Mortal Kombat Review

woensdag, 16 mei 2012 om 20:00
Als je het woord X-ray hoort, denk je meteen aan Mortal Kombat. Het was dé nieuwe toevoeging aan het laatste Mortal Kombat deel dat alweer iets meer dan een jaar geleden verscheen. Na het brute geweld op de consoles is het tijd om met Mortal Kombat aan de slag te gaan op de PS Vita. Zullen bloedspetters Sony's nieuwste console vervuilen of wordt het juist een game om met trots overal mee naar toe te nemen?
Het is bijna twintig jaar geleden dat Mortal Kombat in zwart-wit op een Gameboy te spelen was. Toen was dat helemaal te gek, iets mooiers was er niet. Als iemand destijds had geweten dat Mortal Kombat op de PS Vita er zo uit zou kunnen zien zoals het nu doet, dan waren heel wat kindertjes gestorven van de slappe lach. Gelukkig maar dat dat scenario niet is uitgekomen, maar man: Mortal Kombat op de PS Vita is fijn!
Alles uit de consoleversie is aanwezig
Allereerst bevat het spel alle features die er vorig jaar ook waren in de consoleversie. En dat zijn er nogal wat. Zo is er een heerlijke verhaallijn om te doorlopen, kan er online gebeukt worden en valt er offline ook zeer veel te beleven. Gewoon ouderwets Mortal Kombat beleven door via 'ladders' vijanden te verslaan, het kan. Waarbij alles gaat om het vrijspelen van punten, zodat er in de Krypt weer van alles moois vrijgespeeld kan worden.
Maar het zou te simpel zijn om enkel een consoleversie te porten en het daarbij te laten. Mortal Kombat op de PS Vita voorziet daarom in wat extra opties. Allereerst zijn de vier downloadbare karakters meteen speelbaar. Zo kun je bijvoorbeeld meteen met Freddy Krueger aan de slag. En ook is het heel fijn om meteen met de Blades of Chaos van Kratos, de protagonist uit God of War, vijanden geweld aan te doen. Hij was natuurlijk al speelbaar in de PlayStation 3 versie, maar nu dus ook op de PS Vita.
Extra modus op de PS Vita
Verder is er een exta modus aanwezig, de Bonus Challenge Tower. Dit is ouderwets een toren beklimmen zoals we gewend zijn van de Mortal Kombat serie, alleen wordt er nu gebruik gemaakt van de mogelijkheden van de PS Vita. Hierbij zul je regelmatig het touchscreen moeten gebruiken. Zo zul je herhaaldelijk raketten uit moeten schakelen die de vijand schiet door simpel op het touchscreen te drukken. Wat heel gaaf is, is dat er één opdracht is waarbij je continu bloedspetters van het scherm moet afvegen. Dit is de tiende missie. Als je niet snel genoeg het bloed wegveegt, zul je verliezen. Niet elke missie maakt gebruik van het touchscreen, maar het meeste dus wel.
Het is goed om te zien dat er niet zomaar een game is geport, maar dat er rekening is gehouden met de mogelijkheden van de PS Vita. Ook zien alle opdrachten er bruut uit. Maar helaas werkt het niet altijd even lekker. Zo speelt één opdracht met Rayden niet fijn. Je moet iemand verslaan, maar ondertussen snel op je eigen hoofd steeds klikken omdat deze anders explodeert. Leuk bedacht, maar het speelt alles behalve soepel.
Hier had dus meer ingezeten. Het voelt aan als Uncharted: Golden Abyss. Zo van: het is Uncharted, maar we moeten er wel iets extra's ingooien wat alleen maar de Vita kan doen. Dus boem, we gooien er wat in zodat mensen het touchscreen kunnen gebruiken. Ondertussen denken gamers: gaaaaap, had dit nou echt op zo'n manier erin gemoeten? Het doet alleen maar afbreuk aan de game(reeks) die van oorsprong zo goed is Maar gelukkig is het dus puur een extra modus, dus echt afbreuk doet het niet.
Bij de fight modus kun je trouwens nieuwe vormen doen van 'Test your...' namelijk balance en slice, twee opties die ook in de nieuwe toren zitten verwerkt. Leuk bedacht, hoewel gejat beter klinkt. Test your slice heeft namelijk veel weg van Fruit Ninja. Iedereen die bijvoorbeeld de Kinect-versie heeft gespeeld weet dat je met je benen en armen moet bewegen om zoveel mogelijk stukken fruit doormidden te hakken. Test your slice lijkt hierop, al zijn de stukken fruit dan vervangen voor ledematen. Het is leuk, maar heel origineel is het dus niet. Ook test your balance weet geen verpletterende indruk achter te laten, daar je niet meer doet dan balanceren, een van de eerste opdrachten die je met Nathan Drake in Uncharted op de Vita ook moest doen.
Iets voor jou?
Maar voor de rest is Mortal Kombat op de Vita hetzelfde als de consoleversies wat inhoudt: een super goede vechtgame die ontzettend veel opties heeft. Als je een vechtgame zoekt die je mogelijkheden biedt, is Mortal Kombat jouw game. Andere vechtgames hebben namelijk beduidend minder opties. En sowieso is er natuurlijk nog niet veel voor handen als je specifiek iets voor de Vita zoekt.
Het enige wat je je moet afvragen is of Mortal Kombat echt geschikt voor jou is. Je moet namelijk rekening houden met een zeer gewelddadige game waarin je veel, heel veel bloed, zult zien en waarin niets te gek is. Met de toevoeging van de X-ray optie wordt het pijn doen en het breken van iemands botten nog bruter in beeld gebracht dan ooit tevoren in de serie. Voor fans is het om te smullen, als je een kleine maagwand hebt, is het wellicht niet zo geschikt. Doe jij geen stap terug hiervoor, dan wil je natuurlijk ook die ene toffe genadeklap uitdelen, de zogeheten fatality. Het is dat wat zo typerend is aan Mortal Kombat en ook in de Vita-versie zijn er weer heel wat fatalities om uit je mouw te schudden.
Toppertje
Al met al is Mortal Kombat op de Vita een steengoede game geworden, maar dat kan ook niet anders met een port van de consoleversies van een jaar geleden. Voor 45 euro koop je de beste vechtgame die er is op de Vita waarbij je uren, maar dan ook uren speelplezier krijgt. Het is bovendien een van de beste Mortal Kombat games in de reeks misschien wel de beste. Ben je nou niet bekend met de serie maar heb je geen zwakke maag, ook dan kun je gerust deze game aanschaffen. Een zeer handige tutorial leert je al snel de fijne kneepjes van het vechten. Hoewel de Vita functies gebruikt worden, moet helaas wel geconstateerd worden dat er meer in had gezeten. Mortal Kombat kan nu eindelijk meegenomen worden in de trein, maar iets baanbrekends voegt de game niet toe als het gaat om de mogelijkheden van de Vita. Maar ach, dat zien we dan maar even door de vingers.