Mini Ninjas Review
In Mini Ninjas pakken kleine helden het groots aan. Met grappige personages en kleurrijke omgevingen probeert IO Interactive te bewijzen dat een Ninja-game geen bloed hoeft te bevatten om leuk te zijn. Eerder was er al de recensie van de Wii versie, en nu worden de PS3 en 360 versies onder de loep genomen.
Als de bosdiertjes in samoerais veranderen
Wanneer de gemene samoerai krijgsheer alle schattige bosdiertjes heeft veranderd in slechte samoerais, is het aan de ninjas om deze kwade meester te stoppen. Elke ninja wordt erop uitgestuurd om het kwaad een halt toe te roepen, maar geen enkele kleine vechtersbaas keert terug. Dan is het aan jou, Hiro, om je vrienden op te sporen en het land te redden van de samoerai krijgsheer.
IO Interactive heeft hier misschien niet voor het ingewikkeldste plot gekozen, maar er zijn wel meerdere dingen in deze game redelijk simpel, zoals je verderop ook zult lezen. Misschien is het daarom handig om te vermelden dat deze titel ook wat meer op de jongere gamers is gericht.
Typisch Oosters sfeertje
Als je met Hiro begint aan je zoektocht naar je vrienden valt je meteen één ding op. Mini Ninjas ziet er niet uit als andere games. Mini Ninjas is namelijk in zijn geheel in een Oosters jasje gestopt. Hierdoor lijkt de game soms wat cartoonachtig, maar het past echt perfect bij de rest van de sfeer van het spel. Op het land zijn kleine houten huisjes te bezichtigen met typische Oosterse daken. Daarnaast vindt je koikarpers in vrijwel elke rivier en wordt je huidige level in Japanse cijfers aangegeven. Soms is het mede hierdoor net alsof je naar een bewegend schilderij zit te kijken.
Geen bloed, wel zweet, maar gelukkig geen tranen
De besturing uit Mini Ninjas is erg simpel. Je valt aan met twee knoppen, daarnaast kan je je tegenstander voor een paar seconden verlammen, en natuurlijk kunnen de speciale moves niet ontbreken. Als je verder komt in het verhaal leer je ook met magie om te gaan. De spreuken, die je leert door middel van oude boekrollen te lezen, worden steeds krachtiger en ook steeds belangrijker.
Om gebruik te kunnen maken van magie heb je Ki nodig. De hoeveelheid Ki waarover Hiro kan beschikken neemt per level dat je personage groeit, toe. Als je weinig Ki over hebt kan je van planten die je hebt verzameld nieuwe drankjes en brouwsels maken waarvan bijvoorbeeld je Ki of je gezondheid weer bijgevuld wordt. Ook kunnen drankjes helpen tegen vermoeidheid zodat je kleine held langer door kan rennen zonder te zweten, zo kan je redelijk snel door het spel heenrennen.
In Mini Ninjas kan je bezig zijn met kleine zijmissies, maar toch bestaat het grootste deel van het verhaal uit vechten. Vechten in Mini Ninjas werkt heel simpel door de makkelijke besturing, en voor de kindvriendelijkheid van het spel zal er geen bloed vloeien. Daarentegen verdwijnt je vijand na de genadeslag in een rookwolk waarna de samoerai weer in een vriendelijk bosdiertje zal veranderen.
Samen maar toch alleen
Hiro staat er nooit alleen voor. Al snel in het spel zul je vriend Futo terugvinden, die nogal lomp maar sterk is, en dus extra schade kan doen met zijn speciale aanval. Hiro moet het zelf vooral van snelheid en magie hebben. Ook kunnen de bosdiertjes je helpen. Hiro heeft namelijk de vaardigheid om door middel van magie de controle over een dier over te nemen. De dieren hebben ook weer elk hun specialiteiten. Later in het verhaal zul je ook andere vrienden terugvinden, en vervolgens kun je ook als hen spelen.
Toch heeft IO Interactive echt wat laten liggen door geen co-op modus aan het spel toe te voegen. Hoewel je gerust van personage kan veranderen, moet je het toch in je eentje tegen de vijand opnemen. De vraag is alleen met wie je dat het beste kunt doen. Mini Ninjas is een titel die erg goed geschikt zou zijn voor het spelen van de verhaallijn met meerdere mensen tegelijk. Helaas is dit dus niet mogelijk.
Moeilijkheidsgraad soms ver te zoeken
Wat steeds terugkeert in Mini Ninjas is het gemak waarmee je deze titel zelfs op de moeilijkste moeilijkheidsgraad nog uit kunt spelen. Toch wil je niet doodgaan in Mini Ninjas, dit omdat het spel alleen aan het begin van een nieuw level opslaat. Er zitten weliswaar checkpoints in het spel, maar deze zijn niet altijd even makkelijk te vinden, en dus kan het voor komen dat je een groot deel van een leven opnieuw zal moeten doorlopen.
Ook de baasgevechten die je een aantal keren in Mini Ninjas tegen zult komen, zijn toch te standaard. Het basisprincipe is dat je uitkijkt voor de aanvallen voor de baas. Vervolgens wacht je tot hij moe wordt of vast komt te zitten, en vervolgens sla je heb zo vaak mogelijk voordat de baas weer heerstelt. Dit hebben we al in honderden andere games gezien, en we willen wel weer eens iets anders. Toch is deze simpelheid een goed punt als je kijkt naar de doelgroep van Mini Ninjas, maar evengoed zal een iets oudere games ook plezier met de game hebben dankzij de vele humor. Voor hen ontbreekt nu een beetje de uitdaging.
Een grapje zit in een klein hoekje
Over humor gesproken, als je een keertje plezier wilt hebben in een game waarbij je lekker kunt rondrennen zonder na te denken, is Mini Ninjas echt iets om uit te proberen. Zo heeft elk personage een grote hoed die zowel als modeobject, bescherming tegen pijlen, en ondersteboven ook als boot kan dienen. Ook zeer grappig is een eindbaas die je een stinkende verrassing zal geven. De baas genaamd Windy Pants zal je namelijk proberen uit te schakelen door, je raadt het al, jou een poepje te laten ruiken, letterlijk. Qua humor zit het dus wel goed in Mini Ninjas.
Artistiek origineel, maar niet perfect
Eerder in deze recensie ging het al over de sfeer in deze titel. Op de muziek van Mini Ninjas hebben we niks aan te merken, maar de voice acting is dan wel weer iets minder. De game ziet er erg origineel en artistiek uit, maar de graphics hadden echter wel wat beter gemogen. Als je namelijk goed om je heen kijkt merk je dat de ontwikkelaar hier en daar nog wat steekjes laten vallen. Zo zijn de textures op de gebouwen beneden niveau, en is het erg jammer om te zien dat sommige dingen in de natuur geen diepte hebben. Hiermee doelen we vooral op het gras en de blaadjes aan de bomen, maar ook het touw op een brug en zelfs het gezicht van Hiro kent geen diepte, en dat is zonde.
{mig:5Lsh59w4EQ9t}
Ninja-games kunnen voortaan ook zonder bloed
Mini Ninjas is een redelijk verrassende game. Het spel is meer op jongere gamers gericht, maar ook oudere gamers kunnen plezier hebben met de kleine helden. De sfeer in deze game heeft erg goed uitgepakt en voegt echt iets toe. Grafisch gezien kan Mini Ninjas misschien niet mee met de toppers die dit najaar uitkomen, maar toch is het een vermakelijke en sfeervolle game voor jong en oud. Wat vast staat is dat een goede ninja-game dus niet per se bloed hoeft te bevatten om leuk te zijn.