Little Inferno Review

vrijdag, 21 december 2012 om 17:00
De winter is weer in het land. Dat betekent spekgladde wegen, ijspegels aan je neus, je scheel betalen aan winterbanden en bovenal de open haard of kachel aansteken. Op de Wii U en PC kun je sinds kort ook een digitale open haard aansteken, in het aandoenlijke spelletje Little Inferno.
Want mensen, mensen. Wat is het koud. Op het XGN-kantoor is het bijna nodig om je muts op te houden, wanten aan te trekken en een dikke sjaal om te doen om het maar een beetje warm te krijgen. Warm krijgen we het niet alleen door dit te doen, maar ook door Little Inferno te spelen. De fik erin!
Het is koud buiten, ook in de wereld van Little Inferno
Little Inferno had geen betere tijd kunnen kiezen om zichzelf te presenteren. In ons koude kikkerlandje is het koud, maar ook in de wereld van dit spel vriest het flink. Jaar na jaar sneeuwt het er, zelfs zo lang dat niemand meer weet hoelang het eigenlijk al sneeuwt. Om jezelf warm en in leven te houden zit je voor je 'Little Inferno', jouw eigen open haard en primaire levensbron. Een mysterieus bedrijf installeert deze dingen bij iedereen thuis en overlaadt de bewoner met boekjes waar je dingen uit kunt bestellen. Tot zover niets nieuws onder de zon natuurlijk, ware het niet dat de bestellingen bij hetzelfde bedrijf uitkomen en het bedrijf zichzelf dus financiert. Want alles wat je via de post binnenkrijgt moet op het vuur!
Tv, 'knuffelkat' en de maan!
Little Inferno is dan ook echt een game voor de pyromanen onder ons. De catalogussen, waar er zeven van zijn, zitten stampvol spullen die je kunt bestellen. Je kunt het zo gek niet bedenken of het zit erin. De maan? Present! Een dinosaurus? Present! Een cello? Present! Door combinaties te maken met producten, speel je steeds meer catalogussen en producten vrij. Meer dan dat is Little Inferno eigenlijk niet, maar toch weet het spel je urenlang spullen te laten verbranden. Hoewel je het niet uren achter elkaar kan doen - dat is ook niet de opzet van het spel - zul je elke dag toch wel even wat spullen op de open haard willen gooien. Puur omdat het zo verslavend is. Wat wel jammer is, is dat Little Inferno na drie à vier uur zijn verhaal heeft verteld. Hoewel het dat op een leuke, unieke manier doet, is het een korte tijd.
Puzzelen en verbranden
Hoewel combinaties maken erg voor de hand liggend klinkt, is het niet zo simpel. In het 'combinatieboek' staan allerlei combinaties vermeld die je vrij moet spelen. Daarbij staat niet vermeld welke producten je tegelijkertijd moet verbranden. Om verder te komen zul je dus goed moeten nadenken wat je zult moeten verbranden voor een 'Generations COMBO' of de 'Bike Pirate COMBO'. De spullen die je verbrandt laten overigens geld en postzegels 'vallen'. Wat je met het geld kunt doen, spreekt voor zich. De postzegels zul je nodig hebben om producten sneller te laten afleveren. Een simpele foto kost slechts enkele seconden om te laten afleveren, terwijl een vogelverschrikker ruim een minuut op zich laat wachten.
POST!
Naast dat je aan de lopende band producten bestelt, zit er stiekem toch nog een verhaal in Little Inferno verwerkt. Tijdens het verbranden, zul je regelmatig post krijgen. Dit kan van de weerman, Miss. Nancy of van je kleine buurmeisje zijn. De weerman alarmeert je voornamelijk over het weer dat de stad tegemoet komt. Miss. Nancy geeft je voornamelijk nuttige tips. Je buurmeisje laat je vaak weten wat ze allemaal verbrandt in haar open haard, tot het op een gegeven moment goed fout gaat, waarna je ook niets meer van haar verneemt.
Lekker op de bank een 'fikkie' steken
De kracht van Little Inferno zit hem, naast in het puzzelen, voornamelijk in de simpelheid van het spel. Door een televisie of creditcard naar de open haard te slepen en vervolgens ergens anders op het scherm te tikken zul je een vuurtje maken. Meer zul je het hele spel niet doen. Het is verbazend hoe verslavend het is om steeds weer nieuwe producten te bestellen om nieuwe combinaties te maken en de producten, ieder op hun eigen manier, te zien wegbranden, al dan niet met gekke effecten en kleuren. Daarnaast heeft het spel een heerlijk aandoenlijk grafisch stijltje dat sterk doet denken aan World of Goo, logisch ook aangezien de game van dezelfde ontwikkelaar is. Het geknetter van het vuur voegt een extra stukje realisme toe.
Een extra open haard voor in de winter
Little Inferno is een van de eerste eShop titels op de Wii U en is daarmee ook gelijk een hele leuke. Spullen in de fik steken was nog nooit zo leuk en het kan ook nog eens ongestraft. Het puzzelen en het mysterieuze, vage verhaal zullen je elke dag weer naar het spelletje toe trekken tot je het uitgespeeld hebt. Overigens is samen puzzelen ook erg leuk, waardoor je samen met je geliefde een geheel nieuwe draai kan geven aan 'romantisch voor de open haard zitten'.