Motocross Madness Review

dinsdag, 23 april 2013 om 15:00
Soms kom je games op je pad tegen die zichzelf niet al te serieus nemen. Van die typische arcade titels waar je met een flinke knipoog naar moet kijken. Gelukkig maar, want realisme wordt op begeven moment ook maar saai. Ook Motocross Madness, een remake van het in 1998 uitgekomen origineel, is een game waarbij de flow lekker losjes is. Lekker scheuren op een crossmotor en je tong uitsteken naar je tegenstanders die je moeiteloos voorbij scheurt. De toon is gezet!
In Motocross Madness mag je aan de slag gaan met niemand minder dan jouw eigen Xbox Avatar. Werd hoog tijd dat die luie donder met zijn Locust hoofd uit Gears of War eens van zijn voetstuk afkwam en eens flink peentjes ging zweten! Motocross Madness kent een hoop spelelementen uit de snowboardfranchise SSX en stiekem ook een beetje Mario Kart. Klinkt als een fantastische game op papier; een waar wij erg blij van kunnen worden. Het zijn namelijk twee franchises die wij hier op XGN een zeer warm hart toedragen. Maar werkt deze fijne formule in motorcross vorm ook in de praktijk?
Variatie van spijs doet eten
Motocross Madness kent vier gamemodi, waaronder de welbekende racemodus en 'Time Trial', waarin je tegen jouw eigen geest moet racen en records probeert te verbreken. Ook biedt de game de zogenaamde 'Exploration' modus, waarin Microsoft's racegame verandert in een heuse sandbox titel. Complete tracks worden met elkaar verbonden en kunstmatige barriéres verdwijnen als sneeuw voor de zon. Exploration is erg aangenaam om in alle rust je kunstjes te oefenen en ook muntjes te verzamelen en ervaringspunten binnen te slepen. Ten slotte kun je later in het spel een modus vrijspelen waarin je jouw nieuwste trucs moet toepassen. Lekker gevarieerd.
Gekke stunts en speelstijlen worden beloond
Maar wacht even... muntjes en ervaringspunten? Ja, je leest het goed. Om het ware arcadegevoel nog eens extra te versterken, kun je op bepaalde zijtakken in een level muntjes verzamelen en boosts meepakken die je snelheid tijdelijk flink verhogen. Leuk detail is dat nagenoeg ieder circuit talloze alternatieve routes kent, waardoor een race altijd fris zal aanvoelen. Tenslotte zijn er in een game maar weinig zaken leuker dan het ontrafelen van nieuwe geheimen die je voorheen over het hoofd zag!
Ook kun je ervaringspunten verdienen door in de lucht gekke stunts uit te halen op je bromfiets. Hoe langer je met de stunt bezig bent, hoe meer ervaringspunten je binnensleept en ook nog eens werkt aan je boostmeter. Gamers hebben over het algemeen een zwak voor het verdienen van punten voor behaalde prestaties. Helemaal als je ermee in levels omhoog zult gaan en met het verdiende geld op de baan ook nog eens nieuwe spullen kunt kopen. In dat opzicht biedt Motocross Madness je absoluut waar voor je geld.
Die spullen betreffen overigens een hoop waardevolle nieuwe voorwerpen die cruciaal zijn voor je carrière als toekomstig motorcross held. Denk aan nieuwe onderdelen voor jouw motor, waarmee je sneller kunt rijden, sneller kunt optrekken of het soepeler maken van de besturing. Besluit je om door te sparen tot miljonair, dan zul je zien hoe makkelijk je voorbij wordt gescheurd door de competitie, waarna je geen enkele prijs meer in de wacht zult slepen. Neerwaartse spiralen, daar wordt niemand blij van.
Toegankelijke racer
De gameplay is van opzet gelukkig simpel gebleven. Toegankelijk. Motocross Madness speelt als een normale racer en met een druk op de knop kun je door bochten driften of de snelheid opkrikken met een goed getimede boost. Niks geen overbodige knoppencombinaties waar je in het heetst van het moment gek van wordt. Soms zul je echter wel moeten kiezen of je voor een korte trick gaat of juist een lange. Moeilijke afwegingen als je in de lucht aan het zweven bent. Is jouw digitale alter-ego nog bezig met zijn 360-flip en de grond wil een rendezvous met hem, dan zal hij keihard van zijn motor vallen – soms wel een paar honderd meter ver. Hilarische praktijken!
Is een val eigenlijk cruciaal voor het verloop van de race? Gelukkig niet. Waar sommige racegames zich schuldig maken aan oneerlijke respawns, is de balans tussen vallen en opstaan verrassend goed in evenwicht. Als je je na een val weer goed genoeg voelt, dan zul je vervolgens weer heel dicht bij de plek des onheils worden neergezet. De kans is dus aanwezig dat je nog steeds eerste zult staan na een flinke klap. Maak er echter geen gewoonte van.
Valsspelerij is hier niet aan de orde
De intelligentie van de tegenstanders is trouwens absoluut niet verkeerd te noemen. Niks geen oneerlijke snelheden waar je mee te maken krijgt, of zelfs rubber banding, waar talloze games uit het genre zich schuldig aan maken. Als je een slechte race speelt, dan kun je dat gelukkig goedmaken door een andere route te pakken en een paar mooie sprongen te maken. En als je eens flink hard domineert, dan voel je dat je het hebt verdiend.
Oren en ogen worden niet genoeg beloond
Motocross Madness laat helaas op momenten de bal vallen op het audiovisuele jasje. Natuurlijk is de game gericht op een arcadebeleving, maar dat doet het sowieso al in de gameplay. Sommige textures zijn zo simpel en lelijk dat het pijn doet – precies zoals we gewend waren in de arcadehallen vroeger. Maar laat het geen excuus zijn, ook niet als remake zijnde. Helaas wordt de audio ook nergens echt memorabel. De tunes zijn soms catchy en brengen je in de stemming om lekker te gaan scheuren, maar laten geen verpletterende indruk achter. Een gemiste kans, als je het ons vraagt.
Een waardige concurrent voor retailgames
Maar Motocross Madness scoort op de gameplay en daarmee scoort het verdomd hoog. De game lijkt weliswaar erg sterk op een simpel ogende game, maar is verrassend diepgaand qua content. Met meerdere spelmodi, talloze paden om te volgen op een circuit en een zeer uitgebreid beloningssysteem, is er genoeg variatie om je voor vele uren zoet te houden. Ook al is Motocross Madness een arcadetitel voor acht euro, is deze game zonder twijfel goed genoeg om een waardige concurrent te zijn van volledige retail racegames die je voor zestig euro in de winkel koopt.