Kingdoms of Amalur: Reckoning Review

zondag, 12 februari 2012 om 17:00
Het eerste kwartaal van 2012 begint mooi met titels als Mass Effect 3, SSX, The Last Story en The Darkness II. Naast al dat moois zul je bijna de fantasy RPG Kingdoms of Amalur: Reckoning vergeten. Wij waagden onszelf in het koninkrijk van Amalur en stapten weer betoverd uit deze game.
Want veel aandacht heeft de game niet gekregen en dat is best zonde. Kingdoms of Amalur: Reckoning is namelijk een RPG waar zeker fans van het genre, zowel doorgewinterde als beginnende, van zullen genieten. Een snelle conclusie zou je zeggen, maar laten we onze bevindingen eens uitgebreid aan je voorleggen en vooral bij het begin beginnen.
Jij zonder lot
Want jij als speler bent overleden en wordt gebruikt voor een experiment van Fomorous Hugues, een gnome die zijn leven heeft toegewijd aan het weer tot leven wekken van doden. Helaas is zijn uitvinding waarmee hij dat doel wil bereiken, de Well of Souls, nog nooit succesvol geweest. Ook jouw lichaam wordt gebruikt voor het experimentele apparaat en laat dit nou net de eerste keer zijn dat het werkt. Al snel kom je er achter dat je erg speciaal bent, maar voordat alles uitgelegd kan worden, wordt je aangevallen en moet je op pad om jouw lot te achterhalen, zonder enig idee te hebben wie je bent.
En daar ga je dan, op je eerste queeste, achterhalen wie je bent en wat het lot voor jou in petto heeft. Al snel kom je een zogenaamde 'Fate Weaver' tegen, iemand die het lot van anderen kan zien. Het lukt hem niet om jouw lot te achterhalen en staat hiervan te kijken. Want zou jij iemand zijn zonder lot? Tijd om het aan de hogere raad te vragen en het begin van een immens groot avontuur is begonnen waarin het vinden van je lot en het redden van de wereld van een kwaadaardig leger centraal staat.
Queesten
Al snel kom je in een dorpje aan genaamd Gorhart, waar je kennis zult maken met een voor RPG'ers bekend fenomeen: queesten. Want naast het hoofdverhaal zijn er tal van andere queesten te vinden in de grote wereld van Amalur. Hoewel het meestal een queeste betreft waarin je van punt A naar punt B rent, ondertussen wat monsters afslacht en een item ophaalt, zijn de missies goed uitgewerkt en zit er een verhaal achter de missies. Er zijn dan ook veel personages te vinden met ieder een eigen verhaal. De zijmissies zijn een mooie toevoeging en zullen uren van je tijd in beslag kunnen nemen. Zoveel uur zelfs dat je het zicht op het hoofdverhaal kwijt kunt raken. Tijdens het queesten zul je zo af en toe ook een antwoord moeten geven op een vraag, zoals we dat kennen uit bijvoorbeeld de Mass Effect-games. Het is hierbij wel jammer dat de keuzes weinig effect lijken te hebben op het verloop van het verhaal.
Welk pad kies jij?
Tijdens je avontuur in Amalur zul je merken dat je niet, zoals bij een 'normale' RPG, van tevoren een klasse kiest waarmee je de wijde wereld in trekt. In Amalur gaat dat iets anders. Gedurende het spel zul je, naarmate je levels omhoog gaat, punten kunnen spenderen aan algemene dingen zoals het verborgen blijven voor vijanden, makkelijker sloten openbreken en het goedkoper inslaan van items. Daarnaast zul je ook punten kunnen spenderen in drie soorten 'builds', wel te kennen Might, Finesse en Sorcery. Hierdoor ben je niet gebonden aan een bepaalde klasse en kun je zelfs combinaties maken. Een Warrior Mage, Rogue Mage of gewoon alleen Rogue, het kan allemaal. Tijdens het spelen zul je ook diverse keren de optie krijgen om je keuze bij te stellen. Een mooie, verfrissende toevoeging voor als je eens wat anders wilt als je al halverwege de game bent.
Meer dan hersenloos rammen
Welk pad je ook kiest, wat betreft vechten heb je aardig de vrijheid. Voor iedere klasse is het namelijk mogelijk om ieder soort wapen te gebruiken. Wel zijn er natuurlijk bonussen die je krijgt als je als magiër een staf gebruikt of als krijger een groot zwaard, maar je wordt tot niets verplicht. Ieder soort wapen heeft daarnaast zijn eigen combinaties om zo speciale aanvallen uit te voeren. Wel zul je jezelf regelmatig betrappen op het hersenloos drukken op één bepaalde knop, maar later in het spel zul je steeds slimmer te werk moeten gaan. Iedere vijand heeft zo zijn eigen zwakke punten en het is aan jou de taak om die ene speciale aanval te vinden die goed werkt tegen een bepaalde vijand.
Genoeg te doen
Want naast het queesten en vechten is er genoeg te doen. Je kunt de wereld tot op zeker hoogte vrij verkennen, ingrediënten zoeken om je eigen drankjes te brouwen of wapens en uitrusting te maken, of te praten met jan en alleman en zo meer over de geschiedenis van Amalur te weten te komen. Ieder personage heeft namelijk wel wat te vertellen over de wereld. Wil je echt alles over de wereld te weten komen dan kun je her en der ook nog boeken vinden die je kunt lezen of kom je zogenaamde 'Lore Stones' tegen die je een verhaal vertellen over het gebied waarin je rondloopt. Genoeg te doen dus voor de mensen die echt alles uit deze game willen halen.
Wonderlijke wereld
Wie eerder de trailers en screenshots van Amalur heeft gezien zal weten dat het spel een hoog fantasiegehalte heeft. Door dit magische sfeertje zul je jezelf echt in de wereld gaan verliezen. De wereld van Amalur is mooi vormgegeven met mooie bossen, donkere grotten en magische steden. Wel zijn er hier en daar wat problemen op het grafische vlak. Zo kan het nog wel eens voorkomen dat er pop-ups zijn, dat de framerate even inzakt of dat de camera je tegen werkt. Ook kun je niet erg ver vooruit kijken, wat zeker in een mooi gebied een gemiste kans is. Erg jammer, zeker als je bedenkt met wat voor krachtige consoles of PC we tegenwoordig gamen.
Gelukkig is het geluid in Amalur erg mooi en draagt zeker bij aan de sfeer. De muziek is mooi en sfeervol terwijl je in tijdens je avontuur ook vergezeld wordt door achtergrond geluidjes. Van kwetterende vogeltjes in het bos tot het vallen van druppeltjes water in grotten, ze zijn allemaal aanwezig.
En laten we vooral de voice-acting niet vergeten. Alle personages zijn van hun eigen gesproken dialoog voorzien en je zult maar zelden het gevoel krijgen dat stemmen herhaald worden. Iets waar andere ontwikkelaars nog wat van kunnen leren. Wel is het erg jammer dat de lip synchronisatie niet helemaal goed werkt. Soms bewegen de lippen helemaal niet terwijl ze op andere momenten spastisch heen en weer bewegen.
Het lot van Amalur
Amalur biedt je enorm veel content en kan je hierdoor uren zoet houden. En als je het spel uit hebt gespeeld kun je het natuurlijk nog een keer doen maar dan een totaal ander pad kiezen. Hoewel het spel lekker speelt heeft het helaas wel zijn tekortkomingen zoals het grafisch vlak. Ondanks dat is Kingdoms of Amalur: Reckoning een titel die wat ondergesneeuwd is deze winter, maar zeker wel de moeite waard. Daarom is er maar één conclusie mogelijk bij deze game: als RPG-liefhebber moet je 'em in huis halen!