Link's Crossbow Training Review

donderdag, 20 december 2007 om 19:54
Links Crossbow Training ligt in de winkels. Voor 30 euro krijg je dit spel wat gebundeld is met de Wii Zapper. Als jij wilt weten wat je kunt verwachten, lees dan snel deze review.
Link is zoals we allemaal wel weten het hoofdpersonage uit de Zelda games. In Link’s Crossbow Training keer je terug naar de wereld die je eerder hebt gezien in The Legend of Zelda: Twilight Princess. Echter is Links’ Crossbow training een ware shooter geworden waarbij snel handelen voorop staat, hoe snel werken jouw reflexen?
De trigger overhalen
Hoewel Link een kruisboog in handen heeft, identificeer jij je met een gun, namelijk de Wii Zapper. Is dat niet een beetje vreemd? Nee, dat is het zeker niet, je handelt vanuit een First Person view en targets worden op je scherm aangegeven waarna jij de trigger mag overhalen. Dit is zo tof dat je er niet eens bij stil staat dat je eigenlijk een kruisboog in handen zou moeten hebben. Onlangs recenseerden we de Wii Blaster, toch is deze gun van Nintendo een stuk fijner in bediening en een groot voordeel is dat je nu dus wel de trigger over kunt halen. Daarmee komen we direct een stap dichterbij de realiteit.
De game
Links’ Crossbow Training is niet een hele uitgebreide game maar daar is de prijs dan ook naar gemaakt. Het is eigenlijk gewoon een simpel spelletje om te kunnen oefenen met de Wii Zapper. Je hebt een aantal levels en elk level bestaat uit drie gebieden. Hoe meer doelen je goed raakt, hoe meer punten je krijgt en als je in elk level genoeg punten scoort, krijg je toegang tot het volgende level, die tevens weer bestaat uit drie gebieden. In het begin is het even wennen geblazen en zul je niet zomaar de benodigde punten bij elkaar krijgen want je moet wel echt snel reageren en goed mikken.
Het spel kent drie spelvarianten. Allereerst heb je gewoon het “Doelschieten”, dit is het bekende on rails werk waarbij je op je doelwitten moet schieten die op je TV-scherm verschijnen. Meer punten verdien je door de roos te raken of tussentijds geen doelwit te missen. Gouden doelwitten bezorgen je meer punten en door de blauwe X te raken, kelder je snel in punten naar beneden. De tweede spelvariant is “Vechten zonder bewegen”. Alle vijanden, zoals lopende skeletten, moet je zo snel mogelijk neerknallen en enkel met je Wii Zapper moet je naar de rand van het scherm mikken om je blikveld te draaien. De laatste speloptie is “Vrij bewegen en vechten”. Dit is de enige variant waarbij je de analogestick moet gebruiken om zelf rond te bewegen. Bij de andere twee spelopties gebeurt dat namelijk automatisch.
Je wapen is je kruisboog en het fijne is dat je gewoon over een onbeperkt aantal pijlen beschikt, dus over je voorraad hoef je je geen zorgen te maken. Verder heb je de keuze uit exploderende pijlen en automatische pijlen. Hoewel het een klein spelletje is, is er wel aandacht besteed aan het uiterlijk van de game. De omgevingen zien er gevarieerd en mooi uit, de vijanden zijn elke keer anders en dit kun je allemaal mooi in detail bekijken als je op de B-knop drukt, want daarmee open je je vizier. De muziek is ook goed verzorgd.
De gun
Nu we game besproken is, is de vraag natuurlijk hoe de bediening is van de Wii Zapper. In het begin van deze recensie liet ik al even doorschemeren dat deze gun iets toffer is dan de Wii Blaster omdat je hier de trigger kunt overhalen. Een stukje realisme wordt geëvenaard. Een ander positief verschil is dat je bij deze gun een duidelijke Nederlandse handleiding geleverd krijgt en je dus niet zelf hoeft uit te vogelen hoe je die Nunchuck en Wii-mote er nu in krijgt. Maar hoe voelt het aan? Het blijft erg persoonlijk of de Wii Zapper wat voor jou is of niet, maar persoonlijk vind ik dat je voor deze prijs een mooi apparaatje geleverd krijgt die lekker in de hand ligt. Het formaat is niet te groot of te klein en de besturing werkt fijn. Vermoeide handen of armen krijg je niet en daarmee is de Wii Zapper zeker een aanschaf waard, ondanks dat het misschien enkel oogt als een goedkoop stukje plastic. Bij een shooter hoort gewoon een gun.
Hoewel Link’s Croosbow Training enkel bedoeld is om je wegwijs te maken met de Wii Zapper is dit een prima pakket om aan te schaffen. Een on rails shooter is verslavend en de game kent een aantal leuke leveltjes, die je ook nog eens in multiplayer kunt uitvoeren. De prijs is netjes, namelijk 30 euro en als je klaar bent met de game houd je nog een mooie gun over die je weer kunt gebruiken bij andere shooters. Zo kun je het gebruiken bij onder andere Resident Evil: The Umbrella Chronicles en in januari komt bijvoorbeeld de on rails shooter Ghost Squad uit. Dus voor iedereen die een extra dimensie wil toevoegen aan het neerschieten van wezens heb ik het volgende advies: koop dit pakket.
Cijfer: 7.6