Mafia II Review

Review
dinsdag, 31 augustus 2010 om 19:00
xgn google image
Wanneer pleeg je de ultieme misdaad? Het is soms een kwestie van geduld hebben en goed plannen. Minstens zoveel geduld moesten we hebben voordat Mafia II uitkwam, maar in hoeverre worden we beloond met deze game?
Het is alweer acht jaar geleden dat we voor het laatst illegale praktijken mochten beleven in de wereld van de game Mafia. Maar of je nu van Italiaanse afkomst bent of niet, gelukkig kun je sinds afgelopen vrijdag weer lugubere zaakjes doen in Mafia II. Je naam is Vito, je locatie Empire Bay en je missie: opklimmen in de maffia.
Weg met de GTA-vergelijking
Mensen die een soort van GTA verwachten mogen nu direct afhaken met lezen, want Mafia II is geen GTA, heeft nooit gepretendeerd dat te zullen zijn en zal het ook niet worden. Mafia II is een verhaal dat op zichzelf staat en het is het opklimmende levensverhaal van Vito dat centraal staat in het spel. En het is dit verhaal, dat zich afspeelt in de jaren 1945-1955, dat jou gefocust houdt om je doelen te bereiken en wat jou verslaafd maakt om te spelen tot je laatste kogel is gevuurd. Cuz alle those motherfuckers just have to die!
Mafia II Screenshot 150977 Mafia II Screenshot 149461 Mafia II Screenshot 149463
Opwerken in de maffia
Mafia II is qua verhaal iets minder interessant dan zijn voorganger, toch houdt het je 15 hoofdstukken lang geboeid alsof je een film van Scorcsese aan het kijken bent. Het opklimmen in de maffia doe je door allerlei klusjes uit te voeren. Je begint als loopjongen, maar later mag jij zelf een lijk dumpen en vieze zaakjes regelen. In de praktijk komt dit erop neer dat je veel van punt A naar B rijdt, daar een gesprek voert, waarna er actie volgt. Die actie gaat overigens niet altijd gepaard met schietpartijen, want hoewel je regelmatig je wapens ter hand moet nemen, bestaat het grootste deel van het spel eerder uit rondrijden in je auto van locatie A naar B.
Voor wie is Mafia II bedoeld?
Dus gamers die denken veel lood te kunnen lossen, zitten met Mafia II er niet warm bij. Die mensen kunnen beter voor een pure shooter gaan. Mafia II is voor de mensen met geduld, diegenen die zien wat voor details er in het spel verwerkt zijn. Want enkel autorijden klinkt misschien saai, dat is het helemaal niet. Allereerst kent Mafia II een grafische update en Empire Bay oogt geweldig, dus je hoeft je niet te schamen om daar in rond te rijden. Ten tweede zul je onderweg goed op moeten letten, want overal rijdt politie rond en je zult merken hoe meer criminele acties op jouw kerfstok staan, hoe meer blauwpetten er rondrijden. Rechts onderin je scherm heb je een plattegrond waarop alles luid en duidelijk staat aangegeven: jij, waar je naartoe moet, winkels, garages, kroegjes en zodra er een politie voorbij rijdt, zie je een blauw rechthoekje.
Mafia II Screenshot 149459 Mafia II Screenshot 149457 Mafia II Screenshot 149455
De politie houdt je in de gaten
Mafia II is net echt, voor de neus van de politie moet je geen gekke dingen doen, want dat ziet ze niet voor de vingers! Als je niet netjes op de weg rijdt, maar tegen een andere auto aanrijdt, zal de politie de achtervolging inzetten. Overal in de stad zijn stoplichten, je kunt maar beter stoppen als er politie in de buurt is, want zodra je doorrijdt, komt ze achter je aan. Verder kun je overal waar je wilt auto's stelen (de hele game door rijd je in zoveel verschillende auto's als je wilt), het enige wat je moet doen, is zorgen dat je ongezien blijft. Dus ook hier geldt: zodra de politie je ziet, ben je het haasje.
Het is de diversiteit die de game siert, want zo zijn er meerdere opties om de politie te ontlopen, tenzij je de agenten gewoon wilt omkopen. Als je een auto gestolen hebt, kun je er vandoor gaan op zoek naar een garage en het nummerbord vervangen, of de kleur van de auto laten overspuiten. Ook als jij zelf gezocht wordt, kun je snel van kleren veranderen zodat niemand je meer herkent. Maar natuurlijk kun je ook voor de hardere aanpak gaan en de politie overhoop knallen, hoewel dit in de praktijk soms lastig kan zijn, zeker als er meerdere achter je aanzitten. En zoals net gezegd: je kunt ook met een beetje geld rondstrooien om het pensioen van de agenten wat aan te vullen. Daarna lopen ze weg alsof er niets is gebeurd.
Geld verdienen, uitgeven en corrupte politie
De hele maffiawereld draait natuurlijk om illegale praktijken, want dat is de manier om veel geld te verdienen in een korte tijd. En hoe verder je in de game komt, hoe meer geld je tot je beschikking hebt. De politie is dus ook gewoon corrupt en dat maakt het tof. Daarbij zit Mafia II vol met details.
Zo is het mogelijk om vlak voor het stoplicht je voorganger aan te rijden waardoor hij met zijn auto tegen de auto ervoor knalt. Je raadt het al, deze voorste auto is een politiewagen. In plaats van dat jij gearresteerd wordt, wil de politie diegene oppakken tegen wie jij aanreed, want dat is opeens verdachte nummero uno. Wat zie je vervolgens gebeuren? Dat die bestuurder de politie óók omkoopt! Het zijn die dingetjes die een grijns op je gezicht zullen toveren.
Mafia II Screenshot 149477 Mafia II Screenshot 149465 Mafia II Screenshot 146141
Teleurstellende gevechten
Behalve het rijden zijn de schietpartijen ook tof, omdat Mafia II nu gebruik maakt van een goed coversysteem. Met wapens die je onbeperkt mee kunt dragen, zul je heel wat plezier halen uit de shoot-outs. De AI van de vijand is niet de beste die je zult tegenkomen in een game, maar de game scoort alsnog een prima voldoende op dat vlak. Verder kent Mafia II ook hand-to-hand gevechten die helaas wel wat teleurstellen. Het is wel zo dat naarmate je verder komt, de gevechten moeilijker worden doordat de AI van je tegenstander omhoog gaat. Maar het is dan gewoon een kwestie van iets vaker de ontwijkknop indrukken en rammen maar.
Mafia II stelt teleur omdat je alleen maar een zachte en harde klap kunt uitdelen en daar houdt het dan ook wel weer mee op. We willen niet teveel spoilen, maar halverwege de game zul je één hoofdstuk hebben waarin je veel van die combat-gevechten tegenkomt, maar moeilijk wordt het dus nooit. Dat neemt niet weg dat het hoofdstuk zelf wel gevarieerd is, de verhaallijn ondersteunt en daarom gewoon tof is om te ervaren.
Oog voor detail
Zoals ik net al aangaf zit Mafia II vol details. Details die het echt maken, die het afmaken, waardoor je denkt: Wow, ik ben die crimineel! Zo zijn de auto's waarin je rondrijdt voorzien van een realistisch schademodel. Het is niet handig om onderweg tegen allerlei dingen aan te knallen, want je zult de macht over het stuur al snel verliezen. Als je auto tijdens een achtervolging van ellende uit elkaar valt, moet je natuurlijk te voet verder. De politie blijft op je schieten terwijl je al rennend op de vlucht staat. En dan zul je merken dat jij niet de enige bent die zich uit de voeten maakt, want ook de mensen op straat zullen dekking zoeken om de kogels te ontwijken.
Net zoals in deel één is ook nu je auto weer voorzien van een limietmeter, wat inhoudt dat als je sneller gaat de politie achter je aan zal gaan. Wat misschien niet helemaal past in de jaren '40 en '50 is het navigatiesysteem dat je hebt. Maar dat neemt niet weg dat deze heel erg handig is en altijd van pas komt. Op de kaart wordt de route aangegeven naar je doel; rijd je per ongeluk de verkeerde straat in, dan zal het systeem dit corrigeren. En wat kan er natuurlijk niet in je auto ontbreken? Juist, een radio. Deze is voorzien van allerlei zenders, die je tijdens het rijden kunt verwisselen. De authentieke muziek uit die tijd maakt het epische gevoel gewoon af. Je ademt werkelijk de sfeer van toen in!
Mafia II Screenshot 134017 Mafia II Screenshot 134013 Mafia II Screenshot 134011
Lineair verhaal met een open wereld matcht niet
Hoewel Mafia II vol details zit die absoluut niet onopgemerkt zijn gebleven, beweren we niet dat de game volmaakt is. Dat is die namelijk niet. De wereld waarin je speelt is een open wereld en 1,5 keer zo groot als deel één. Hoe krom is het dan dat je een lineair verhaal volgt?
Zijmissies zijn er namelijk niet. Je hebt een doel waar je heen moet en ondertussen kun je wel ergens anders heenrijden, maar de mogelijkheden zijn zeer beperkt. Het enige andere wat je zult aantreffen zijn kroegjes om te eten of te drinken, een kledingzaak, of garages om je auto's te fixen of te tunen. Dit doe je een paar keer, maar daarna wil je andere coole dingen doen. Helaas, je komt van een koude kermis terug want meer is er niet. Empire Bay mag dan wel een grote, levende stad zijn, heel veel is er niet te doen.
Andere gebreken
Verder zijn bepaalde elementen te herhalend. Als je eenmaal je doel hebt bereikt aan het einde van een hoofdstuk zal er vaak staan dat je weer naar huis moet keren. Daar moet je slapen en dat is dan het einde van het hoofdstuk. Het terugrijden naar je thuislocatie is altijd een uiterst onzinvolle autorit. Immers zit je al genoeg in die auto en rijd je de hele game al door van punt A naar B. Het is jammer en voegt dus niets toe.
Ook in huis blijft diepgang uit. In je woning kun je niet veel doen, je trekt eens een kledingkast open, pakt een brood (wat altijd ham met kaas is) of drinkt wat uit de koelkast, en daarmee is de kous af. Alle functies zoals lichtjes aan- en uitdoen en de kranen open- en dichtdraaien zijn aanwezig, maar je schiet er niets mee op, want je kunt er niets mee. En ook voor de rest van de open wereld: onderweg een ander huisje in, of iemand aanspreken, het is er allemaal niet bij. Er is maar één doel en dat is vooruit, waarbij iets meer checkpoints gewenst waren geweest.
Mafia II Screenshot 133660 Mafia II Screenshot 126550 Mafia II Screenshot 116074
Relatief korte game
Na tien uur spelen zul je dan ook de aftiteling al zien, wat neerkomt op acht uur spelen, want zo'n twee uur is in de game besteed aan cutscenes. Hiermee is de game een stuk korter dan velen toch verwacht en gehoopt hadden. En het meest teleurstellende is dan dat je alles dan wel gezien hebt.
Een replaywaarde bij Mafia II blijft uit, er is namelijk geen multiplayer, je hebt enkel het verhaal om te volgen. Het is grappig dat het hele spel vol ligt met Playboys, dus die zou je nog eens allemaal bij elkaar kunnen zoeken, maar het wachten is echt op downloadbare content, want anders ligt het spel al snel stof te happen. En tot slot als kritiekpunt: zo vol als de game zit met details, ook daarin kan een game niet perfect zijn. Het is wel heel lelijk als je iemand op straat aanrijdt en ziet dat zo'n persoon dan niet overreden wordt maar raar onrealistisch blijft staan.
Filmisch gevoel is schot in de roos
Vooruit, dat schoonheidsfoutje zien we dan maar door de vingers. Mafia II is namelijk gewoon een krachtige game geworden met een goed verhaal dat als rode draad dient. Heb je geduld, verwacht je niet één en al actie en wil je een filmisch gevoel? Dan is Mafia II een schot in de roos. Met een goed coversysteem, verbeterde graphics en oog voor detail is Mafia II het wachten meer dan waard geweest. Toch is de keuze voor een open wereld waarin alles heel lineair is te vreemd voor woorden. En waar is de replaywaarde? Een echte crimineel wil aan het werk blijven, dus schiet op met de downloadbare content graag!
Cijfer: 8