LEGO City Undercover: The Chase Begins Review

donderdag, 18 april 2013 om 17:00
Eerder deze week gingen we al aan de slag met de eerste twee uur van LEGO City Undercover: The Chase Begins. De rest van de game kon natuurlijk ook niet lang op zich laten wachten. Deze prequel op de Wii U-versie hebben we inmiddels uitgebreid aan de tand gevoeld. Of de game een uitstekende aanvulling of een overbodig avontuur is, lees je hieronder.
In The Chase Begins verkennen we LEGO City voor de tweede keer. Voor hoofdpersonage Chase McCain is het echter de eerste keer. Het verhaal van deze 3DS-game speelt zich namelijk af voor het avontuur op de Wii U. Op de console kwam Chase terug naar LEGO City omdat de grootste schurk van de stad uit de gevangenis was ontsnapt. Aangezien Chase in eerste instantie verantwoordelijk was voor de arrestatie van de boef Rex Fury werd hij teruggeroepen om dat nog een keer te doen. De 3DS-versie volgt het eerste avontuur waarin Chase voor de eerste keer achter Rex Fury aangaat.
Tijd voor een verkleedpartijtje
Chase is een groentje dat klaar is voor zijn eerste dag in het politiekorps van LEGO City. Zonder enige ervaring wordt hij er in het begin dan ook vooral op uitgestuurd voor kleine klusjes als donuts halen en simpele straatboeven in de boeien slaan. Al snel ontdekt Chase echter een groots plan en hij gaat op onderzoek uit. Net als op de Wii U gaat dit gepaard met een aantal verschillende vermommingen. De outfits zijn hetzelfde gebleven dus gamers die de Wii U-versie gespeeld hebben zullen de vermommingen wel herkennen. De volgorde waarin je alles vrijspeelt, is enigszins door elkaar gegooid. Zo is de tweede vermomming al die van een bouwvakker, terwijl je deze op de Wii U pas helemaal op het einde vrijspeelt. Gamers die beide versies spelen hebben zo alsnog enige afwisseling.
Het vrijspelen van deze vermommingen gebeurt automatisch als je het verhaal volgt. Een betere omschrijving voor ‘verhaal’ zou ‘hoofdmissies’ zijn. Er is wel degelijk een verhaal aanwezig in The Chase Begins, maar daar krijg je een stuk minder van mee dan op de Wii U. Na het vrijspelen van een nieuwe vermomming kun je een hoop simpele missies verwachten die niets met het verhaal te maken hebben. Iedereen zadelt je maar op met hun nutteloze klusjes terwijl ze zelf lui aan de zijlijn blijven staan. Verwacht dus een hoop missies in de geest van ‘loop daar heen, doe dit en kom terug’.
Anders dan de Wii U-versie
Sta je op het punt om een locatie te verlaten dan pas wordt het verhaal aangesproken zodat je ook een echte reden hebt om verder te trekken in LEGO City. Op deze momenten komt de magie van de game tot uiting die ook op de Wii U aanwezig is. De uitstekende humor komt voorbij en je zult weer vrolijk doorspelen. Wel is het uiterst jammer dat veel tussenfilmpjes zijn vervangen door teksten, waardoor er in totaal minder humor is. In het verhaal van The Chase Begins zul je totdat je de grote baas zelf te pakken krijgt verschillende eindbazen moeten verslaan. Dit zijn steeds belangrijke personen in de organisatie van Rex Fury. Deze eindbazen zijn een leuke afwisseling op de overige gameplay, maar zijn vaak erg gemakkelijk te voltooien.
The Chase Begins mist sowieso een beetje uitdaging in het algemeen. De game is erg gemakkelijk en je zult dan ook nergens moeite hebben om een opdracht te voltooien. De Wii U-versie was ook niet een van de moeilijkste games ooit, maar The Chase Begins gooit zelfs dat laatste restje moeilijkheid overboord. Dat deze 3DS-game vooral voor de jongere gamer is bedoeld, wordt hierdoor dan ook extra duidelijk. De lage moeilijkheidsgraad neemt gelukkig niet weg dat de gameplay erg leuk is.
In de impressie van vorige week gaven we al aan dat The Chase Begins het waarschijnlijk vooral moet hebben van de extra’s die niet in de Wii U-versie aanwezig zijn en dit blijkt uiteindelijk ook zo te zijn. De baasgevechten zijn daar een voorbeeld van, maar ook de deels aangepaste functie van de vermommingen horen daarbij. Je hoeft geen ingrijpende veranderingen te verwachten, maar kleine aanpassingen die net wat leuker zijn dan op de Wii U. Het kraken van een kluis noemden we in de impressie al, maar ook bijvoorbeeld het gebruik van de jetpack, waar je op de 3DS veel eerder van kunt genieten dan op de Wii U is hier een voorbeeld van.
Kale spelwereld
Helaas krijgt de gameplay ook een flinke domper te verwerken in vergelijking met de Wii U-versie. Op de console kun je LEGO City tot in de gaatjes helemaal uitpluizen. Overal zijn geheimen te ontrafelen en kun je verborgen ‘Super Bricks’ vinden. In de 3DS-versie zul je snel uitgespeeld zijn. De game bevat nauwelijks exploratie mogelijkheden. Ze zijn wel aanwezig, maar altijd in zeer geringe mate. LEGO City voelt erg leeg aan en tenzij je weet waar je naartoe wilt, is het geen leuke taak om de spelwereld te verkennen. Dit heeft vooral te maken met de beperkingen van de hardware van de 3DS.
3DS kan het maar met moeite aan
Zoals we in de impressie al aanstipten heeft de 3DS behoorlijk wat moeite met de grootte van The Chase Begins. LEGO City lijkt met opzet leeggeroofd te zijn van allerlei leuke dingen om de grote stad maar mogelijk te maken op de handheld. De hele stad is nog verder verkleind door het in stukjes te verdelen die ieder apart geladen moeten worden. Die laadtijden zijn trouwens even lang als op de Wii U, dus zorg dat je een snack meeneemt als je meerdere gebieden moet doorkruisen. Het verdelen is echter nog niet genoeg. Je kunt ook nog maar ongeveer twintig meter voor je uit kijken voordat het beeld wegvalt. Al die maatregelen zijn getroffen om toch dezelfde spelwereld te behouden.
Helaas is het nog steeds niet genoeg geweest om de game helemaal vloeiend te laten lopen. De frame rate heeft zo zijn problemen en ook van pop-ups moet je niet raar opkijken als je ze tegenkomt. Dat laatste is vooral vervelend wanneer je in een auto – die in tegenstelling tot op de Wii U niet in blokjes uit elkaar vallen – stapt omdat er dan in de kleine ruimte voor je regelmatig uit het niets personen of auto’s opdoemen. In de recensie van de Wii U-versie klaagden we al dat auto’s niet fijn te besturen waren, maar op de 3DS is het nog rampzaliger om je auto in het gareel te houden. Die twee punten zorgen er samen voor dat het eigenlijk helemaal niet leuk is om door LEGO City te rijden. Iets wat behoorlijk jammer is in een open wereld game.
Kwijnt weg in het succes van de Wii U-versie
‘Behoorlijk jammer’ is een goede manier om de hele game te benoemen. De gameplay is zeker vermakelijk en het verhaal is leuk als aanvulling op de Wii U-versie. Het is echter behoorlijk jammer dat het op de 3DS allemaal een stuk minder uitpakt dan op de console. De grote game wordt helemaal kaal geschoren om alles op de 3DS te laten passen. Hierdoor is LEGO City niet meer een ideaal vakantieoord om lekker door te cruisen, maar een saaie, dode stad waar niets te beleven valt. Deze versimpelde versie van LEGO City Undercover is nog wel aan te raden voor de kleintjes die zich niet druk zullen maken om de aanwezige problemen, maar gamers die de Wii U-versie al in huis hebben kunnen het daar beter bij houden.