zijn leuk om naar te kijken. Morris is een die-hard fan van Rothsteins werk (met nadruk op Jimmy Gold), die eigenlijk geen kwaad in zijn zin heeft. Alma Lane is een gestoorde tante, die je op een of andere manier toch leuk gaat vinden. Je hebt het gevoel alsof je in de huid kruipt van een psychopaat. Morris en Alma zijn alleen een beetje boos, omdat iemand de manuscripten heeft gestolen van ze en ze gaan ten koste van alles op zoek naar de dader.
De dader staat bekend als Peter Saubers. Een doodnormale jongen die naar school gaat, kampt met zijn eigen problemen en een typische, koppige, rebelse tiener is. Dit zijn redenen waardoor je hem al snel minder leuk vindt, omdat hij slechte keuzes maakt. Hij probeert uit de klauwen te blijven van Alma en Morris, want door die twee mensen wordt hij aardig nerveus. Hij verbergt alles voor zijn ouders en probeert het probleem in zijn eentje op te lossen. Niet zo’n goed idee of wel Peter?

Langzaam tempo

De serie is qua tempo ongeveer hetzelfde als de eerste twee seizoenen. Als je er niet van houdt om uren lang naar gebabbel te luisteren, dan is deze serie waarschijnlijk niks voor jou. Er komt namelijk niet veel actie in voor. Het gaat voornamelijk om de problemen die de karakters in de show te maken krijgen en dat je in elk van hen in leeft, maar de langzame pace en het vele gebabbel zorgen er niet voor dat de serie saai begint te worden.
Bij elke scené ben je toch weer benieuwd wat er gaat gebeuren. Of Lou gaat vrij komen of niet, of de Finders Keepers deze nieuwe seriemoordenaars weer te pakken krijgen en natuurlijk wanneer Hodges een grappige opmerking maakt. Dit seizoen zit dus vol emotionele en grappige momenten die je niet ziet aan komen, ook al zit er weinig actie in de serie. De scenes waarbij er iets spannends gebeurt, zijn daardoor dan ook echt spannend.

Mr.Mercedes seizoen 3 review – Een spannend en emotioneel seizoen

Mr.Mercedes is een aanrader als je fan bent van Stephen King, maar ook van detective verhalen. Dit seizoen is erg sterk, ondanks de langzame pace die niet voor iedereen is bestemd. Het enige jammere is dat de landschildpad van Bill niet vaak meer op beeld komt, dus hopen dat hij de show in een mogelijk volgende seizoen weer steelt. Voor de rest is het een goed geacteerde show met een sterke cast, een goed verhaal en grappige, emotionele en spannende momenten.