KLM Jets Review - Papieren vliegtuigjes gooien door Amsterdam

donderdag, 21 mei 2015 om 12:06
KLM weet een nieuwe markt te betreden door middel van de samenwerking met de Amsterdamse studio Little Chicken Game Company. Deze week lanceren beide partijen namelijk het tweede samenwerkingsproject: KLM Jets. Lees in de KLM Jets review meer over onze ervaring met het spel!
Eerder werkten beiden bedrijven samen voor Aviation Empire waarbij jij je eigen vliegtuigmaatschappij beheert. KLM wist in de game de commerciële kant te camoufleren door geen reclames door te drijven, maar “subtiel” blauwe vliegtuigen met het logo en blonde KLM stewardessen in het spel te plaatsen. Weet KLM Jets het succesformule te herhalen?
KLM Jets Review

Papieren vliegtuigjes gooien door Amsterdam

In de nieuwe game KLM Jets bestuur jij een papieren vliegtuigje en probeert vervolgens zoveel mogelijk postzegels en andere belangrijke items te verzamelen. De game bevindt zich in het endless runner genre met concurrenten als Temple Run, Subway Surfer en Minions maar is alleen al anders dan de andere games omdat je vliegt in plaats van dat je moet rennen.
Opvallend en uniek is meteen het feit dat in eerder genoemde games een threeway grid aanwezig is waarbij de speler op drie banen kan rennen en in sommige gevallen over aparte obstakels kan rennen. Door middel van een power up werd het threeway grid verplaatst naar boven of beneden, maar de speler heeft altijd maar drie banen waarin bewogen kan worden.
Bij KLM Jets is de threeway grid vervangen door een grid van negen paden. De speler kan mits de omgeving dat toestaat (lees obstakels) naar boven en beneden bewegen en daarnaast ook nog naar links en rechts. Dit betekent dat de speler negen paden heeft om uit te kiezen, een uniek aspect in het endless runner genre. Dat moet dan ook geregeld gebeuren in verband met de authentieke Amsterdamse bruggen en verkeer dat ontweken moet worden.
KLM Jets review

Daar aan de Amsterdamse grachten

KLM staat natuurlijk voor Koninklijke Luchtvaart Maatschappij en is naast kaas, tulpen, dj’s en Calvé Nederlands grootste trots. Het is dan ook onvermijdelijk dat de game zich in een gebied afspeelt waar heel Nederland trots op mag zijn: Amsterdam. De Amsterdamse grachten zien er authentiek en goed uit en brengt een charme met zich mee dat we niet vaak genoeg zien, een unieke herkenbare Nederlandse landschap.
Opvallend is dat herkenbare trams voorbij komen, die overigens soms lastig zijn om te ontwijken, maar ook de auto's, bomen en grachtenpanden. Alle obstakels moeten ontweken worden en dat levert spectaculaire acties op. Overigens missen wij wel de andere Nederlandse trots, de fietsers die in overvloed door Amsterdam rijden.
Amsterdam wordt authentiek weergegeven door de grachten en grachtenpanden en de vervoersmiddelen, maar helaas missen we de fietsers wat het spel net nog wat authentieker had kunnen maken. Onze volgende vraag is dan ook hoe de volgende steden authentiek weergegeven kunnen worden. New York staat als tweede stad op de planning.
KLM Jets Review

KLM beloont spelers

In Aviation Empire was KLM duidelijk aanwezig en in KLM Jets kunnen we er ook niet omheen. De postzegels zijn duidelijk waar te nemen en af en toe zien we een KLM toestel over een brug rijden. KLM is dan ook duidelijk aanwezig, maar dat is niet het opmerkelijkste wat KLM in de game heeft ingebracht. Iedereen weet namelijk dat KLM actief bezig is op social media en daarnaast ook KLM-accounts aanbiedt en deze aspecten weet te combineren met de game.
KLM wil namelijk de spelers ook stimuleren, of dat voor een vlucht aankoop is of het op tijd aankomen bij de gate. KLM zet hier op in door spelers ingame te belonen voor hun offline prestaties. Zo krijgt de speler extra gratis wings, die gebruikt kunnen worden voor aankopen of revives, bij een aankoop van een ticket of het op tijd aankomen bij de gate.

Op tijd komen door te gamen

Senior Vice President e-commerce KLM Tjalling Smit vertelt ons met grote trots dat het op tijd aankomen bij een gate wordt gemeten door de vooraf geplaatste beacons die tevens een grote rol gaan spelen voor de KLM-app. De topman van KLM is ervan overtuigd dat mensen beter reageren op een beloning dan wanneer de persoon wordt geconfronteerd met een vertraging. Door de beloning hoopt KLM vertragingen te voorkomen en daarmee geld te besparen.
Om de beloning te ontvangen moet de gebruiker echter wel inloggen op het KLM-account in het spel en daarbij de ticket aan het account koppelen. Daarnaast krijgt de speler de beloning alleen wanneer het spel wordt opgestart bij de gate. Dit zorgt ervoor dat er niet continue wordt gekeken naar de locatie van de speler en geen meldingen worden gemaakt. Opvallend is wel dat er geen uitdagingen mogelijk zijn tegen spelers die in de buurt zijn op Schiphol.
KLM Jets Review

Geweldige gameplay

In het geweldige nieuwe spel van KLM en Little Chicken Game Company bevinden zich zowel een single player modus als turn-based multiplayer modus. In de laatst genoemde daag je vrienden uit om verschillende missies beter af te ronden dan dat jij dat doet. De overwinning kan schaamteloos op social media gedeeld worden om de verliezer een kop kleiner te maken of net wat extra uit te dagen.
Het single player aspect van de game is uitgebreider dan andere endless runner games. Zo bestaan de missies niet enkel uit afgelegde meters of verzamel een hoeveelheid postzegels, maar zijn er werkelijk verschillende missies waarbij de speler uitgedaagd wordt om beter te worden. Zo moet de speler vaardigheden gebruiken die opgepakt moeten worden om missies te voltooien of moet een bepaald ‘karakter’ aangeraakt worden om punten te halen. Maar wij willen natuurlijk niet teveel verklappen.
KLM Jets Review

KLM Jets review - download voor iOS en Android

KLM Jets maakt een vogelvlucht door het bekende endless runner concept en weet verrassend genoeg nieuwe elementen toe te voegen. Het unieke offline beloningssysteem dat gecombineerd wordt met de game brengt een grote vernieuwing met zich mee en vult dat aan met het nieuwe nine grid beweging oppervlakte. Verwacht genoeg uren te investeren door de uitdagende missies waarbij behendigheid belangrijk is.
Tip: veeg je vinger eens twee keer over het scherm naar een kant en bekijk wat jouw vliegtuigje besluit te doen!
Het authentieke Amsterdam is herkenbaar en wij zijn benieuwd naar de volgende steden, waaronder New York en hoe KLM en Little Chicken Game Company de volgende steden authentiek maken. Wel missen wij de fietsen die niet aanwezig zijn in de game en een aantal offline features zoals het uitdagen van andere spelers die in de buurt van je staan bij de gate.
Al met al is de gratis KLM Jets game een aanwinst voor de iOS en Android smartphone gebruikers waar flink wat uren bij geïnvesteerd gaan worden!