De
Switch 2 lanceert met
Mario Kart World als grootste nieuwe game. Een logische keuze als je kijkt naar de populariteit van de franchise, maar is de kwaliteit van de nieuwe game er ook naar? Je leest het in onze review.
Het geduld van Mario Kart-fans is de laatste jaren flink op de proef gesteld. Mario Kart 8 heeft de nodige
nieuwe circuits gekregen en kon daardoor een aardig tijdje mee. Maar een volledig nieuwe game hebben we al meer dan 10 jaar niet gezien. Mario Kart World brengt daar eindelijk verandering in en komt met heel wat meer dan alleen nieuwe circuits.
Want zoals de naam al suggereert, speelt de game zich dit keer af in een samenhangende wereld. Dat heeft invloed op veel aspecten van de game en zorgt voor meerdere nieuwe modi. Er is dus een hoop om onder de loep te nemen.
Een nieuwe techniek
Hoewel het niet het allereerste is dat opviel aan Mario Kart World (dat was toch echt die wereld), is een nieuwe techniek misschien wel de belangrijkste verandering aan hoe de game werkt. Die techniek heet de Charge Jump.
Fans van de reeks zullen bekend zijn met driften, waarbij je door een sprongetje te maken terwijl je een bocht in stuurt, je snelheid kan behouden en een boost op kan laden. De Charge Jump begin je ook door te springen, maar dan zonder te sturen. Door rechtdoor te rijden terwijl je de springknop ingedrukt houdt, laad je een grotere sprong op, en wanneer je wielen daarna weer contact maken het het asfalt krijg je een snelheidsboost.
Maar dat is verre van de belangrijkste functie van de Charge Jump. Je kunt hem namelijk ook gebruiken om over obstakels heen te springen, of om te landen op rails en muren. Als je daar eenmaal op rijd kun je verder springen (zonder op te laden) naar bijvoorbeeld een volgende muur. De plekken waar je op die manier terecht kan komen, zullen je af en toe verbazen.
Talloze routes
Zo kun je door te springen allerlei alternatieve routes vinden. Een shortcut hier en daar of een vertakking in het circuit was al iets dat je vaak zag in Mario Kart, maar of je er gebruik van kon maken hing vaak af van geluk: je moest bijvoorbeeld maar net een paddenstoel hebben om een stukje off-road te gaan. In World kun je door te springen zelf je alternatieve routes zoeken die niet altijd voelen als onderdeel van de baan.
Zo kun je een stukje over de daken rijden van een stad, of proberen langere tijd op muurtjes te blijven rijden. Het is niet altijd daadwerkelijk korter, maar het kan zomaar dat je er een voordeel uit haalt. Als je weet los te breken van de vaste route kan het bijvoorbeeld zomaar zijn dat je even wat minder last hebt van andere racers.
Het is wel een techniek die je onder de knie moet krijgen. Daarmee doelen we er niet alleen op dat sommige plekken waar je met de Charge Jump kan komen dus niet helemaal voordelig zijn. Het is ons ook geregeld gebeurd dat we een Charge Jump wilden opladen, maar toch een beetje stuurden en in een drift terechtkwamen. Ook moet je als je op een muur of rail afstevent wel op tijd beginnen met opladen, anders knal je tegen een obstakel aan en kost het je juist tijd.
Zo kennen we Grand Prix niet
Een grote reden dat de charge jump je zoveel onverwachte routes kan laten zien, is dat de circuits niet meer in het luchtledige bestaan. Ze liggen in een wereld en dus is er veel ruimte op en naast de baan waar je ook kan rijden. Sterker nog, de ruimte tussen de banen is onderdeel gemaakt van Grand Prix.
De eerste race van een cup rijd je nog steeds gewoon drie rondjes op een circuit, maar in elke volgende race, is de route naar het volgende circuit onderdeel van de race. Op dat volgende circuit rijd je vervolgens vaak maar één rondje.
Dat is misschien een kleine teleurstelling voor wie graag overal meerdere rondes reed. We vinden zelf ook dat een nieuw circuit meer indruk maakt als je meteen drie rondes mag rijden. Maar de nieuwe aanpak zorgt wel voor de nodige variatie in waar je bent en wat er van je gevraagd wordt.
Overigens kun je elk circuit gewoon drie keer rondrijden in de VS Race modus, als je dat wil. Ook kun je in die modus circuits met elkaar verbinden op manieren die je niet ziet in Grand Prix. Met andere woorden, het aantal verschillende races dat je ziet op basis van maar één circuit is ongekend groot.
Nagelbijten in Knockout Tour
De verbonden wereld speelt ook een hoofdrol in een geheel nieuwe modus: Knockout Tour. In deze modus rijd je van de ene kant van wereld naar de andere, in zes segmenten (waarbij er ook zes circuits voorbijkomen). Na elk segment vallen de vier laagst geplaatste racers af, terwijl de rest ononderbroken doorgaat. Je kunt het dus zien als een soort Battle Royale.
Het is deze modus die bij ons de meeste indruk maakt. Dat is voornamelijk omdat hij nagelbijtend spannend is. Je denkt misschien dat je goed bent in Mario Kart, maar de ervaring met de modus tot nu toe, is dat dat geen moer uitmaakt voor wanneer je eruit ligt (als je online of met moeilijke CPU tegenstanders racet). Je kunt de ene Knockout Tour winnen en bij de volgende op plek 24 stranden en niet eens het tweede segment halen.
Dat komt omdat de groep redelijk dicht bij elkaar blijft en de items je dus om de oren vliegen. Als je niet aan kop rijdt, is de kans op een item als de gouden paddenstoel of een Bullet Bill bovendien vrij groot, waardoor je flink kansen hebt om in te halen, maar ook heel makkelijk ingehaald wordt. Telkens als het volgende checkpoint in zicht is, is het weer spannend of je mee blijft doen.
Het kan bijna niet anders dan dat deze modus flink aanslaat op feestjes en online-sessies. Het fanatisme dat Mario Kart sowieso al een beetje oproept is nog vele malen groter in Knockout Tour. Tot dusver is het mogelijk de beste toevoeging aan Mario Kart World.
Even rondrijden, maar waarvoor?
Ja inderdaad, dat betekent dat de wereld waarin je vrij rond kan rijden niet de beste toevoeging is, of liever gezegd, dat dat een grote kwestie van smaak is. Wat freeroam je te bieden heeft, houd je of tijden bezig met Mario Kart World, of maakt het een modus waar je weinig uit haalt.
Eén van de meest prominente dingen die je kan doen in freeroam, is missies volbrengen. Verspreid over de hele wereld vind je P-schakelaars die een parcours uitstippelen voor een missie. In die missies moet je bijvoorbeeld goed kunnen sturen om obstakels te vermijden, of bedreven zijn met de Charge Jump om op een onverwachte plek te kunnen rijden. De missies lopen in moeilijkheid erg uiteen: de ene is enorm makkelijk, een volgende enigszins lastig of zelfs bijzonder pittig.
Daarnaast zijn er collectibles in de vorm van ?-vlakken die verborgen zijn op elk circuit en Peach Medallions die op lastig bereikbare plekken in de wereld liggen. Deze kun je zien als je reden om een circuit echt van binnen en van buiten uit te pluizen. Reden genoeg dus om te freeroamen, zou je denken. Je kunt je technieken oefenen en de banen leren kennen en het lijkt erop dat je van elke collectible een klein handjevol nodig hebt om een game-modus vrij te spelen.
Ja, dat klopt, maar verder is er nauwelijks een beloning voor het vinden van een collectible of het volbrengen van een missie: je krijgt steeds enkel een sticker. Zelfs als je alle ?-vlakken op een circuit vindt, gebeurt er niets. Het feit dat je je even vermaakt hebt en nu misschien wat beter bent in de game moet je in feite zien als een beloning op zich en dat zal niet voor iedereen werken.
Chillen in Mario Kart
En toch kunnen we genieten van freeroam. Misschien dat we er uiteindelijk klaar mee zijn, als we alleen nog heel lastige missies over hebben waar we weinig plezier uit halen, bijvoorbeeld. Maar op dit moment heeft het vrije rondrijden iets te bieden dat vrij bijzonder is voor Mario Kart: een modus die een relaxende werking heeft.
Als je een tijdje hebt zitten racen, kan het namelijk zijn dat je wel even genoeg hebt van alle spanning en sensatie voor één avond, maar nog best even wil blijven gamen. In elke andere Mario Kart heb je daar eigenlijk geen optie voor: alles draait om winnen of de beste tijd. Maar door rond te rijden in Mario Kart World kun je gewoon even zonder enige druk rondscheuren en genieten van de omgeving.
En laten we de soundtrack niet vergeten. Mario Kart heeft altijd sterke muziek, maar de hoeveelheid geweldige arrangementen van klassieke en vaak nostalgische Mario-muziek in Mario Kart World is werkelijk enorm. Zelfs als we niet zoveel doen of bereiken in freeroam is het gewoon heerlijk om rond te rijden en naar die jukebox te luisteren.
Mario Kart World Review - Je wereld op zijn kop?
Alles bij elkaar is Mario Kart World een gedurfd nieuw deel in de reeks. Het is lang geleden dat we een Mario Kart zagen die zoveel nieuws toevoegde als deze game. Bovendien pakt het grotendeels goed uit. De Charge Jump voegt een nieuwe dimensie toe aan het racen waardoor je allerlei strategieën toe kan passen die eerder onmogelijk waren.
Over de wereld van de game zullen de meningen verdeeld zijn. We kunnen er goed in komen als je de nieuwe opzet van Grand Prix bijvoorbeeld wat minder vindt en ook freeroam is erg een kwestie van smaak.
Maar uiteindelijk is Mario Kart World een sterke toevoeging aan Mario Kart en een goed begin voor de Switch 2. Het is een game waarvan we verwachten dat we hem nog vaak opstarten voor een snelle race of een potje Knockout Tour, toch een beetje de ster van de show.
8,8