De
Switch 2 lanceert met
Mario Kart World als grootste nieuwe game. Een logische keuze als je kijkt naar de populariteit van de franchise, maar is de kwaliteit van de nieuwe game er ook naar? Je leest het in onze review in progress.
Het geduld van Mario Kart-fans is de laatste jaren flink op de proef gesteld. Mario Kart 8 heeft de nodige
nieuwe circuits gekregen en kon daardoor een aardig tijdje mee. Maar een volledig nieuwe game hebben we al meer dan 10 jaar niet gezien. Mario Kart World brengt daar eindelijk verandering in en komt met heel wat meer dan alleen nieuwe circuits.
Want zoals de naam al suggereert, speelt de game zich dit keer af in een samenhangende wereld. Dat heeft invloed op veel aspecten van de game en zorgt voor meerdere nieuwe modi. Er is dus een hoop om onder de loep te nemen.
Een nieuwe techniek
Hoewel het niet het allereerste is dat opviel aan Mario Kart World (dat was toch echt die wereld), is een nieuwe techniek misschien wel de belangrijkste verandering aan hoe de game werkt. Die techniek heet de Charge Jump.
Fans van de reeks zullen bekend zijn met driften, waarbij je door een sprongetje te maken terwijl je een bocht in stuurt, je snelheid kan behouden en een boost op kan laden. De Charge Jump begin je ook door te springen, maar dan zonder te sturen. Door rechtdoor te rijden terwijl je de springknop ingedrukt houdt, laad je een grotere sprong op, en wanneer je wielen daarna weer contact maken het het asfalt krijg je een snelheidsboost.
Maar dat is verre van de belangrijkste functie van de Charge Jump. Je kunt hem namelijk ook gebruiken om over obstakels heen te springen, of om te landen op rails en muren. Als je daar eenmaal op rijd kun je verder springen (zonder op te laden) naar bijvoorbeeld een volgende muur. Waar je op die manier terecht kan komen, zal je af en toe verbazen.
Talloze routes
Zo kun je door te springen allerlei alternatieve routes vinden. Een shortcut hier en daar of een vertakking in het circuit was al iets dat je vaak zag in Mario Kart, maar of je er gebruik van kon maken hing vaak af van geluk: je moest bijvoorbeeld maar net een paddenstoel hebben om een stukje off-road te gaan. In World kun je door te springen zelf je alternatieve routes zoeken die niet altijd voelen als onderdeel van de baan.
Zo kun je een stukje over de daken rijden van een stad, of proberen langere tijd op muurtjes te blijven rijden. Het is niet altijd daadwerkelijk korter, maar het kan zomaar dat je er een voordeel uit haalt. Als je weet los te breken van de vaste route kan het bijvoorbeeld zomaar zijn dat je even wat minder last hebt van andere racers.
Het is wel een techniek die je onder de knie moet krijgen. Daarmee doelen we er niet alleen op dat sommige plekken waar je met de Charge Jump kan komen dus niet helemaal voordelig zijn. Het is ons ook geregeld gebeurd dat we een Charge Jump wilden opladen, maar toch een beetje stuurden en in een drift terechtkwamen. Ook moet je als je op een muur of rail afstevent wel op tijd beginnen met opladen, anders knal je tegen een obstakel aan en kost het je juist tijd.
Zo kennen we Grand Prix niet
Een grote reden dat de charge jump je zoveel onverwachte routes kan laten zien, is dat de circuits niet meer in het luchtledige bestaan. Ze liggen in een wereld en dus is er veel ruimte op en naast de baan waar je ook kan rijden. Sterker nog, de ruimte tussen de banen is onderdeel gemaakt van Grand Prix.
De eerste race van een cup rijd je nog steeds gewoon drie rondjes op een circuit, maar in elke volgend race, is de route naar het volgende circuit onderdeel van de race. Op dat volgende circuit rijd je vervolgens vaak maar één rondje. Dat is misschien een kleine teleurstelling voor wie graag overal meerdere rondes reed, maar zorgt wel voor de nodige variatie in waar je bent en wat er van je gevraagd wordt.
Overigens kun je elk circuit gewoon drie keer rondrijden in de VS race modus, als je dat wil. Ook kun je in die modus circuits met elkaar verbinden op manieren die je niet ziet in Grand Prix. Met andere woorden, het aantal gedaantes dat een reeks races kan aannemen, is ongekend groot.
Nagelbijten in Knockout Tour
De verbonden wereld speelt ook een hoofdrol in een geheel nieuwe modus: Knockout Tour. In deze modus rijd je van de ene wereld naar de andere, in zes segmenten (waarbij er ook zes circuits voorbijkomen). Na elk segment vallen de vier laagst geplaatste racers af, terwijl de rest ononderbroken doorgaat. Je kunt het dus zien als een soort Battle Royale.
Het is deze modus die tot dusver consistent de meeste indruk maakt. Dat is voornamelijk omdat hij nagelbijtend spannend is. Je denkt misschien dat je goed bent in Mario Kart, maar de ervaring met de modus tot nu toe, is dat dat geen moer uitmaakt voor wanneer je eruit ligt. Je kunt de ene Knockout Tour winnen en bij de volgende op plek 24 stranden en niet eens het tweede segment halen.
Dat komt omdat de groep redelijk dicht bij elkaar blijft en de items je dus om de oren vliegen. Als je niet aan kop rijdt, is de kans op een items als de gouden paddestoel of een Bullet Bill bovendien vrij groot, waardoor je flink kansen hebt om in te halen, maar ook heel makkelijk ingehaald wordt. Telkens als het volgende checkpoint in zicht is, is het weer spannend of je mee blijft doen.
Het kan bijna niet anders dan dat deze modus flink aanslaat op feestjes en online-sessies. Het fanatisme dat Mario Kart sowieso al een beetje oproept is nog vele malen groter in Knockout Tour. Tot dusver is het mogelijk de beste toevoeging aan Mario Kart World.
Even rondrijden, maar waarvoor?
Ja inderdaad, dat betekent dat de wereld waarin je vrij rond kan rijden niet de beste toevoeging is, in ieder geval voor zover we nu kunnen zien. Daarmee bedoelen we absoluut niet dat het niet leuk is. Het kan zelfs nuttig zijn.
Freeroam is namelijk dé manier om zonder druk je Charge Jump te oefenen. Zoek de plek op waar je hem had willen gebruiken in een race en je kunt op je gemak kijken hoe je hem moet benaderen om er met de Charge Jump een boost of een shortcut uit te slepen. Ook zijn er korte missies om je stuurmanskunsten bij te schaven en kun je door op je gemak rond te rijden misschien een nieuwe shortcut spotten.
Het is alleen de vraag hoe lang het vermakelijk blijft om de wereld te verkennen. Uiteindelijk zijn de missies en andere collectibles op en op dit moment weten we niet of er überhaupt een degelijke beloning is om ze te vinden (een individuele missie geeft je enkel een sticker voor op je kart). We zien het gebeuren dat de aandacht zich toch snel naar terug naar het racen verplaatst.
Mario Kart World Review in Progress - Je wereld op zijn kop?
We hebben nog lang niet alles gezien van Mario Kart World, maar we hebben er al wel aardig wat plezier aan gehad. Maar we moeten wel zeggen dat dat plezier op de lange termijn misschien niet echt van de ‘World’ komt.
Ja, die wereld is een belangrijk onderdeel geworden van de races, maar de wereld op zich is minder overtuigend. Je hebt er in eerste instantie wat aan om hem te verkennen, maar hoe lang dat zo blijft moeten we nog zien. Maar goed, we hebben Mario Kart World nog maar net, dus wie weet staat hier heel wat anders over de game tegen de tijd dat we klaar zijn om hem een score te geven.