Mario Tennis Aces Review - Gaat deze game K.O of voor goud?

vrijdag, 22 juni 2018 om 12:13
Pak dat racket op en smash jezelf een weg naar de top. Deze Mario Tennis Aces review beschrijft waarom deze game een titel is waar je uren van kunt genieten. Zelfs de minst sportieve persoon op aarde kan genieten van deze Mario sportgame!
Met Mario Tennis Aces gaan we met Mario en zijn vrienden terug naar de tennisbaan. Terwijl we zelf achterover hangen op de bank, laten we onze loodgieter de longen uit zijn lijf rennen.
Mario Tennis Aces Review

Enorme game changer

Al sinds de Mario Tennis Aces preview is duidelijk dat er een grote diversiteit is in de schoten die je in dit spel kunt gebruiken. Je hebt erg veel controle over waar je de tennisbal heen knalt door de bal bijvoorbeeld met een boog te schieten, diep te spelen of net achter het net te mikken.
De grootste gameverandering ten opzichte van de eerder Mario tennisgames is de introductie van de Zone Shot en Zone Speed. Zo kun jij energie gebruiken om met precisie de bal in de verste hoeken van het veld te meppen. De tegenstander zal in dat geval ook energie moeten gebruiken om via Zone Speed in slow motion naar die hoek te sprinten en om met veel moeite alsnog die ene bal te terug te kunnen kaatsen.
Het counteren van een Zone Shot is lastig, want als je dit te vroeg of laat doet, breekt je tennisracket en verlies je per direct de match.âââ Dat wil je niet!
Mario Tennis Aces Review

Word een echte pro

Voor de toffe Story Mode moet je in ieder geval een geoefend speler zijn. Voor het eerst sinds Mario Tennis Power Tour komt deze Mario Sports game met een Story Mode. Terwijl jij verschillende levels afgaat in een verhaal worden de levels steeds pittiger. Zo moet jij op verschillende momenten vijanden verslaan die je maar blijven belagen met krachtige Zone Shots die met gemak je tennisracket breken als jij ze niet goed genoeg weet te counteren.
Het zal regelmatig voorkomen dat je tennisracket dan ook breekt, omdat de bazen gewoonweg alles inzetten om jou lastig te vallen. Gelukkig biedt het spel je de optie om hier toch iets tegen te doen: extra levels voltooien die je nog sterkere tennisrackets kunnen geven.
Het is zeker de moeite waard om deze levels te doen, want zonder deze reserve tennisrackets is het lastig om de bazen te verslaan. Rond de derde baas kun je zelfs zwaar gefrustreerd raken, omdat je soms zes keer op rij slachtoffer wordt van zo'n krachtig schot dat op je afgevuurd wordt. Het leven van Mario gaat niet altijd over rozen...
Mario Tennis Aces Review

Van pittig naar te makkelijk

Een kleine domper is dat na al die pittige levels plots twee hele makkelijke bazen volgen. Terwijl het meer dan tien keer duurde voordat de derde baas verslagen werd, waren de bazen die daarna volgden allemaal binnen één potje van het tennisveld gespeeld. Hierdoor voelt het alsof de moeilijkheidsgraad van de Story Mode onvoldoende is gebalanceerd. Dit doet een beetje afbreuk aan de ervaring van het verhaal.
Toch moet worden opgemerkt dat er de nodige variatie in de stages te vinden is die je tijdens de Story Mode voorbij ziet komen. In veel van die gevallen keren de banen zich tegen je: Piranha Plants proberen je bal in te slikken en vervolgens terug te spuwen, een mast in het midden staat zo in de weg dat je er regelmatig tegenaan slaat of er lopen allemaal vijanden op de baan die zich plots met de match bemoeien en zo dus de bal terug jouw richting inslaan. Het is nooit saai!
Mario Tennis Aces Review

Verveling? Wat is dat?

Naast de hoeveelheid levels die de Story Mode te bieden heeft, kun je daarbuiten ook nog voldoende spelen. Zo kun je nog drie verschillende toernooien voltooien die oplopen in moeilijkheid. Ook kun je vrienden en familie uitnodigen om Single Player te spelen, iets wat voor een toffe ervaring zorgt. De game staat pas echt in zijn kracht als je merkt dat zelfs niet-gamers bloedje fanatiek kunnen worden door plots aan de slag te gaan met een tennisracket.
Aan content is er sowieso genoeg, want wanneer het spel opstart heb je al direct de beschikking over interessante personages. Naast de standaard Mario, Luigi Peach, Bowser, Yoshi en andere karakters, zien we ook plots een heleboel andere te gekke personages naar deze Switch game komen. Het is gaaf om te zien hoe gekke personages als Chain Chomp plots een tennisracket in de bek neemt en totaal onverwacht op de tennisbaan terechtkomt. Een compleet onverwachte zet waarbij Nintendo ons laat lachen door het beest over de baan te laten stuiteren.
Mario Tennis Aces Review

Waar is mijn reward?

Wel is het jammer dat niet alle personages al vanaf het eerste moment verkrijgbaar zijn. Dit betekent dat je het hele spel lang eigenlijk alleen maar tennisbanen vrijspeelt. Hierdoor voelt het alsof je eigenlijk niet echt wordt beloond voor de prestaties die je binnen het spel behaalt. Dit merk je al helemaal bij de toernooien die je niet belonen als je ze uitspeelt.
Op het moment kun je aan de slag met 16 personages. Na release worden verschillende personages vrijgespeeld doordat nieuwe personages als gratis Mario Tennis Aces DLC naar de game komen. Om de personages Blooper en Koopa Troopa vroegtijdig te verkrijgen, kun je straks in juli en augustus deelnemen aan een online toernooi. Uiteindelijk komen beide personages ook nog na het toernooi de tennisbaan onveilig maken.
Ook Diddy Kong, Birdo en Koopa Paratroopa zijn aangekondigd op een soortgelijke manier te verschijnen, om zo het roster aan karakters na release nog completer te maken.
Mario Tennis Aces Review

Veel manieren om te besturen

Al deze toffe personages komen samen in één vs één of twee tegen twee in co-op. Je kunt allemaal één Joy Con pakken en daardoor voor chaotisch maar tof samenspel gaan, maar iedereen kan ook op bijvoorbeeld een Pro Controller spelen. Het spel is zowel docked als op de televisie erg tof en nodigt uit om het spel tot maximaal vier spelers fanatiek te spelen.
Uiteindelijk is er ook nog de Swing Mode, een modus waarbij de Joy Cons werken zoals je de Wii-controllers in Wii Sports gebruikte. Toch spelen we liever Wii Sports dan deze variant erbij te pakken. Terwijl je als een malle om je heen slaat om die bal naar de overkant te krijgen, moet je de circle pad gebruiken om flexibeler over het veld te strompelen. De verschillende positioneringen van de circle pad op beide Joy Coins voelen erg onwennig aan.
En mocht je geen vrienden over de vloer krijgen om mee te spelen, er is een oplossing! De game krijgt ook online ondersteuning, wat laat zien dat Nintendo steeds meer met haar tijd meegaat. Vooralsnog kan de game zelfs nog gratis online worden gespeeld. Later lanceert Nintendo wel haar Nintendo Online Service, waardoor voor alle Nintendo games online gamen wel betaald wordt.
Op het moment van schrijven werkt het online gedeelte nog niet, waardoor we geen uitleg kunnen geven over hoe soepel de dienst wel of niet werkt, maar ten tijde van de demo werkte dit soepel. Zodra je een speler online zoekt, dan speel je alleen of met zijn tweeën op één console online.
Mario Tennis Aces Review

Tennisfestijn voor jong en oud!

Maar ondanks de onwennige Swing Mode kun je uren aan plezier beleven in de rest van het spel. Negeer die modus en vertoef uren met toffe personages, een Story Mode en ook gave chaotische multiplayer actie. Haal je vrienden en familie erbij om eens flink die bal over het veld te meppen, want je hoeft geen harcore gamer te zijn om van deze game te genieten.
Mario Tennis Aces is één van de beste Mario sportgames ooit en laat zien dat het tof is om alleen te gamen, maar al helemaal om samen een balletje te slaan. En dan is de vraag: wie beschikt over de meeste skills of vuilste trucjes? Want dit is vooral een game waarbij je het tennistracket met een dikke knipoog in de hand neemt!