Marvel: Ultimate Alliance Review

zaterdag, 31 maart 2007 om 19:43
Raven Software en Activision brengen weer een nieuwe Marvel role-playing game naar de consoles. De twee X-Men Legends delen waren een groot succes op de vorige generatie spelcomputers en dat succes willen ze natuurlijk doorzetten op de nieuwe generatie.
Deze keer wordt alles echter wel wat grootser aangepakt, want in plaats van de volledige aandacht te richten op de X-Men wordt nu het hele Marvel universum erbij betrokken. De game belooft de grootste verzameling superhelden ooit en dat is in ieder geval gelukt.
SHIELD versus Masters of Evil
Het spel begint wanneer er een grootschaalse aanval plaatsvind op een groot luchtvoertuig van SHIELD (Strategic Hazard Intervention, Espionage and Logisitcs Directorate). Omdat ze het niet alleen redden worden de grootste superhelden van aarde opgeroepen. Captain America, Spider-Man, Thor en Wolverine reageren als eerste, en over deze vier helden krijg je in het begin dan ook de controle.
Al snel blijkt dat er meer aan de hand is dan alleen deze aanval. Doctor Doom heeft een genootschap van slechterikken opgericht, de Masters of Evil genaamd. Ze willen de krachten van de god Odin overnemen, zodat Doctor Doom de machtigste persoon in het universum zal worden. Aan jou om hen te stoppen.
Verschillende helden, verschillende krachten
In Marvel: Ultimate Alliance zijn in totaal 25 speelbare superhelden. De complete lijst bestaat uit Black Panther, Blade, Captain America, Colossus, Daredevil, Deadpool, Dr. Strange, Luke Cage, Elektra, Ghost Rider, Human Torch, Iceman, Invisible Woman, Iron Man, Moon Knight, Ms. Marvel, Mr. Fantastic, Nick Fury, Silver Surfer, Spider-Man, Spider-Woman, Storm, The Thing, Thor en Wolverine. Enkele van deze zal je gedurende de game vrijspelen. Om alles nog wat uitgebreider te maken heeft elke held ook nog eens vier verschillende outfits. Deze kan je stuk voor stuk upgraden. Zo kan je met het moderne pak van Wolverine zijn verdediging verbeteren, en met zijn klassieke weer andere delen. Zo kan je je favoriete helden uitkiezen en ze helemaal naar jouw smaak upgraden. Het gaat allemaal best wel diep, dus de RPG fans zullen hiervan smullen.
Marvel Ultimate Alliance Screenshot 14852 Marvel Ultimate Alliance Screenshot 11445 Marvel Ultimate Alliance Screenshot 10739
De helden hebben allemaal twee verschillende standaard aanvalsknoppen, de A en B. Hiermee kan je snelle en wat langzamere, maar krachtigere, aanvallen uitvoeren. Combinaties hiertussen zijn natuurlijk het beste, en de game bevat dan ook een flink aantal combo's om uit te voeren. Ook is het mogelijk om een wapen te gebruiken. Denk hierbij aan een zwaard of stok. Deze kom je in de verschillende levels tegen en kan je met de X knop makkelijk oppakken. Ook kan je ze afpakken van de vele vijanden die je tegenkomt. Met een wapen in je hand kan je natuurlijk flinke klappen uitdelen, maar slechts voor even, want na een bepaald aantal aanvallen zal je wapen niet meer te gebruiken zijn.
Naast deze standaard aanvallen die voor iedereen gelden zijn er ook nog aanvallen die specifiek voor de verschillende helden zijn. Deze kan je heel simpel gebruiken door de rechter trigger in te drukken en dan één van de face buttons te gebruiken. Vervolgens zal de held zijn speciale aanvallen gebruiken. Denk hierbij aan een flinke aanval met de klauwen van Wolverine, ee klap met de hamer van Thor, The Thing die op een groep vijanden springt of Spider-Man die een klodder web op de tegenstander afvuurt. Deze aanvallen zijn sterker dan de normale aanvallen, maar gebruiken wel energie, en daarvan hebben de helden niet onneindig veel. Het vult wel weer snel aan, dus helemaal zonder kom je nooit te zitten tijdens een missie.
Ook leuk is het gebruiken van de omgevingen. Je kan heel veel van de omgevingen slopen, van muren tot bedden, van deuren tot computers. Het meeste kan gewoon kapot. Het zou zonde zijn om dit gewoon allemaal stuk te slaan, dus laat je je held de spullen oppakken en naar de vijand gooien. Dit gooien kan je trouwens ook met de tegenstander zelf doen. Sta je naast een afgrond, dan duw je hem zo over de rand en ben je snel van hem af.
Met de gevechten zit het dus wel goed bij Marvel: Ultimate Alliance. Met de vele verschillende aanvallen zal je wel een tijdje zoet wezen, en als je er genoeg van hebt kies je een andere held uit en kijk je eens hoe die zijn klappen uit kan delen. Mensen die X-Men Legends hebben gespeeld zullen al vertrouwd zijn met het hele systeem, maar zullen het er ook mee eens zijn dat het allemaal een flinke stap vooruit is in vergelijking met de vorige games.
Tijdens het verhaal zal je een flink aantal lokaties bezoeken, varierend van Atlantis tot Mephisto's Realm (een soort van hel-wereld), van een ruimteschip tot Valhalla, noem maar op. De lokaties zijn totaal verschillend van elkaar, en dat is natuurlijk wel zo leuk.
Marvel Ultimate Alliance Screenshot 14857 Marvel Ultimate Alliance Screenshot 14853 Marvel Ultimate Alliance Screenshot 14850
Ga het gevecht online aan
Een feature die al heel populair was in de X-Men Legends game is nu ook weer terug: de mogelijkheid om op elk moment een vriend een controler in de hand te drukken en dan het gevecht samen aangaan. Deze keer kan dat ook via het Playstation Network. Naast de standaard co-op mode is er ook een zogenaamde Arcade mode. Hierin kan je slechts één held tegelijk besturen en zal je zoveel mogelijk, en zo agressief mogelijk, vijanden moeten verslaan. Aan het einde van de missie komt er een scoreboord te staan waarin je je statistieken kan terugzien. Het brengt een competieve sfeer naar de game, want nu moet je echt bewijzen dat je je held helemaal onder controle hebt.
Het grafische gedeelte en geluid
Zoals je kon lezen is de gameplay kant van de game goed uitgewerkt in Marvel: Ultimate Alliance. Helaas krijg je tijdens het spelen de indruk dat de game de kracht van de Playstation 3 niet helemaal benut. De game ziet er niet slecht uit, maar soms kon het wel even iets beter. Er wordt veel gebruik gemaakt van effecten als bumb-mapping en verschillende lichteffecten, en dit geeft de game een aparte grafische stijl.
Ook met het geluid zit het wel goed in Ultimate Alliance. Er zullen flink wat acteurs ingehuurd zijn om alle stemmen op te nemen, maar dit was het dan zeker waard. Ze klinken namelijk stuk voor stuk prima. De rest van het geluid is ook geod uitgewerkt, met flinke explosies, veel klap- en schopgeluiden en een redelijke soundtrack.
De RPG liefhebber zal geen genoeg kunnen krijgen van Marvel: Ultimate Alliance. Ik moet je waarschuwen, want als dit je eerste game is van dit soort zal je in het begin even moeten wennen. Ben je eenmaal bezig, dan zal je ook door willen gaan en blijf je verschillende combo's uitproberen en sla je veel van de omgevingen helemaals stuk. Zoek je dus een RPG die zeker 20 uur meegaat, dan zit je met deze game goed.