Logan Review - Jackman speelt de rol van zijn leven!

donderdag, 23 februari 2017 om 16:35
De derde Wolverine film geeft de X-men saga een waardig einde. De film laat op een brutaal harde wijze zien hoe de Wolverine met zijn laatste dagen omgaat. Of de film nu echt waard is om te kijken lees het in deze Logan review.
Let op: er kunnen spoilers in deze Logan review staan.
Logan is de derde en laatste deel in de Wolverine series en het verhaal begint in 2029 net buiten El Paso, waar Logan zijn versleten limo uitstapt. Waarna hij meerdere Mexicanen confronteert die op het moment zijn wagen proberen te strippen. Deze wagen gebruikt Logan voor zijn inkomsten. Logan ziet er op z’n zachtst gezegd niet uit. Hij is dronken, zijn huid zit onder de littekens en zijn bakkebaarden zijn vergroeid tot een vies baardje.
Naast zijn gehavende uiterlijk wordt het ook schijnbaar duidelijk dat Logan langzamerhand zijn mutanten krachten aan het verliezen is. In vorige films kon de Wolverine er ongestoord op los hakken, op alles wat los en vast zit. Nu komen de klauwen van Logan er met moeite uit en, hij is niet meer zo kogelwerend als vroeger. Later op die avond moet Logan er echt moeite voor doen om de kogels uit zijn lichaam te krijgen.
Het gehavende uiterlijk van Logan.

De admantium verbeteringen

Wordt de Wolverine oud? Ja, dat zeker. Maar dat is het niet het enige, zijn lichaam begint zich tegen de admantium verbeteringen te keren. De verbeteringen zijn zijn lichaam langzaam aan het vergiftigen, dit proces kan geremd worden door een speciaal serum toe te dienen. Alleen dit serum kan dit proces niet volledig stoppen.
Als film laat ‘Logan’ op een snoeiharde wijze zien hoe een superheld met zijn laatste dagen omgaat waar hij zijn helende krachten en onoverwinnelijkheid verliest. Deze film van James Mangold is geen over-de-top actiefilm waar een superheld zijn laatste krachten om zijn aartsrivaal te verslaan. Het verhaal wordt langzaam opgebouwd net als bij een oude western film. Het verhaal van ‘Logan’ dient hier ook perfect voor. Ieder gevecht dat plaatsvindt in ‘Logan’ is perfect getimed, het kijkt daarom ook heel lekker weg.
is een drama film dat op zeer klassieke manier geschoten is. Nagenoeg is er geen CGI gebruikt en er komen geen vervelende ongeloofwaardige verhaal plots in de film voor. Door de juiste balans aan verhaalvertelling, hakwerk, camerawerk en regie geeft Logan een waardig einde aan de X-men saga die fans van Wolverine zeer op kunnen stellen.
Hij verliest langzaam zijn mutanten krachten. Zijn lichaam hersteld zich niet meer als vanouds

Logan als mentor

Het beste van de film ‘Logan’ is dat het een de weinige films is waarbij een moordenaar een mentor en een soort vader wordt voor een kindje zonder daarbij te stoppen met het hakken van mensen. Het kindje is het 11-jarig meisje Laura, een stille kracht die onder de hoede cq klauwen van Wolverine wordt genomen.
Logan is een van de laatst nog levende mutanten in de wereld. Mutanten komen alleen nog voor in stripboeken, waardoor de Logan de wil om te leven bijna verloren heeft. Hij verzorgt in zijn vrije tijd Charles Xavier, die inmiddels 90 is, in een uitgeroeste boerderij nabij de Amerikaanse grens in Mexico. Waar Xavier voor zijn bestwil is opgesloten omdat hij last heeft van epileptische aanvallen die in staat zijn om de mensen om hem heen te verlammen.
landscape 1476972414 wolverine logan first trailer xavier sad

Laura; een waar mysterie

Maar dan verschijnt het meisje Laura in het leven van Logan, die achtergelaten is door een Mexicaanse zuster. Laura is een geheimzinnig meisje die niet zo veel van haar leven loslaat alhoewel ze barst van het zelfvertrouwen. Dafne Keen in haar filmdebuut als Laura, is een debuut met weinig woorden en goede actie. Ze bezit over een soort 6de zintuig waardoor het lijkt waarbij ze altijd weet wat er gaat gebeuren voordat het eigenlijk plaatsvindt.
Logan gaat met Laura akkoord om haar naar Eden te rijden, een onderdak voor Mutanten in Noord Dakota. Tijdens de autorit ondekt Logan dat een Eden komt uit de X-men stripboeken, wat hij interpreteert als een niet bestaande locatie. Gedurende de film zijn Logan, Laura en Xavier op de vlucht van Dr. Zander Rice en zijn handlangers. Ondanks het simpele plot is de film toch echt spannend.
Laura is een zeer mysterieus meisje.

De drijvende kracht achter de Wolverine

Met dank aan het goede acteerwerk van Hugh Jackman blijft ‘Logan’ overeind staan. Jackman was nagenoeg 18 jaar verantwoordelijk voor de rol van Wolverine waarbij het duidelijk is dat hij de rol met plezier op zich genomen heeft. In zijn laatste film in de rol van Wolverine laat hij een robuuster en sterker beeld achter dan in het begin. Tegen het eind van ‘Logan’ krijgt hij zijn bakkebaarden terug en laat hij voor de laatste keer zien wat voor een geweldig acteur hij is in de rol van Logan. Het einde van de film zal je diep raken, alsof je zelf meevoelt in de sterkte en zwakte van het karakter van Jackman.
logan 3
Cijfer: 9.3