Wie had dat zien aankomen? Een Virtual Reality adaptatie van Noctis’ favoriete bezigheid: vissen. In Final Fantasy kon je een grote hoeveelheid aan tijd met aan de wateren doorbrengen en op het dooie gemak een stel van die glibberige wezens vangen. Voor eventjes is dit wel een interessante aangelegenheid, maar dat er ook op zichzelf staande game van uit zou komen is toch wel verrassend.

Terugkeer naar Eos

Monster of the Deep neemt je wederom mee op reis naar Eos, het befaamde universum waar deeltje 15 zich afspeelt. Gelijk vanaf het begin af aan kweekt de game al een band met je doordat je zelf een personage in elkaar kan knutselen. Jouw visser moet er natuurlijk wel goed uitzien, aangezien deze terugkeert in een aantal korte cutscenes. Gelukkig reikt Monster of the Deep hiervoor de tools aan om je personage te personaliseren.

Dat gezegd hebbende, valt gedurende de game gelijk op dat het character kiezen een stuk dieper is dan het verhaal. Dit is niet bepaald verkeerd, want een volgeladen storyline zal de visgame waarschijnlijk alleen maar in de weg zitten. Wat je wel kan verwachten is een ongeveer 3 à 4 uur durend fanservice verhaaltje over het uitschakelen van demonische vissen, terwijl je optrekt met bekende figuren als Noctis en Cindy. Vermakelijk voor de fan die door de graphics en technische problemen heen weet te kijken.

Monster of the Deep Final Fantasy XV Review Noctis

Niet altijd moeders mooiste

Monster of the Deep valt als VR-game qua graphics onder de categorie “te ambitieus”. Er is duidelijk te zien dat de ontwikkelaars hun best hebben gedaan om een complete Final Fantasy XV ervaring neer te zetten. Zo is het spel een feest van herkenning door de bekende gebieden, monsters en items die je rustig kan bewonderen. Ware het niet dat je van een afstand erg veel moeite moet doen om vormen te onderscheiden.

Zelfs voor een VR-game ziet het er deels gedateerd uit terwijl het zo ongelofelijk mooi had kunnen zijn. Objecten die dichtbij zijn, vallen nog wel enigszins in de smaak, maar als je iets verder kijkt verliest Monster of the Deep zijn charmes. Tevens zijn de randen van het gezichtsveld omcirkeld door een blurry-effect, waardoor een groot deel in het niet valt. Dat doet pijn, want het had ongetwijfeld een veel mooiere ervaring kunnen zijn om deze gebieden te herleven.

Monster of the Deep Final Fantasy XV Review vis

PS4-controller als vijand

Eenzelfde principe wordt gehanteerd bij de besturing, waarbij de uitwerking, met uitzondering van het normale rondlopen, beter had gekund. Zo beweeg je door een punt vast te stellen, waarna je er met een druk op de knop heen transporteert. Draaien van je gezichtsveld zonder je nek 180 graden te draaien, gebeurd door middel van de rechter thumbstick. Afgezien van het steeds opnieuw kalibreren van je VR-positie werkt het, maar wanneer je je hengel uitgooit wordt de besturing nogal een zooitje.

De motion awareness van de PS4 controller (of Move-controllers) waarmee je Monster of the Deep speelt, is verre van accuraat. Dat wordt pijnlijk duidelijk gemaakt wanneer je de lijn uit moet gooien om wat visjes te vangen. Zo moet je tijdens de normale speelmodus de X-knop ingedrukt houden en tegelijkertijd een zwiep beweging maken met de controller om de dobber voorbij te zien vliegen. Alleen lijkt de lijn een geheel eigen leven te leiden wat betreft afstand en richting.

Een merendeel van de speeltijd ben je bezig met het steeds opnieuw uitgooien van de lijn aangezien het aas niet op de beoogde locatie terecht is gekomen. Vervolgens als er een vis hapt, moet je als een gek de linker thumbstick blijven draaien terwijl je de controller mee beweegt met de zwemrichting van het beest zodat de lijn niet knapt. Dit is een leuke uitdaging opzich, maar na de zoveelste vis binnengehaald te hebben heeft je duim wel even rust nodig.

Na de zenuwslopende gevechten tegen vissen en voornamelijk de besturing, ligt het volgende obstakel alweer klaar. Zo moet je het watermonster nog in het netje takelen dat net zo'n technisch inaccurate rommel is als het uitwerpen van de lijn. Na een tijdje wen je er wel aan dat de in-game ledematen op de minst natuurlijke posities geplaatst worden. Gelukkig wordt de volhouder van al deze minpunten getrakteerd op een vermakelijke en verslavende game.

Monster of the Deep Final Fantasy XV Review vissen

Diepe wateren

Hoe je het ook wendt of keert, Monster of the Deep is een singleplayer VR-game die opvalt. Er kunnen een kleine honderd Final Fantasy vissoorten gevangen worden in een aantal verschillende speelmodi. Verreweg de leukste blijft toch wel het volgen van de verhaallijn, waarmee je zo goed als elke missie een bossfight voor de kiezen krijgt. Tijdens spectaculaire finales van deze opdrachten mag je met een kruisboog schieten om de gigantische zeemonsters achter het net te doen vissen.

Naast een verhaalmodus beschikt het spel over een toernooi-speltype waarin je in een bepaalde tijd een hoog gewicht aan vis moet binnenhalen. Aan de andere kant krijg je ook de mogelijkheid voorgeschoteld om vrij te vissen en van de rust te genieten. Als laatste modus krijg je een grote hoeveelheid hunts voor de kiezen om naar hartenlust op demonische vissen te jagen. Elk van de zes verschillende vislocaties kent hierbij zijn eigen flora, fauna en verzamelbare objecten waarmee je je blokhut versierd.

Het houten hutje fungeert als hub voor alle missies, spelmodi, een aantal interacties en het aanschaffen van gear. Elke situatie vereist een andere uitrusting en lokaas, dat vanuit de hub met de Final Fantasy valuta Gil aangeschaft wordt. Monster of the Deep bevat een uitgebreide collectie aan hengels, aas, lijnen, haspels en zelfs cosmetische aanpassingen voor je personage. Waarschijnlijk raad je het al, maar Gil wordt verzameld door je uit te leven met het vissen zelf!

Monster of the Deep Final Fantasy XV Review spot

Een aparte spin-off

Monster of the Deep is een vreemde eend in de bijt. Er is een redelijk wat mis met de uitvoering, maar het bevat voor Final Fantasy XV fans genoeg leuke elementen om toch maar eens toe te happen. De visfanaat zal hier met gemak een uurtje of tien insteken, wat het prijskaartje van 30 euro goed weet te praten. Er kan namelijk niet ontkend worden dat Monster of the Deep uniek is.

De game brengt vooral veel gemengde gevoelens met een neiging naar het positieve. De besturing is niet bepaald perfect en de graphics van de achtergrond laat ook te wensen over, maar daarentegen is er geen VR-visgame die het beter doet. Ook bevat de game een redelijke hoeveelheid content en vooral vermakelijke herkenning. Monster of the Deep is in ieder geval de geschikte oplossing als je wilt vissen vanuit je kamer.