Madden NFL 12 Review

woensdag, 14 september 2011 om 17:00
Electronic Arts bracht met de toen nieuwe GameFlow optie heel wat vernieuwing naar de Madden NFL franchise. Dit jaar probeert het bedrijf vooral kleinere aanpassingen te maken en fouten weg te werken. Een verstandige zet of is er gewoon niet genoeg vernieuwing?
De lockout zorgde tot voor kort voor heel wat problemen in de NFL. Vanwege deze meningsverschillen bij het opstellen van nieuwe contracten tussen spelers en de liga, was het nieuwe seizoen er bijna niet geweest. Gelukkig is het nieuwe NFL-seizoen inmiddels begonnen en ligt ook Madden NFL 12 alweer in de rekken. Dit jaar probeert de ontwikkelaar ervoor te zorgen dat spelers zich gedragen zoals ze dat in het echt doen, en zijn er heel wat aanpassingen aangebracht aan de Franchise modus. Zijn al deze vernieuwingen voldoende om van ook deze Madden NFL game weer een topper te maken?
Sterke blocks
Madden NFL 11 kende enkele geweldige vernieuwingen en de meeste van deze aanpassingen zijn nog steeds aanwezig. Zo is de GameFlow optie, die de gameplay vlotter laat verlopen, weer present en kunnen running backs ook niet meer met een eenvoudige knop voorbij verdedigende spelers lopen. Uiteraard koop je een game als deze voor de verbeteringen, en die merk je al van de eerste keer dat je met de bal loopt. In Madden NFL 11 gebeurde het vaak dat je blockers geen besef hadden wie ze moesten tegenhouden om de baan vrij te maken. Hierdoor hielden ze vaak de foute speler tegen waardoor je toch nog hard tegen de grond werd gesmakt.
Nu kunnen je blockers veel beter inschatten waar je naartoe loopt en dus is het eenvoudiger, mits je goed weet hoe je als running back hoort te lopen, die extra paar yards te halen. En die kun je goed gebruiken want spelen tegen de AI is niet meer zo eenvoudig. Vroeger kon je keer op keer dezelfde pas geven naar je beste receiver om zo snel touchdowns te scoren. Hoewel er nog steeds enkele plays zijn waarop de AI geen antwoord heeft, zijn de meesten toch aangepast en moet je veel beter weten wat de AI precies van plan is.
Tackelen zoals Ed Reed
Dat plan is om je baldrager zo snel mogelijk tegen de vlakte te krijgen en liefst zo pijnlijk mogelijk. Dankzij de nieuwe animaties zien tackles en blocks er realistischer uit dan ooit. Er is ditmaal rekening gehouden met gewicht, snelheid en heel wat andere factoren om zo loeiharde tackles te creëren. Hierdoor zullen je spelers dus niet meer door een lichte aanraking op de grond knallen, wat in Madden NFL 11 nog vaak gebeurde. Net zoals in FIFA 12 heeft EA in Madden NFL 12 geprobeerd om de tackles veel realistischer te maken, met groot succes! Het voelt heerlijk om iemand een dreun te verkopen en het is knap om te zien hoe een heel team op de bal springt tijdens een fumble.
En wat dacht je ervan om iemand te tackelen zoals enkel Ed Reed dat kan? Electronic Arts heeft de beste speler van elk team onder de loep genomen en deze van speciale animaties voorzien zodat ze lopen zoals ze dat in het echt zouden doen. Zo zien we Clay Matthews achter de QB rennen zoals enkel hij dat kan. Andere spelers als Peyton Hillis, Reggie Bush en Tom Brady zijn ook erg levensecht weergegeven in de game, waardoor het voelt alsof je middenin het stadium zit.
Mentale strijd
Bovendien hebben al je spelers ook een mentale belevenis van de game en zullen ze beter of slechter presteren naarmate hun voorgaande acties. Als bijvoorbeeld een receiver als Reggie Wayne een hoop eenvoudige passes niet kan vangen, zal hij aan zichzelf beginnen te twijfelen en minder goed presteren. Op zulke momenten kun je dus beter even een andere speler op het veld zetten totdat Reggie zijn zelfvertrouwen weer heeft teruggevonden. Op deze manier moet je al je spelers extra goed in de gaten houden en goed opletten wie er beter en minder goed zal spelen. Het is mogelijk om iemand met een dipje weer beter te laten spelen, maar dan moet je echt al telkens met de perfecte strategie het veld betreden.
Verbeterde Franchise modus
Dit systeem is ook ingevoerd in de Franchise modus. Spelers die enkele weken erg goed presteren zullen zo bijvoorbeeld meer geld kunnen vragen voor hun volgende contract. Ook de draft kent knappe vernieuwingen. Zo kun je nu draft-posities ruilen doorheen de jaren en kun je jongere spelers scouten. Dit is namelijk de enige methode om daarna hun statistieken te bekijken tijdens de draft. Tijdens de pre-season zal de AI ook automatisch je minder talentvolle spelers op het veld zetten. Zo kun je hun vooruitgang beter volgen doorheen de weken. Als eigenaar van een team heb je dus weer mooie extra mogelijkheden en dat was broodnodig voor een Franchise modus die al enkele jaren vrijwel hetzelfde is gebleven.
Stemmen in je helm
De Franchise modus kent voldoende vernieuwing, maar bij de Superstar modus is dit helaas niet het geval. In deze modus speel je als één enkele speler op het veld en net zoals alle andere Madden games is het eigenlijk enkel leuk om als running back, quarterback en defensive end te spelend. Alle andere posities zijn erg lastig om te spelen en zijn veel moeilijker om te perfectioneren. Ditmaal heeft EA geprobeerd om je echt deel te laten zijn van het team door allerlei animaties in te voeren, denk hierbij aan een echte huddle waar je in kunt staan. Het is ook wel leuk dat je ditmaal je personage sterker kunt maken door echt hard te trainen tijdens bepaalde dagen.
De meest nutteloze vernieuwing is waarschijnlijk wanneer je de rol van quarterback vervult. Als je je headset opzet, krijg je de coach te horen. Net zoals de echte quarterbacks de tactieken via een oortje in hun helm te horen krijgen. Dit klinkt misschien als een leuk idee, maar je hoort te vaak dezelfde zinnetjes, wat dus eerder voor frustraties zorgt.
Communities
Wat vroeger tot frustraties leidde, was het aantal spelers dat online meteen ging voor een onside kick of iemand die dertig keer dezelfde play opnieuw gebruikte. Ook het aantal mensen dat je online potje gewoon verliet omdat ze aan het verliezen waren, lag erg hoog. Nu kun je zelf een 'community' starten, een groep waarin enkel mensen zitten die dit soort dingen niet doen. Erg handig en je kunt zonder zorgen een leuk potje spelen tegen mensen die je kunt vertrouwen.
De online modi zijn verder vrijwel hetzelfde gebleven, met als uitzondering Ultimate Team waarbij je nu kaarten kunt ruilen. Ook de verbindingsproblemen zijn nog steeds van de partij. Dit is echter niet geheel de fout van EA. Aangezien het vooral Amerikanen zijn die Madden NFL 12 spelen, is de verbinding met Europa gewoon niet optimaal. Verbindingsproblemen tussen deze twee continenten teisteren namelijk ongeveer alle online consolegames.
American Football is niet erg populair in Europa en dus zou je verwachten dat Electronic Arts eindelijk eens een uitgebreide tutorial in de game stopt. Helaas, ook dit jaar moeten gamers de gehele gameplay zelf bestuderen. Om het probleem dit jaar nog groter te maken; er is niet eens een boekje met uitleg terug te vinden in het doosje van Madden NFL 12.
3D-gras
Grafisch is deze Madden NFL game weer zeer indrukwekkend te noemen. De spelers zien er beter uit dan ooit en ze hebben nu ook oogbewegingen. Als je de herhaling van een mooie actie bekijkt, zie je de ogen van een wide receiver echt focussen op de bal. In het begin kan dit best eng zijn, maar al snel zul je beseffen hoe knap dit eigenlijk is. Daarnaast is EA erg trots op het feit dat het gras ditmaal echt 3D is en dus niet bestaat uit 2D-plaatjes die uit de grond komen.
Tijdens herhalingen zul je ook zien hoe grassprietjes en zand door de lucht vliegen wanneer je ten gronde gaat. Het is jammer dat de commentatoren dan ook vrijwel dezelfde dingen zeggen als vorig jaar. Graag hadden we wat meer nieuwe zinnetjes gehoord. Na een tijdje hebben we dan ook gewoon de commentaar genegeerd en de achtergrondmuziek luider gezet. En wat voor achtergrondmuziek! Ook deze Madden NFL bevat weer erg sfeervolle, oppompende muziek.
Traag aan de top
Madden NFL 12 verbetert op de punten waar het meer dan nodig was. De Franchise modus is wat uitgediept en online zul je minder last hebben van irritante spelers. Ook de verbetering van de AI was nodig en nu kun je zonder al te veel problemen op je blockers vertrouwen. Het commentaar is niet geweldig en dit is zonde aangezien dit voor een belangrijke meerwaarde moet zorgen. Er zijn verder wat vervelende fouten verdwenen, maar vaak gaat het hier maar om gedeeltelijke oplossingen en zijn er nog steeds zogenaamde ‘onverslaanbare plays’. Heeft Madden NFL 12 genoeg wijzigingen om American Football fans te overtuigen? Ja, maar net zoals een vriendelijke slager had EA ons een beetje meer mogen geven. Madden NFL 12 blijft wel de beste American Football game op de markt, ook al heeft het spel geen echt serieuze concurrenten.